Til lovforslag nr. L 158 Folketinget 2004-05 (2. samling) Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 0. juni 2005 1. udkast Tilføjelse til betænkning over Forslag til lov om detailsalg fra butikker m.v. [af økonomi - og erhvervsminister (Bendt Bendtsen)] 1. Ændringsforslag Der er i betænkningen   stillet 2 ændring  sforslag til lovforslaget. Økonomi  - og erhvervsministeren har stillet ændringsforslag nr. 2. Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet ændringsfo r- slag nr. 1. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 20. april 2005 og var til 1. behandling den 10. maj 2005. Lovfor- slaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 5 møder. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og økonomi - og erhvervs- ministeren sendte den 6. april 2005 dette udkast til udvalget, jf. alm. del – bilag 72. Den 27. april 2005 sendte økonomi - og erhvervsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udva l- get samt den 17. maj 2005 et supplerende høringssvar, jf. L  158 bilag 7. Skriftlige henvendelser Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra: Henrik Busch, Charlottenlund, Coop Norden Danmark A/S, Danmarks Afholdsforening, De Samvirkende Købmænd (DSK), HK Handel, HTS–Han   del, Transport og Serviceerhvervene og Krister Meyersahm, Malmø. Økonomi  - og erhvervsministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget. Deputationer Endvidere har følgende mundtligt over for udvalget redegjort for deres h oldning til lovforslaget:
2 Danmarks Afholdsforening, De Samvirkende Købmænd og HK Handel (to deputationer). Spørgsmål Udvalget har stillet 13 spørgsmål til økonomi   - og erhvervsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger <> Dansk Folkeparti havde gerne set en kortere overgangsperiode end 5 år i bestemmelsen om lej e- kontrakter. Efter nærmere drøftelser mellem Økonomi - og Erhvervsministeriet og Justitsministeriet har  det  dog  vist  sig,  at  en  kortere  overgangsperiode  kan  udgøre  et  ekspropriativt  indgreb  efter grundlovens § 73 med risiko for, at der rejses erstatningssager mod staten. På denne baggrund, og da Dansk Folkeparti ønsker at sikre  gennemførelsen af lukkeloven, tilbagetager Dansk Folkeparti, det under nr. 1 stillede ændringsforslag. Det   Radikale   Venstre   kan   ikke   støtte  lovforslaget om   lukkeloven med   udvidelsen   af   salg af alkohol til alle døgnets timer. Det Radikale Venstre forundres over, at regeringen ikke har fulgt det forslag, som på minister ens opfordring blev udarbejdet af 33 organisationer fra butiksområdet. Organisationernes forslag ind e- bar en udvidelse af søndags -åbninger fra 9 søndage til 13 søndage, som kunne give mulighed for en gradvis tilpasning.  Man må  undres over, at ministeren overhovedet opfordrer organisationerne til at komme med et forslag, når det ikke  får nogen betydning for regeringens udspil, der udvider til 20 søndage og til salg af alkohol i alle dø  gnets timer. Diskussionen i Det Radikale Venstre om liberaliseringen af lukkeloven afspejler de forskelle, der er mellem byområder og landdistrikter med mere tyndt befolkede områder. Derfor har Det Radikale Venstre  argumenteret  for  forsøgsordninger,  hvor  byområder  fik  en  særlig  mulighed  for  liberalis e- ring. Man kunne også forest ille sig, at man overlod til de kommende regioner at træffe beslutning om åbningstider afhængig af de lokale og regionale behov. Men regeringen har ikke på nogen måde ønsket  at  inddrage  andre  partier  end  regeringspartierne  og  Dansk  Folkeparti  i  drøftelse  o  m  yder- lig liberalisering af lukkeloven. For  Det  Radikale  Venstre  er  det  vigtigt  at  få  belyst  sammenhængen  mellem  søndags -åbning  og landområ dernes fødevarebutikkers overlevelse. For Det Radik ale Venstre er det vigtigt, at der også i fremtiden  er  indkøbsmu ligheder  i  de  tyndt  befolkede  områder  i  Danmark,  således  at  de  ældre  og knap så mobile borgere fortsat har indkøbsmuligheder tæt på deres bopæl. Mange lokale købmænd i landområderne yder den se rvice at udbringe varer og apotekervarer for de ældre, der ikke   selv har mulighed for at komme i købmand sbutikken. Der Radikale  Venstre mener, at der burde være foretaget en  analyse  af medarbejderproblemer i forbindelse  med  ændrede  butiksåbningstider.  Medarbejderorganisationer  forudser  vanskeligheder med at rekruttere medarbejdere til branchen, således at specialbutikker vil få en svagere tilgang af kvalificeret arbejdskraft. Der er også et behov for afdækning af behovet for ændrede åbningstider i daginstitutioner tilpa s- set medarbejdernes ændrede arbejdstider. Ligeledes  er  der  ikke  taget  stilling  til  offentlig  transport  til  og  fra  arbejde  for  medarbejdere.  I landområderne er der ringe eller slet ingen offentlig transport på søndage.
3 Det er problemstillinger, der bør belyses, så der kan skabes et bedre grundlag fo  r en fortsat libera- lisering  af  lukkeloven.  Det  Radikale  Venstre  havde  forventet,  at  regeringen  havde  gjort  det  forar- bejde. Da det ikke er tilfældet, vil Det Radikale Venstre selv tage de nævnte områder op med he n- blik på at finde relevante løsni  nger. Det Radikale Venstre kan ikke støtte forslaget om tilladelsen til at sælge alkohol alle døgnets 24 timer. Socialministeriets høringssvar, hvori der skrives   »at der ikke foreligger nogen saglige grunde til at ophæve reglen om, at der ikke må sælges alkohol mel lem kl. 20.00 og kl. 06.00. Der er efter mi- nisteriets opfattelse ingen tvivl om, at forbruget vil stige yderligere« har gjort et stort indtryk. Også  Politimesterforeningens  Beværtergruppe  er  kritiske,  og  påpeger  at »Der  må  endvidere  b e- frygtes, at forslaget vil forstærke de eksisterende problemer med indtagelse af øl og spiritus på g a- der og pladser« gør indtryk. Tjóðveldisflokkurin,  Inuit  Ataqatigiit,  Siumut  og  Fólkaflokkurin  var  på  tidspunktet  for  betæn k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i   u dvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.   Kim Andersen (V)   Jacob Jensen (V)   Kurt Kirkegaard Jensen (V) fmd.   Jens Hald Madsen (V) Marion Pedersen (V)   Colette L. Brix (DF) nfmd.  Kim Christiansen (DF) Per Ørum    Jørgensen  (KF)   Jakob Axel Nielsen (KF)   Jens Christian Lund (S)   Jan Trøjborg  (S) Jens Peter Vernersen (S)   Niels Sindal (S)   Poul Erik Christensen (RV)   Johs. Poulsen (RV) Poul Henrik Hedeboe (SF)   Frank Aaen (EL) Tjóðveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit, Siumut og Fólkaflokkurin havde ikke medlemmer i udva    l- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin (FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
4 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 158  omdelt efter afgivelse af betænkning Bilagsnr.    Titel 16 Betænkning afgivet den 31/5  -05 17 Henvendelse af 8/6-05 fra De Samvirkende Købmænd