Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2004-05 (2. samling)
L 5 Bilag 11
Offentligt
2772890_0001.png
Til lovforslag nr. L 5
Folketinget 2004-05 (2. samling)
Betænkning afgivet af Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri den 0. april 2005
2. udkast
(Ændringsforslag fra fødevareministeren)
Udvalget for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri (2. samling)
L 5 - Bilag 11
Offe,rgl.
Betænkning
over
il
A
Forslag til lov om jordfordeling og offentligt køb og salg af fast ejendom
til jordbrugsmæssige formål m.m. (jordfordelingsloven)
[af fødevareministeren (Hans Christian Schmidt)]
1. Ændringsforslag
Der er af fødevareministeren stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 23. februar 2005 og var til 1. behandling den 4. marts 2005. Lov-
forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Tidligere behandling
Lovforslaget er i hovedtræk en gennemfremsættelse af lovforslag nr. L 103 i folketingsåret 2004-
05, 1. samling. Udvalget har fået omdelt det materiale, der forelå i forbindelse med behandlingen af
L 103.
Høring
Lovforslaget har været sendt i høring og fødevareministeren sendte den 20. september 2004 dette
udkast til udvalget, jf. folketingsåret 2003-04, alm. del — bilag 1202. Den 23. februar 2005 sendte
fødevareministeren de indkomne høringssvar, samt et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:
Danmarks Sportsfiskerforbund
Charles Madsen, Herning og
Erik Schou Nielsen, Risskov.
Fødevareministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Spørgs
171ål
Udvalget har stillet 16 spørgsmål til fødevareministeren til skriftlig besvarelse, [som denne har
besvaret.]
L 5 - 2004-05 (2. samling) - Bilag 11: 2. udkast til betænkning
2772890_0002.png
2
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
[]
Tj6åveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit, Siumut og Rilkaflokkurin var på tidspunktet for betænk-
ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at
komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af fødevareministeren, tiltrådt af <>:
Til § 33
1) I nr. 1 ændres »' 1, stk. 1, nr. 4« til: »§ 3, stk. 1, nr. 4«.
[Teknisk korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringen er redaktionel.
Jens Kirk (V) Karsten Nonbo (V) Torsten Schack Pedersen (V) nfrnd. Inger Støjberg (V)
Jørgen Winther (V) Christian H. Hansen (DF) fmd. Bent Bogsted (DF) Allan Niebuhr (KF)
Per Ørum Jørgensen (KF) Jens Peter Vernersen (S) Lene Hansen (S) Karen Hækkerup (S)
Bjarne Laustsen (S) Elisabeth Geday (RV) Ole Glahn (RV) Kristen Touborg (SF)
Per Clausen (EL)
Tj66veldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit, Siumut og FOlkaflokkurin havde ikke medlemmer i udval-
get.
L 5 - 2004-05 (2. samling) - Bilag 11: 2. udkast til betænkning
2772890_0003.png
Folketingets sammensætning
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52
47
Socialdemokratiet (S)
24
Dansk Folkeparti (DF)
18
Det Konservative Folkeparti (KF)
17
Det Radikale Venstre (RV)
11
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Tj66veldisflokkurin (TF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
F61kaflokkurin (FF)
6
L 5 - 2004-05 (2. samling) - Bilag 11: 2. udkast til betænkning
2772890_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt om bilag vedrørende L 5
Bilagsnr. Titel
1
Høringssvar og høringsnotat, fra fødevareministeren
2
Meddelelse om materiale omdelt som dokumenter på lovforslaget, da
det blev fremsat i sidste samling
3
Henvendelse af 14/12-04 fra Erik Schou Nielsen, Risskov
4
Henvendelse af 23/1-05 fra Charles Madsen, Herning
5
Henvendelse af 3/3-05 fra Erik Schou Nielsen, Risskov
Udkast til tidsplan for behandling af lovforslaget
6
7
Tidsplan for behandling af lovforslaget
Henvendelse af 16/3-05 fra Danmarks Sportsfiskerforbund
8
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 5
Spm.nr.
