M   I   N   I   S   T   E   R   I   E   T J .   N R . 2 0 0 4 - 8 9 1 6 - 2 1  N O T A T 13. maj 2005 Kommenteret høringsnotat om Kulturministeriets udkast til bekendtgørelse om ind- hentelse af børneattest ved ansættelse og beskæftigelse af personer i idrætsforeninger, på musik,- ballet-, danse- og rideskoler samt ridecentre og motions- og fitnesscentre. I det følgende bringes en oversigt over høringssvar vedrørende Kulturministeriets udkast til bekendtgørelse om indhentelse af børneattest ved ansættelse og beskæftigelse af personer i idrætsforeninger, på musik,- ballet-, danse- og rideskoler samt ridecentre og motions- og fitness- centre. Udkastet blev sendt i høring den 14. april 2005. Høringsfristen var den 4. maj 2005. Der var 28 høringsinstanser, og 12 har afgivet høringssvar, jf. vedlagte oversigt. Danmarks Idræts-Forbund (DIF) bakker fuldt ud op om bekendtgørelsen. Dansk Firmaidrætsforbund er enige i bekendtgørelsens formål, men har visse spørgsmål. Foreninger, der er medlem af Dansk Firmaidrætsforbund, arbejder lokalt under Undervisnings- ministeriet, idet folkeoplysningsloven er placeret der. Dansk Firmaidrætsforbund er derfor i tvivl om, hvorvidt deres medlemsforeninger hører under Kulturministeriets eller Undervisningsmini- steriets ressort.  Forbundet henstiller derfor til, at der ikke er forskel i bekendtgørelsen for Un- dervisningsministeriet og Kulturministeriet.  Herudover efterlyser Dansk Firmaidrætsforbund en præcisering af, hvornår der kan ske videregivelse af personoplysninger. Forbundet mener, at det er positivt med den model, der er indført i bekendtgørelsens § 2, stk. 2 og 3 om tidspunktet for indhentelse af attesten. Kommentar: Dansk Firmaidrætsforbund er direkte nævnt i Kulturministeriets bekendtgørelse om indhentelse af børneattester, og foreninger, der er er medlemmer af Dansk Firmaidræftsforbund er derfor omfattet af Kulturministeriets bekendtgørelse --- ikke Undervisningsministeriets bekendtgø- relse. I relation til den efterfølgende håndtering af børneattester, skal der, som det fremgår af lovbemærkningerne, udarbejdes en vejledning om den efterfølgende håndtering af børneattesterne, herunder mulighederne for opbevaring og videregivelse af personoplysningerne i børneattesterne. Kulturministeriet er i dialog med Datatilsynet og Justitsministeriet om udarbejdelse af denne vejledning.
-2- Dansk Musiker Forbund har ingen bemærkninger til bekendtgørelsesudkastet. Dansk Musikpædagogisk Forening finder bekendtgørelsesudkastet positivt og kan derfor tilslutte sig. Dansk Ride Forbund hilser det velkomment, at bekendtgørelsesudkastet også medtager de private rideskoler og ridecentre. Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger (DGI) mener, at bekendtgørelsesudkastet fuldt ud ligger i forlængelse af tidligere drøftelser og har ingen bemærkninger hertil. For DGI er det afgørende,   At regelsættet er enkelt, gennemskueligt og let at administrere for de lokale foreninger. At DGI som landsorganisation får reel mulighed for at assistere lokale foreninger som får udstedt ’’positive’’ attester --- det forudsætter, at oplysninger fra attesten kan videregives i nødvendigt omfang. At den igangværende revision af indberetningscirkulæret koordineres med den kommende lovgivning, således at der sikres et sammenhængende regelsæt. Kommentar: I relation til håndteringen af børneattester, herunder videregivelse henvises der til kommentaren under Dansk Firmaidrætsforbund, jf. ovenfor. I relation til indberetningscirkulæret hører det under Justitsministeriets ressort. Justitsministeriet er opmærksom på det eksisterende lovforslag om børneattester. Datatilsynet har ikke særskilte bemærkninger til bekendtgørelsesudkastet, men henholder sig til tidligere høringssvar af