Til lovforslag nr. L 163 Folketinget 2004 - 05 (2. samling) Betænkning afgivet af Indfødsretsudvalget den    2. juni 2005 Betænkning over Forslag til lov om indfødsrets meddelelse [af integrationsminister en (Rikke Hvilshøj)] 1. Ændringsforslag Der er stillet 4 ændringsforslag   til lovforslaget.Dansk Folkepartis medl  emmer af udvalget har stil- let ændringsforslag nr. 1 og 3  , og integrationsministeren har stillet ændringsforslag nr.   2 og 4. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 27. april 2005 og var til 1. behandling den 18. maj 2005. Lovfors- laget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Indfødsretsudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder. Spørgsmål Udvalget  har  stillet  1  spørgsmål  til    integrationsministeren  til  skriftlig  besvarelse,  som  denne  har besvaret. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger Et  flertal  i  udvalget  (V,  S,  KF  og  RV)  indstiller  lovforslaget  til  vedtagelse  med  de  af  integrati- onsministeren under nr. 2 og 4 stillede ændringsforslag. Flertallet stemmer imod de af Dansk Fo  l- keparti under nr. 1 og 3 stillede ændringsfo  rslag. Socialdemokratiets medlemmer af udvalget konstaterer med tilfredshed, at der ikke længere eks  i- sterer en  aftale mellem regeringspartierne og Dansk Folkeparti. Dansk Folkeparti har på intet tid s- punkt  stået  utvetydigt bag  gennemførelsen  af  lovene  om  indfødsrets  meddelelse.  Dansk  Folkepa r- ti har derved skabt en helt utålelig parlamentarisk situation på indfødsretsområdet. Socialdemokrat i- ets medlemmer konstaterer,    at    lovforslaget bygger    på  den    tidligere    aftale.    Lovforslaget    hvi- ler ganske enkelt på  den forretningsgang, der har ligget til grund for sagsbehandlingen af ansøgni n- gerne  om  indfødsrets  meddelelse  baseret  på  den  gældende  cirkulæreskrivelse.  Socialdem okratiet ønsker en tilstand på indfødsretsområdet, der bygger på et bredt flertal bag loven i Folketi nget. So- cialdemokratiet opfordrer derfor ministeren til at indlede de lovede forhandlinger om en ny indfød s- retsaftale, der bygger på dette brede flertal. Det Radikale Venstres medlem af udvalget mener, at en ansøgning om dansk indfødsret   er udtryk for et ø nske om yderligere integration i det danske samfund. Statsborgerskabet kan således af staten bruges som både  en integrerende og desintegrerende faktor, idet et afslag på en ansøgning om stat  s- borgerskab  er  en  markant afvisning  af  et  ønske  om  at  blive  danske r  på  lige  fod  med  alle  a n- dre. Disse afslag bør derfor altid kun gives med meget god begru ndelse.
2 Det Radikale Venstre er enig i, at der bør stilles klare krav forud for naturalisation, men Det Rad i- kale Venstre mener også, at der dels bør kunne dispenseres   fra disse krav, hvor det er rimeligt, dels at administrationen af ansøgningerne bedst håndteres af en forvaltning, som skal følge de til enhver tid gældende regler, og ikke af politikere, som   kan nægte eller støtte dispensationer på baggrund af både perso nlige og politiske overvejelser. Det Radikale Venstre ønsker således et både lempeligere og mere klart afgrænset udgangspunkt for, hvornår der kan og bør gives dispensation fra et afslag. Alle disse mangler til trods er Det Radikale Venstre ikke villig til at tage gidsler i kampen for en mere retfærdig behandling af indfødsretssagerne, og    Det Radikale Venstre stemmer derfor for både lovforslaget og de af ministeren stillede ændringsforslag. Et mindretal i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling, men stemmer for de stillede ændringsforslag. Et  andet  mindretal  i  udvalget  (SF)  indstiller  lovforslaget  til  vedtagelse.  Mindretallet  stemmer hverken for eller imod de af integrationsministeren under nr. 2 og 4 stillede ændringsforsla  g. Min- dretallet stemmer imod de af Dansk Folkeparti under nr. 1 og 3 stillede ændringsforslag. Socialistisk Folkepartis medlem af udvalget vil gerne hilse personerne i lovforslaget velkommen til det danske fælles  skab. Disse personer har opfyldt de meget stramme krav til opnåelse af indfød  s- ret   krav  , som er betydelig strammere end dem, som Socialistisk Folkeparti synes er rimelige. So- cialistisk Folkeparti finder det vigtigt, at disse mennesker får tildelt de rettigheder og forpligte lser, som en indfødsre t giver, og får mulighed for at deltage  i det danske demokrati. Et  tredje  mindretal  i  udvalget  (EL)  indstiller  lovforslaget  til  vedtagelse.  Mindretallet  stemmer imod de stillede ændringsforslag  . Enhedslistens medlem af udvalget stemmer for lovforslaget som giver  dansk  statsborgerskab  til  3.052  voksne  og  2.064  børn ,  Enhedslisten  byder  de  nye  danske statsborgere velkommen. Samtidig må  EL beklage, at det er et forslag, hvor en række personer, som burde være med på denne liste, ikke har fået tildelt dansk statsborge rskab. Ekstra beklageligt er det, at det for nogle af de personer, som har fået afslag på ansøgningen om dansk statsborgerskab, er fuldstændigt uklart, hvad begrundelsen er for afslaget.   