1
2
3
4
5
6
Titel
Spm. om kommentar til henvendelse af 14/12-04 fra Erik Schou Niel-
sen, Risskov, til fødevareministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 23/1-05 fra Charles Madsen,
Herning, til fødevareministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 3/3-05 fra Erik Schou Niel-
sen, Risskov, til fødevareministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministeren vil oplyse, hvor meget frijord der er i Danmark,
til fødevareministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor meget frijord der er tinglyst forkøbsret til opgjort på
antal sager og ha, til fødevareministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om antallet af tilfælde, hvor der er tinglyst forkøbsret til frijord i
de sidste 5 år opgjort på antal sager og ha, til fødevareministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om, hvad ministeriets procedure er i forbindelse med dels ting-
lysning af forkøbsret og dels selve handelen i fald forkøbsretten gøres
gældende, til fødevareministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, i hvor høj grad det er landdistriktsmidler, der finansierer
jordfordelingen - og om der er sikret tilstrækkelige midler til natur-
projekterne, til fødevareministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilket behov er der for uddelegering af Direktoratet for
FødevareErhvervs opgaver til private - og i hvilke situationer denne
mulighed påtænkes anvendt, til fødevareministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 16/3-05 fra Danmarks Sports-
fiskerforbund, til fødevareministeren, og ministerens svar herpå
7
8
9
10
L 5 - 2004-05 (2. samling) - Bilag 11: 2. udkast til betænkning
2772890_0005.png
11
12
13
14
15
16
Spm. om antallet af tilfælde, hvor staten har gjort sin forkøbsret til
frijord gældende, efter at arealet er blevet overdraget, i de sidste 5 år,
til fødevareministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om Direktoratets for FødevareErhvervs jordfordelingskontor i
alle tilfælde besigtiger de konkrete arealer, før statens gør sin forkøbs-
ret til frijord gældende, til fødevareministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om uddybelse af ministerens svar på spørgsmål 5 m.v., til føde-
vareministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om uddybelse af ministerens svar på spørgsmål 9 m.v., til føde-
vareministeren, og ministerens svar herpå
Spm. i forlængelse af svar på spm. 11, om hvor mange ha antallet af
tilfælde og antallet af forelagte sager vedrører, til fødevareministeren,
[og ministerens svar herpå]
Spm. om uddybelse af svar på spm. 11 om arealer, hvor der ikke læn-
gere vurderes at have en landbrugsmæssig værdi., til fødevareministe-
ren, [og ministerens svar herpå]
L 5 - 2004-05 (2. samling) - Bilag 11: 2. udkast til betænkning
2772890_0006.png
Ændring af betænkningen vedrørende L5
Nyt afsnit 3. Indstillinger og politiske bemærkninger:
Et flertal i udvalget (V, S, DF, KF, RV, SF og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de af fødevareministeren stillede ændringsforslag.
På baggrund af den af fødevareministeren besluttede nye administrative praksis, som
fremgår af betænkningens bilag 15 (notat af 17. maj 2005 fra fødevareministeren), kan
samtlige medlemmer af udvalget tilslitt,,te sig forslaget.
17-
Sammenskrvningen afjordfordelingsloven og jordkøbsloven er et udtryk for moderni-
sering og regelforenlding, hvilket er meget positivt. Væsentligst er det, at de miljømæs-
sige aspekter er styrket, og at der er lagt vægt på gru vandssikrin natur- o mil'øhen-
syn samt etablering og bevarelse af havekolonierne IgifteM0Audvalget finder det •saffr.
Vithig meget væsentligt, at indsatsen for at etablere og bevare havekolonier fortsættes og
styrkes.
14)
Tj6dveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit, Siumut og F61kaflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde der-
med ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.
Konsekvensrettelser i afsnit 1 og afsnit 4 og hermed bortfalder ændringsforslag 1.
L 5 - 2004-05 (2. samling) - Bilag 11: 2. udkast til betænkning
2772890_0007.png
L 5 - 2004-05 (2. samling) - Bilag 11: 2. udkast til betænkning
2772890_0008.png
173154 1
Side 1 af 6
Til lovforslag nr. L 5
Folketinget 2004 - 05 (2. samling)
OM
(Tillægsbetæ
tilføjelse
Tillægsbetænkning afgivet af Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri den 0. maj 2005
1. udkast
Tilføj else til betænkning
over
Forslag til lov om jordfordeling og offentligt køb og salg af fast eje
til jordbrugsmæssige formål m.m.
(jordfordelingsloven)
[af fødevareministeren (Hans Christian Schmidt)]
1. Ændringsforslag
Der er i betænkningen af 27. april 2005 stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget. Sociali
kepartis medlem af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1 og fødevareministeren har st
dringsforslag nr. 2 og 3.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 23. februar 2005 og var til 1. behandling den 4. marts 200
forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for Fødevarer, Landbru
skeri. Udvalget afgav betænkning den 27. april 2005. Lovforslaget var til 2. behandling de
2005, som blev afbrudt, hvorefter t blev henvist til fornyet behandling i Udvalget for Fø
Landbrug og Fiskeri.