henholdsvis 11. og 20. oktober 2004, 27. januar, og 1. april 2005 til udkast til forslag til lov om indhentelse af børneattester og revideret udkast til forslag til lov om indhentelse af børneattester. Det Kgl. Teater har ingen bemærkninger til bekendtgørelsesudkastet. Fin Form har sendt bekendtgørelsesudkastet ud til alle afdelinger, og alle bakker op om be- kendtgørelsesudkastet. Har ikke yderligere kommentarer. Københavns Kommune, Kultur- og Fritidsforvaltningen har følgende bemærkninger: De anbefaler, at det undgås, at man i den enkelte lokalforening får oplysninger om indholdet af nye lederes børneattest. Dette kan undgås, såfremt det sikres, at det er den pågældende forenings landsorganisation, der modtager meddelelse om en positiv børneattest, hvorefter landsorganisati- onen kontakter foreningen. Endvidere finder kommunen, at ved at udarbejde bekendtgørelser inden for hvert enkelt ministeriums ressort, sker der en adskillelse af de frivillige folkeoplysende foreninger, således at idrætsforeningerne hører under Kulturministeriets bekendtgørelse, mens fx spejder-, kultur- og politiske foreninger hører under Undervisningsministeriets bekendtgørelse. Det er vigtigt at sikre, at alle frivillige folkeoplysende foreninger stilles lige, og det kan sikres ved at holde området samlet.
-3- Kommentar:  Lovforslaget L 157  eller Kulturministeriets bekendtgørelse regulerer ikke, hvilke modeller eller procedurer der skal gælde i relation til håndteringen af børneattester. Det er de enkelte myndigheder, foreninger m.v., der selv afgør dette. For spejdernes vedkommende er det i vid udstrækning sådan, at det i dag er landsorganisationerne, der modtager og håndterer attesterne og i visse tilfælde også indhenter disse. Det er under alle omstændigheder den enkelte lokalforening, der har det juridiske ansvar for indhentelsen af attesterne, men den praktiske konsekvens af så- danne ordninger vil være, at i langt de fleste tilfælde vil positive børneattester ikke blive udstedt til de enkelte foreninger på spejderområdet. Der skal, som det fremgår af lovbemærkningerne, udar- bejdes en vejledning om den efterfølgende håndtering af børneattesterne, herunder mulighederne for opbevaring og videregivelse af personoplysningerne i børneattesterne, således at det sikres, at håndteringen af disse børneattester sker i overensstemmelse med lovens regler. Kulturministeriet er i dialog med Datatilsynet og Justitsministeriet om udarbejdelse af denne vejledning Københavns Kommune, Famile- og Arbejdsmarkedsforvaltningen mener, at Kulturmini- steriet bør overveje at udvide den i bekendtgørelsen anførte personkreds, så personkredsen ikke udelukkende vedrører personer, der skal have direkte kontakt med børn.  Forvaltningen indhen- ter i dag børneattest for alle personer, der kan komme i kontakt med børn i løbet af deres arbejds- tid, fx også gårdmænd og køkkenpersonale. Familie - og Arbejdsmarkedsforvaltningen har ikke yderligere indvendinger eller kommentarer til bekendtgørelsesudkastet.   Kommentar: Lovf orslaget L 157 gælder for indhentelse af børneattest i forbindelse med ansættelse eller beskæftigelse af personer, der skal have direkte kontakt med børn under 15 år. Denne alders- grænse fremgår af § 36 i Kriminalregisterbekendtgørelsen. Derfor har Kulturministeriets bekendt- gørelse samme afgrænsning. Der er ikke noget til hinder for, at  myndigheder, foreninger m.v. som hidtil indhenter en børneattest for den personkreds, der ikke er omfattet af den obligatoriske ord- ning, efter de regler der gælder for sådanne attester i § 36 i Kriminalregisterbekendtgørelsen, dvs. på frivillig basis. Det er op til den enkelte myndighed, forening m.v. selv at afgøre. Rigsadvokaten har ingen bemærkninger til bekendtgørelsesudkastet.