Det skyldes, at Po- litiets  Efterretningstjeneste  »kan  uden  offentlig  indsigt  og  uden  konkret  begrundelse  forhindre,  at ansøgere får tilkendt dansk statsborgerskab.  « Det rejser nogle spørgsmål i forbindelse med den m  å- de, Folketinget behandler ansøgninger om dansk statsborgerskab  på . Der er nogle mennesker, som får et a fslag på en ansøgning uden at få at vi   de, hvorfor de får afslag.  Det rejser følgende  spørgsmål: Hvordan  skal  disse  mennesker  kunne  forklare  sig?  Hvordan  skal  de  kunne  få   ændre  t  en  afgørelse eller danne basis for, at en afgørelse kan ændres? Og hvordan skal de ændre ved deres egen situat i- on, gø ren og laden på en måde, så de kan opnå en borgerrettighed i det her land    , nemlig den borger- rettighed, der hedder dansk statsborgerskab, og som betyder, at man f.eks. kan opnå stemmeret til Folketinget? Tjóðveldisflokkurin,    Inuit  Ataqatigiit,  Siumut  og  Fól kaflokkurin  var  på  tidspunktet  for  betæn   k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i u  dvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er opt  rykt i betænkningen. 4. Ændringsforslag og bemærkninger
3 Æ n d r i n g s f o r s l a g Til § 1 Af    et mindretal (DF): 1) Nr. 25, 30, 48, 49, 50, 51, 73, 82, 122, 124, 134, 141, 168, 176, 202, 233, 283, 316, 323, 341, 343, 349, 351, 390, 423, 432, 450, 457, 488, 507, 508 , 539, 587, 590, 592, 605, 633, 652, 658, 661, 662, 663, 666, 685, 698, 716, 723, 724, 725, 734, 738, 784, 787, 841, 856, 865, 866, 871, 893, 911, 916, 927, 930, 931, 958, 966, 971, 982, 992, 1036, 1114, 1119, 1137, 1139, 1181, 1184, 1197, 1205, 1213, 1220, 1242, 1257, 1336, 1364, 1366, 1373, 1402, 1403, 1404, 1406, 1461, 1501, 1532, 1533, 1537,1572, 1573, 1617, 1655, 1669, 1746, 1747, 1748, 1749, 1798, 1821, 1822, 1863, 1908, 1936, 1953, 1957, 1967, 2007, 2023, 2054, 2067, 2068, 2072, 2109, 2130, 2219, 225 9, 2292, 2294 og 2332 udgår. Af    integrationsministeren, tiltrådt af et  flertal (udvalget med undtagelse af SF og EL): 2) Nr. 146, 260, 610, 673, 1342, 1378, 1563, 2126, 2248 og 2268 udgår. Til § 2 Af    et mindretal (DF): 3) Nr. 2343, 2350, 2372, 2400, 240 5, 2450, 2537, 2588, 2590, 2633, 2717, 2734, 2760, 2793, 2798 og 2864 udgår . Af    integrationsministeren, tiltrådt af  et flertal (udvalget med undtagelse af SF og EL): 4) Nr. 2347, 2365, 2748 og 2777 udgår. B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 og 3 De pågældende personer    er optaget efter forelæggelse for Folketingets Indfødsretsudvalg efter de gældende ret  ningslinjer, jf. cirkulæreskrivelse nr. 55 af 12. juni 2002 om nye retningslinjer for o  p- tagelse på lovforslag om indfødsrets meddelelse. Fælles for disse personer er, at Dansk Folkeparti i forbindelse med forelæggelsen for Indfødsretsudvalget har tilkendegivet, at de pågældende personer ikke burde optages på lovforslaget. Dansk Folkeparti fastholder denne indstilling og foreslår derfor, at de pågældende personer udgår af lovforslaget. Til nr. 2 og 4 Ansøgerne er behandlet efter retningslin jerne i cirkulæreskrivelse nr. 55 af 12. juni 2002 om nye retningslinjer for optagelse på lov forslag om indfødsrets medd elelse. Ansø gerne foreslås udtaget af lovforslaget, da de ikke på nu vær de tidspunkt opfylder retningslinjerne.
4 Hans Andersen (V)  Britta Schall Holberg (V)   Karsten Nonbo (V)   Irene Simonsen (V) Eyvind Vesselbo (V)   Søren  Krarup (DF) nfmd.  Jesper Langballe (DF)   Allan Niebuhr (KF) fmd. Henriette Kjær   (KF)   Anne-Marie Meldgaard (S)   Poul Andersen (S)   Hüseyin   Arac (S) Lene Hansen (S)   Morten Bødskov  (S)   Simon Emil Ammitzbøll  (RV)   Kamal Qureshi (SF) Jørgen  Arbo - Bæhr   (EL) Tjóðveldisflokkurin,    Inuit Ataqatigiit, Siumut og Fólkaflokkurin havde ikke  medlemmer i udval- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin (FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
5 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 163 Bilagsnr.    Titel 1 Oversigt over personer på lovforslaget fordelt efter nationalitet, fra integrationsministeren 2 Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 3 Orienterende oversigt over personer optaget på lovforslaget , fra inte- grationsministeren 4 Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 5 Ændringsforslag fra integrationsministeren 6 1. udkast til betænkning Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 163 Spm.nr. Titel 1 Spm. om, hvor mange af de personer, som er optaget på lovforslaget , der har været selvforsørgende de sidste 4 år, til integrationsministe- ren, og ministerens svar herpå