In)
Møder
Udvalget har, efter at lovforslaget blev h nvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet
møde.
3. Bidrag fra føde aremini teren
lys følgende over for udvalget:
Fødevareminister
»Ændring af administrationspraksis med hensyn til udnyttelse af statens forkøbsret på fr
Formål med statens forkøbsret påfrijorder:
Der er tinglyst forkøbsret på arealer uden landbrugspligt i landzone (frijorder). Hovedfo
at opkøbe arealer med landbrugsmæssig værdi med henblik på videresalg til sammenlægn
en landbrugsejendom efter landbrugslovens regler. Herved undergives arealerne landbrug
reglerne i lov om landbrugsejendomme og man hindrer fjerneje.
Hidtidig praksis:
Forkøbsretten er hidtil gjort gældende når det areal, der skifter ejer, har en landbrugsmæ
di, dvs. hovedsagelig anvendes til afgræsning eller er i omdrift. Forkøbsretten gøres dog ik
http://intraen/samling/20042/Lovforslag/L5/Bilag/16/173154.HTM
18-05-2005
L 5 - 2004-05 (2. samling) - Bilag 11: 2. udkast til betænkning
2772890_0009.png
173154 1
Side 2 af 6
dende, når arealet erhverves af ejeren af en landbrugsbedrift eller en ægtefælle/samlevend
2
landmand indenfor en afstand af 10 km fra arealet. Forkøbsretten gøres heller ikke
fremt handelsprisen ligger væsentligt (mere end ca. 25 pct.) over prisen på landbrugsjord
eller arealet er blevet bebygget efter tinglysning af forkøbsretten.
Forkøbsretten gøres endvidere ikke gældende i undtagelsestilfældene nævnt i den gælde
20 stk. 3, nr. 1-5. Undtagelsesbestemmelserne, der bl.a. omfatter overdragelse ved arv og
miliehandler, er medtaget i forslag til ny lov.
Der er hidtil ved vurderingen af den landbrugsmæssige værdi medtaget arealer over 0,5
udover er halvkulturarealer i form af vedvarende græsarealer dvs. enge, marskarealer og
tillige vurderet at have en landbrugsmæssig værdi som afgræsningsarealer. Arealer, der er
af § 3 i naturbeskyttelsesloven er også medtaget, da bestemme lsen alene går på, at der ikk
ændringer i den hidtidige anvendelsesmåde.
Baggrundfor ændring afpraksis:
I forbindelse med vedtagelsen af den ny landbrugslov i 2004 (lov nr. 435 af 9. juni 2004
vedtaget en ny lov om drift af landbrugsjorder (lov nr. 434 af 9. juni 2004), hvorved der b
bestemmelser om landbrugsarealernes anvendelse omfattende både arealer med lan d
frijorder. Disse bestemmelser indgik tidligere i landbrugsloven og omfattede kun arealer m
brugspligt. Der er således nu ingen forskel mellem frijorder og arealer med landbrugspligt
syn til bestemmelserne om arealernes anvendelse.
Der blev ved vedtagelsen af landbrugsloven ikke ændret på erhvervelsesbestemme
bopælspligt og i principperne om at undgå fjerneje.
Der er dog i den nye landbrugslov lempet på bestemmelserne om landbrugspligt med he
arealtilliggende til bygninger ved udstykninger. Landbrugsloven indeholder ikke bestemm
forpagtninger af vedvarende græsarealer, der derfor kan forpagtes af alle.
Der vil formentlig blive søgt om støtte efter enkeltbetalingsordningen på fr ijordsarealer
landbrugsmæssig værdi. Herved bliver arealerne omfattet af bestemmelserne om kry
stemmelse på lige fod med arealer pålagt landbrugspligt.
Udviklingen i landbruget med stadig større brug med krav om effektiv markdrift og kon
af kreaturerne på stadig større bedrifter medfører, at disse større landbrugsbedrifter ikke h
se i at erhverve små arealer, medmi ndre de ligger i skel med bedriftens øvrige marker elle
behov for arealer til opfyldelse af bedriftens harmonikrav. De mindre arealer vil typisk væ
ressante for mindre deltidslandbrug.
Ændret fremtidig administrationspraksis:
Der er som nævnt ikke sket ændringer i landbrugsloven for så vidt angår pri ncipperne o
og afstandskrav ved sammenlægninger og køb af yderligere ejendomme. Forkøbsretten
http://intraen/samling/20042/Lovforslag/L5/Bilag/16/173154.HTM
18-05-2005
L 5 - 2004-05 (2. samling) - Bilag 11: 2. udkast til betænkning
2772890_0010.png
173154 1
Side 3 af 6
opretholdes som en principiel mulighed for at frijordsarealer med væsentlig landbrugsmæ
pålægges landbrugspligt og dermed bliver omfattet af lan dbrugslovens erhvervelsesb
Dette vil som hovedregel omfatte omdriftsarealer med en mindste størrelse på 10 ha.
På baggrund af ændri ngerne i lovgivningen og udviklingen i landbruget i øvrigt er der d
ledning til at ændre den nuværende administrationspraksis, således at forkøbsretten kun gø
dende i de tilfælde, hvor arealerne efter en besigtigelse vurderes at have en væsen
mæssig værdi for omkringliggende landbrugsbedrifter eller arealerne har eller kan få kty
gennemførelsen af planlagte natur- og miljøforbedrende projekter.
Dette indebærer:
3
At landbrugsarealer under 10 ha eller med en uhensigtsmæssig beliggenhed i for
landbrugsmæssig udnyttelse ikke kommer i betragtning.
At man undlader at gøre forkøbsretten gældende, når mere end halvdelen af area
res af naturarealer. Halvkulturarealer som eng, marsk og overdrev betragte
bindelle ikke som naturarealer.
At forkøbsretten kan gøres gældende overfor naturarealer, når disse har eller kan
ving for gennemførelsen af planlagte natur- eller miljøforbedrende projekter. Fo
ten gøres ikke gældende såfremt køber frivilligt lader are alet indgå i projektet.
Arealgrænsen kan fraviges i særlige tilfælde, f. eks. i marskområderne ved Tønder og R
des at forkøbsretten fortsat kan udnyttes på vedvarende græsarealer uanset arealets større
Med foranstående ændring er det ikke tiltænkt at ændre forkøbsretsinstrumentet fo r så
de muligheder, der findes i loven til, at arealer såvel i byzone som landzone, kan pålægge
ret, når formålet er at sikre de pågældende arealer til kolonihaveformål. Arealer til kolonih
mål vil som hovedregel udgøre 5 — 20 ha. Kolonihavearealer hører under kategorien rekre
ler.«
4. Indstillinger og politiske bemærkninger
Etflertal i udvalget (V, DF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af fødev
steren under nr. 2 og 3 stillede ændringsforslag.
Et mindretal i udvalget (S, RV, SF og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse m
, ændringsforslag.
i___
Venstres, Dansk Folkepartis, Det Konservative Folkepartis og .. 's medlemmer af
tilslutte sig den af fødevareministeren besluttede nye administrative praksis.
Partierne bemærker, at sammenskrivningen afjordfordelingsloven og jordkøbeloven er e
for modernisering og regelforenkling, hvilket er meget positivt. Væsentligst er det, at de m
sige aspekter er styrket, og at der er lagt vægt på grundvandssikring, natur - og m
http://intraen/samling/20042/Lovforslag/L5/Bilag/16/173154.HTM
18-05-2005
L 5 - 2004-05 (2. samling) - Bilag 11: 2. udkast til betænkning
2772890_0011.png
173154 1
Side 4 af 6
etablering og bevarelse af havekolonierne. Partierne finder det samtidig meget væsentligt,
sen for at etablere og bevare havekolonier fortsættes og styrkes.
TjMveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit, Siumut og F61kaflokkurin var på tidspunktet fer-t•
fenkningett) afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ik
til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
••••••••••~1
Lwvk
Jens Kirk (V) Karsten Nonbo (V) Torsten Schack Pedersen (V) nfmd. Inger Støjbe
Jørgen Winther (V) Christian H Hansen (DF) fmd. Bent Bøgsted (DF) Allan Niebu
Per Ørum Jørgensen (KF) Jens Peter Vernersen (S) Lene Hansen (S) Karen Hække
Bjarne Laustsen (S) Elisabeth Geday (RV) Ole Glahn (RV) Kristen Touborg (S
Per Clausen (EL)
Tj6åveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit, Siumut og F61kaflokkurin havde ikke medlemmer
get.
;1-e, fLuct;,0
4
Folketingets sammensætning
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52
47
Socialdemokratiet (S)
24
Dansk Folkeparti (DF)
18
Det Konservative Folkeparti (KF)
17
Det Radikale Venstre (RV)
11
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Tj6åveldisflokkurin (TF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
F61kaflokkurin (FF)
1
1
1
6
http://intraen/samling/20042/Lovforslag/L5/Bilag/16/173154.HTM
18-05-2005
L 5 - 2004-05 (2. samling) - Bilag 11: 2. udkast til betænkning
2772890_0012.png
173154 1
Side 5 af 6
5
Oversigt over bilag omdelt efter betænkningsafgivelsen over L 5
Bilagsnr.
15
16
17
L(---()Y
Betænkning afgivet de41-2-7-.-apri4-240-5-
1. udkast til tilføjelse til betænkning
Notat vedrørende ændring af administrationspraksis med hensyn til
udnyttelse af statens forkøbsret på frijorder
Titel
j
http://intraen/samling/20042/Lovforslag/L5/Bilag/16/173154.HTM
18-05-2005
L 5 - 2004-05 (2. samling) - Bilag 11: 2. udkast til betænkning
2772890_0013.png
173154 1
Side 6 af 6
http://intraen/samling/20042/Lovforslag/L5/Bilag/16/173154.HTM
18-05-2005
L 5 - 2004-05 (2. samling) - Bilag 11: 2. udkast til betænkning
2772890_0014.png
Fødevareministeriet
17. maj 2005
Ændring af administrationspraksis med hensyn til udnyttelse af statens forkøbsret
på frijorder.
Formål med statens forkøbsret på frijorder:
Der er tinglyst forkøbsret på arealer uden landbrugspligt i landzone (frijorder).
Hovedformålet er at opkøbe arealer med landbrugsmæssig værdi med henblik på
videresalg til sammenlægning med en landbrugsejendom efter landbrugslovens regler.
Herved undergives arealerne landbrugspligt og reglerne i lov om landbrugsejendomme
og man hindrer fjerneje.
Hidtidig praksis:
Forkøbsretten er hidtil gjort gældende når det areal, der skifter ejer, har en
landbrugsmæssig værdi, d.v.s. hovedsagelig anvendes til afgræsning eller er i omdrift.
Forkøbsretten gøres dog ikke gældende, når arealet erhverves af ejeren af en
landbrugsbedrift eller en ægtefælle/samlevende med en landmand indenfor en afstand af
10 km fra arealet. Forkøbsretten gøres heller ikke gældende, såfremt handelsprisen
ligger væsentligt (mere end ca. 25%) over prisen på landbrugsjord i området eller
arealet er blevet bebygget efter tinglysning af forkøbsretten.
Forkøbsretten gøres endvidere ikke gældende i undtagelsestilfældene nævnt i den
gældende lovs § 20 stk. 3, nr. 1-5. Undtagelsesbestemmelserne, der bl. a. omfatter
overdragelse ved arv og visse familiehandler, er medtaget i forslag til ny lov.
Der er hidtil ved vurderingen af den landbrugsmæssige værdi medtaget arealer over 0,5
ha. Derudover er halvkulturarealer i form af vedvarende græsarealer d.v.s. enge,
marskarealer og overdrev tillige vurderet at have en landbrugsmæssig værdi som
afgræsningsarealer. Arealer, der er omfattet af § 3 i naturbeskyttelsesloven er også
medtaget, da bestemmelsen alene går på, at der ikke må ske ændringer i den hidtidige
anvendelsesmåde.
Baggrund for ændring af praksis:
I forbindelse med vedtagelsen af den ny landbrugslov i 2004 (lov nr. 435 af 9. juni
2004), blev der vedtaget en ny lov om drift af landbrugsjorder (lov nr. 434 af 9. juni
2004), hvorved der blev fastsat bestemmelser om landbrugsarealernes anvendelse
omfattende både arealer med landbrugspligt og frijorder. Disse bestemmelser indgik
tidligere i landbrugsloven og omfattede kun arealer med landbrugspligt. Der er således
nu ingen forskel mellem frijorder og arealer med landbrugspligt med hensyn til
bestemmelserne om arealernes anvendelse.
Der blev ved vedtagelsen af landbrugsloven ikke ændret på erhvervelsesbestemmelserne
m.h.t. bopælspligt og i principperne om at undgå fjerneje.
Der er dog i den nye landbrugslov lempet på bestemmelserne om landbrugspligt med
hensyn til arealtilliggende til bygninger ved udstykninger. Landbrugsloven indeholder
L 5 - 2004-05 (2. samling) - Bilag 11: 2. udkast til betænkning
2772890_0015.png
2
ikke bestemmelser om forpagtninger af vedvarende græsarealer, der derfor kan
forpagtes af alle.
Der vil formentlig blive søgt om støtte efter enkeltbetalingsordningen på frijordsarealer,
der har en landbrugsmæssig værdi. Herved bliver arealerne omfattet af bestemmelserne
om krydsoverensstemmelse på lige fod med arealer pålagt landbrugspligt.
Udviklingen i landbruget med stadig større brug med krav om effektiv markdrift og
koncentration af kreaturerne på stadig større bedrifter medfører, at disse større
landbrugsbedrifter ikke har interesse i at erhverve små arealer, medmindre de ligger i
skel med bedriftens øvrige marker eller der er behov for arealer til opfyldelse af
bedriftens harmonikrav. De mindre arealer vil typisk være interessante for mindre
deltidslandbrug.
Ændret fremtidig administrationspraksis:
Der er som nævnt ikke sket ændringer i landbrugsloven for så vidt angår principperne
om fjerneje og afstandskrav ved sammenlægninger og køb af yderligere ejendomme.
Forkøbsretten bør derfor opretholdes som en principiel mulighed for at frijordsarealer
med væsentlig landbrugsmæssig værdi pålægges landbrugspligt og dermed bliver
omfattet af landbrugslovens erhvervelsesbestemmelser. Dette vil som hovedregel
omfatte omdriftsarealer af en mindstestørrelse på 10 ha.
På baggrund af ændringerne i lovgivningen og udviklingen i landbruget i øvrigt er der
derfor anledning til at ændre den nuværende administrationspraksis, således at
forkøbsretten kun gøres gældende i de tilfælde, hvor arealerne efter en besigtigelse
vurderes at have en væsentlig landbrugsmæssig værdi for omkringliggende
landbrugsbedrifter eller arealerne har eller kan få betydning for gennemførelsen af
planlagte natur- og miljøforbedrende projekter.
Dette indebærer
at landbrugsarealer under 10 ha eller med en uhensigtsmæssig beliggenhed i
forhold til en landbrugsmæssig udnyttelse ikke kommer i betragtning.
at man undlader at gøre forkøbsretten gældende når mere end halvdelen af
arealet udgøres af naturarealer. Halvkulturarealer som eng, marsk og overdrev
betragtes i denne forbindelse ikke som naturarealer.
At forkøbsretten kan gøres gældende overfor naturarealer, når disse har eller kan
få betydning for gennemførelsen af planlagte natur- eller miljøforbedrende
projekter. Forkøbsretten gøres ikke gældende såfremt køber frivilligt lader
arealet indgå i projektet.
Arealgrænsen kan fraviges i særlige tilfælde, f. eks. i marskområderne ved Tønder og
Ribe, således at forkøbsretten fortsat kan udnyttes på vedvarende græsarealer uanset
arealets størrelse.
L 5 - 2004-05 (2. samling) - Bilag 11: 2. udkast til betænkning
2772890_0016.png
3
Med foranstående ændring er det ikke tiltænkt at ændre forkøbsretsinstrumentet
forsåvidt angår de muligheder, der findes i loven til, at arealer såvel i byzone som
landzone, kan pålægges forkøbsret, når formålet er at sikre de pågældende arealer til
kolonihaveformål. Arealer til kolonihaveformål vil som hovedregel udgøre 5 — 20 ha.
Kolonihavearealer hører under kategorien rekreative arealer.
L 5 - 2004-05 (2. samling) - Bilag 11: 2. udkast til betænkning
2772890_0017.png
13/05/2205
12:12
33145042
Ø97324947
N0.74Ø
VØØ7
2
ilske bestemmelser om forpagtninger af vedvarende græsarealer, der derfor kan
forpagtes af alle.
Der vil formentlig blive søgt om støtte efter enkeltbetalingsordningen på frijordsarealer,
der har en landbrugsmæssig værdi. Herved bliver arealerne omfattet af bestemmelserne
om krydsoverensstemmelse på lige fod med arealer pålagt landbrugspligt.
Udviklingen i landbruget med stadig større brug med krav om effektiv markdrift og
koncentration af kreaturerne på stadig større bedrifter medfører, at disse større
landbrugsbedrifter rocke bar interesse i at erhverve små arealer, medmindre de ligger i
skel med bedriftens øvrige marker eller der er behov f« arealer til opfyldelse af
bedriftens harmonikrav. De mindre arealer vil typisk være interessante for mindre
eQeLeCI_VLe:eee
deltidslandbrug.
eN
Ændret fremtidig administrationspraksis:
Der er som ~vie ikke sket ændringer i landbrugsloven for så vidt angår principperne
om fjerneje og afstandskrav ved sammenhegninger og køb af yderligere ejendomme.
Forkøbsretter t bør derfor opretholdes som en principiel mulighed for at frijordsarealer
med væsentlig landbrugsmæssig værdi pålægges landbrugspligt og dermed bliver
omfattet af landbrugslovens erhvervelsesbestemmelser. Dette vil som hovedregel
omfatte omdriftsarealer af en minestestørrelse på 10 ha.
På baggrund af rendringerneilovgivningen og udvildingen i landbruget i øvrigt er der
derfor anledning til ateendre den nuværende adrninistrationspraksis, således at
forkøbsretten, kun gøres gældende i de tilfælde, hvor arealerne efter en beeigtigelse
vurderes at have en væsentlig landbrugsrneessig værdi for omkringliggende
landbrugsbedrifter eller arealerne har eller kan få betydning for gennemførelsen af
planlagte nature og miljøforbedrende projekter.
Dette indebæs
at landbrugsarealer under 10 ha eller med en uhensigtsmæssig beliggenhed i
forhold til en landbrugsmæssig udnyttelse ikke kourner i betragtning.
ader at treforkøbsretten gældende når mere end halvdelen af
at mew
alnaturarealer. Halvkulturarealer som eng, marsk og overdrev
arealet 7- .4
betragtes i denne forbindelse ikke som naturarealer.
At forkøbsretten kan gøres gældende overfor naturarealer, når disse har eller kan
å
fl betydning for gennemførelsen af planlagte tiara- eller miljøforbedrende
-rat
projekter. Forkabsreeen gines ikke gældende såte køber fuvillitgt lader
arealet indgå i projektet
Arealgrænsen kan fravigesisærlige dlfælde, f. eks. i marskområderne ved Tønder og
Ribe, således at forkøbsretten fortsat kan udnyttes på vedvarende græsarealer uanset
arealets størrelse.
L 5 - 2004-05 (2. samling) - Bilag 11: 2. udkast til betænkning
2772890_0018.png
1 3/05/2005
.
12:12
33145042 4 097324947
NO.74Ø
PØØ8
3
Med foranstående mixing er det ikke tiltænkt at ændre forkøbsretsinstrumentet
forsåvidt angår de muligheder, der foldes i loven tål, at arealer såvel i byzone som
landzone, kan pålægges forkøbsret, når formålet er at sikre de pågældende arealer til
kolonibaveformål. Arealer til kolonfflavefonnål vil som hOvedregel udgøre 5 — 20 ha.
Kolowlavearealer borer under kategorien rekreative arealer.
L 5 - 2004-05 (2. samling) - Bilag 11: 2. udkast til betænkning
2772890_0019.png
13/05/2005
12:12
33145042
097324947
NO.740
9005
Ændring af bettenkningen vedrørende L5
Nyt afsnit 3. Indstillinger og politiske betaærl~ger:
Et flertal i udvalget (V, S, DF, KF, RV, SF og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de af fødevareministeren stillede ændringsforslag.
På baggrund af den af fødevareministeren besluttede nye administrative praksis, som
fremgår af betænkningens bilag 15 (notat af 12. maj 2005 fra fødevareministeren), kan
samtlige medlemmer af udvalget tilslutte sig forslaget.
Sammensisaivningen afjordfordelingsloven ogjordloabsloven er et udtryk for moderni-
sering og regelforenkling, hvilket er meget positivt. Væsentligst er det, at de miljømæs-
sige aspekter er styrket, og at der er lagt vægt på grundvandssikring, natur- og miljøhen-
syn samt etablering og bevarelse af havekolonierne.
Tj6dveldisfiokkurin, Inuit Atagatigiit, Siumut og F61kaflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde der-
med ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.
Konsekvensrettelser i afsnit i og afsnit 4 og hermed bortfalder ændringsforslag I.
L 5 - 2004-05 (2. samling) - Bilag 11: 2. udkast til betænkning
2772890_0020.png
Side 1 af 1
Eva Esmarch
Fra:
Til:
Anja Eberhardt
Eva Esmarch
Sendt: 26. april 2005 09:28
Emne: SV: EL: betænkning over L5
Kære Eva Esmarch
Ministerens ændringsforslag (nr. 2) kan vi også støtte. Anja
Fra: Eva Esmarch
Sendt: 21. april 2005 09:05
Til: Anja Eberhardt
Emne: SV: EL: betænkning over L5
Tak for din melding.
Vi fik dog ikke afgivet betænkningen i går, så det er udsat til næste onsdag. SF har stillet et ændingsforslag
og Ministeren har stillet et teknisk ændringforslag. Kan I støtte nogle af disse?
Hilsen
EVa
Fra: Anja Eberhardt
Sendt: 20. april 2005 13:12
Til: Eva Esmarch
Emne: EL: betænkning over L5
Der skal afgives betænkning på L5. Enhedlisten stemmer for selve lovforslaget. Jeg kan ikke kalde bilagene
med 1. og 2. udgave af betænkning frem og har ikke papiret. Enhedslisten kommer ikke med et selvstændigt
betænkningsbidrag, jeg vender til bage vedr. om vi kan støtte noget i betænkningen. Venlig hilsen Anja
Eberhardt
26-04-2005
L 5 - 2004-05 (2. samling) - Bilag 11: 2. udkast til betænkning
2772890_0021.png
SF's Folketingsgruppe
Kristen Touborg Jensen
CHRISTIANSBORG, 1240 København K.
Tlf.: 33 37 44 09 - Fax.: 33 14 70 10
SF
26. april 2005
Betænkningsbidrag L 5.
Forkøbsretten bør ikke benyttes, når der er tale om natur- og rekreative arealer, som
er helt uden dyrkningsmæssig værdi, men som dog har en vis landbrugsmæssig værdi
som græsningsarealer, såfremt det eneste formål er at sammenlægge arealerne med
nærliggende landbrugsejendomme.
Efter partiernes opfattelse er det uproblematisk, at sådanne rekreative arealer er ejet
af personer, som ikke er bosiddende i nærheden af arealerne, og som ikke i forvejen er
ejer af en landbrugsejendom, f.eks.: Sag ved Storåen, Holstebro. Udvalgsbilag
Indgik i debatten ved I. behandlingen.
I en række tilfælde vil et videresalg af natur- og rekreative arealer til et nærliggende
landbrug indebære et tab for statskassen, netop fordi arealet kun har ringe land-
brugsmæssig værdi. Desuden er det efter partiernes opfattelse ikke hensigtsmæssigt,
at ejerskabet til rekreative arealer skal være forbeholdt en befolkningsgruppe, som
består af stadig færre landmænd.
L 5 - 2004-05 (2. samling) - Bilag 11: 2. udkast til betænkning
2772890_0022.png
Side 1 af 1
Eva Esmarch
Fra:
Til:
Anja Eberhardt
Eva Esmarch
Sendt: 20. april 2005 13:12
Emne: EL: betænkning over L5
Der skal afgives betænkning på L5. Enhedlisten stemmer for selve lovforslaget. Jeg kan ikke kalde bilagene
med 1. og 2. udgave af betænkning frem og har ikke papiret. Enhedslisten kommer ikke med et selvstændigt
betænkningsbidrag, jeg vender til bage vedr. om vi kan støtte noget i betænkningen. Venlig hilsen Anja
Eberhardt
21-04-2005
L 5 - 2004-05 (2. samling) - Bilag 11: 2. udkast til betænkning
2772890_0023.png
19. april 2005
Lovsekretariatets supplerende lovtekniske bemærkning til L 5
Kære Eva
Vores korrektørlæsere har forslået at »herunder oprette« ændres til: »herunder oprettelse af« i § 1,
nr. 2. (Personligt er jeg enig i, at det er en forbedring; læs: »gennemførelse af/oprettelse af«). Du må
dog gerne høre ministeriet herom. Hvis de er enige, kan vi foretage ændringen redaktionelt.
Med venlig hilsen
Ore
L 5 - 2004-05 (2. samling) - Bilag 11: 2. udkast til betænkning
2772890_0024.png
Dato
Side 1 af 1
Eva Esmarch
Fra:
Til:
Michela Wørmer
Eva Esmarch
Sendt: 14. marts 2005 12:59
Emne: L 5 til FLF (0-bem)
14. marts 2005
Lovsekretariatets lovtekniske bemærkninger til L 5
Kære Eva
Jeg har ingen bemærkninger til dette lovforslag.
Med venlig hilsen
Michal-
a
15-03-2005