Til lovforslag nr. L 153 Folketinget 2004 - 05 (2. samling) Betænkning afgivet af Retsudvalget den   2. juni 2005 Betænkning over Forslag til lov om ændring af færdselsloven og pasloven (Knallerter, køre - og hviletid og nedsættelse af gebyret for børnepas m.v.) [af justitsministeren (Lene Espersen)] 1. Ændringsfor   slag Justitsministeren har stillet 21 ændringsforslag til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 13. april 2005 og var til 1. behandling den 27. april 2005. Lovfors- laget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og justitsministeren sendte den 1. marts 2005 dette udkast til udvalget, jf. alm. del - bilag 26 . Den 21. april 2005 send te justits- ministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til udvalget. Skriftlige henvendelser Udvalget  har  i  forbindelse  med  udvalgsarbejdet  modtaget  2  skriftlige  henvendelser  fra  Dansk Transport og Logistik og Danske Vognmænd og  . Justitsministeren har over for udvalget kommente- ret de skriftlige henvendelser. Spørgsmål Udvalget har stillet 7 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig besvarelse  , som denne har besva- ret. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger Udvalget indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag. Dansk Folkeparti støtter samtlige elementer i lovforslaget. Vedrørende kommunal parkeringsko  n- trol har Dansk Folkeparti påpeget problemet omkring kommunale samarbejder, og det er positivt, at Justitsministeriet  vil  overveje  en  ændring  af  reglerne  på  området,  såfremt  der  bliver  fortolkning s- problemer (svar på spørgsmål nr. 6)   .
2 Det er til gengæld beklageligt, at Justitsministeriet ikke vil overveje en skærpelse af straffen for afholdelse af ulovlige motorløb (svar  på spørgsmål nr. 7), da disse oftest sker på offentlig vej. Dette bør efter Dansk Fo lkeparti straffes efter samme regler som særlig hensynsløs kørsel jf. L 161. Enhedslisten b e   mærker: Alt for mange mennesker dør og kvæstes hvert år i trafikken. Der har e fter vores opfattelse ikke været gjort nok for at forhindre dette. Hvis regeringen begyndte at sætte ind over for overtrædelser af færdselsloven med samme iver, som den sætter ind over for anden personfarlig kriminalitet ville vi være nået langt. Det er de   sværre ikke tilfældet. Enhedslisten  synes,  det  er  fornuftigt  at  skærpe  kontrol  -  og  sanktionsmulighederne,  selv  om  En- hedslisten kunne have ønsket, at man var gået lidt længere med hensyn til, hvem disse skærpelser skulle omfatte. Men det er trods alt et skridt i den rigtige retning mod bedre trafiksikkerhed. Tjóðveldisflokkurin,  Inuit  Ataqatigiit,  Siumut  og  Fólkaflokkurin  var  på  tidspunktet  for  betæn k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i u  dvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med i ndstillinger eller politiske udtalelser i b etænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    justitsministeren, tiltrådt af  udvalget: Til § 1 1) I indledningen ændres   »og § 16 i lov nr. 473 af 9. juni 2004,« til: », § 16 i lov nr. 473 af 9. juni 2004 og lov nr. 363 af 24. maj 2005,«. [Konsekvensændring som følge af  Folketingets vedtagelse af lov nr. 363 af 24. maj 2005 om æ n- dring af færdselsloven  . (Sanktionsfastsættels  e i sager om spirituskørsel m.v.)] 2) nr. 3 ændres   » « »§ 117 c«. [Konsekvensændring som følge af  Folketingets vedtagelse af lov nr. 363 af 24. maj 2005 om æ n- dring af færdselsloven  . (Sanktionsfastsættelse i sager om spirituskørsel m.v.   )] 3) I nr. 10 ændres   » og 4,«     til: »§ 117, stk. 1, og stk. 2, nr. 6,«. [Konsekvensændring som følge af  Folketingets vedtagelse af lov nr. 363 af 24. maj 2005 om æ n- dring af færdselsloven  . (Sanktionsfastsættelse i sager om spirituskørsel m.v.)   ] 4) Nr. 14 udgår. [Konsekvensændring som følge af  Folketingets vedtagelse af lov nr. 363 af 24. maj 2005 om æ n- dring af færdselsloven  . (Sanktionsfastsættelse i sager om spirituskørsel m.v.)] 5) Nr. 15 affattes således: »15. I § 60 a, stk. 1, ændres   »§125, stk. 1, nr. 1    -3 eller 6, eller stk. 3,« til: »§ 125, stk. 1, nr. 1-3 eller 8, eller stk. 3,«.«
3 [Konsekvensændring som følge af  Folketingets vedtagelse af lov nr. 363 af 24. maj 2005 om æ n- dring af færdselsloven  . (Sanktionsfastsættelse i sager om spirit  uskørsel m.v.)] 6) Nr. 16 affattes således: »16. I § 60 a, stk. 2, ændres   »§ 125, stk. 1, nr. 5, eller § 125, stk. 2,« til: »§ 125, stk. 1, nr. 7, eller § 126, stk. 2,«.« [Konsekvensændring som følge af  Folketingets vedtagelse af lov nr. 363 af 24. maj 20   05 om æ  n- dring af færdselsloven  . (Sanktionsfastsættelse i sager om spirituskørsel m.v.)] 7) Nr. 17 affattes således: »17. I § 60 a, stk. 3, nr. 1, ændres   »§ 126, stk. 1, nr. 3,« til: »§ 126, stk. 1, nr. 4,«.« [Konsekvensændring som følge af  Folketingets ve   dtagelse af lov nr. 363 af 24. maj 2005 om æ  n- dring af færdselsloven  . (Sanktionsfastsættelse i sager om spirituskørsel m.v.)] 8) Nr. 18 affattes således: »18. I § 60 a, stk. 3, nr. 3, ændres   »§ 126, stk. 1, nr. 4« til: »§ 126, stk. 1, nr. 6 eller 8«.« [Konsekvensændring som følge af  Folketingets vedtagelse af lov nr. 363 af 24. maj 2005 om æ n- dring af færdselsloven  . (Sanktionsfastsættelse i sager om spirituskørsel m.v.)] 9) I den indledende tekst til nr. 30 ændres   »§ 117, stk. 5« til: »§ 117 d«. [Konsekvensændring som følge af  Folketingets vedtagelse af lov nr. 363 af 24. maj 2005 om æ n- dring af færdselsloven  . (Sanktionsfastsættelse i sager om spirituskørsel m.v.)] 10) Nr. 32 affattes således: »32. I § 118, stk. 6, ændres   »§ 126, stk. 1, nr. 3,« til: »§ 12 6, stk. 1, nr. 4, «.« [Konsekvensændring som følge af  Folketingets vedtagelse af lov nr. 363 af 24. maj 2005 om æ n- dring af færdselsloven  . (Sanktionsfastsættelse i sager om spirituskørsel m.v.)] 11) Nr. 36 udgår. [Konsekvensændring som følge af  Folketingets    vedtagelse af lov nr. 363 af 24. maj 2005 om æ  n- dring af færdselsloven  . (Sanktionsfastsættelse i sager om spirituskørsel m.v.)] 12) Nr. 37 affattes således: »37. § 119 a, stk. 1, affattes således: »Hvis en sag efter § 125, stk. 1, nr. 2-7, § 125, stk. 2 eller 3, eller § 126, stk. 1, nr. 1-3, ikke skø n- nes at ville medføre højere straf end bøde, kan anklagemyndigheden i stedet for at indlevere ankl   a- geskrift til retten tilkendegive sigtede, at sagen kan afgøres uden retslig forfølgning, s  å fremt sigtede erkender sig skyldig i overtrædelsen og e  rklærer sig rede til inden for en nærmere angivet frist, der efter begæring kan forlænges, at betale en i tilkendegivelsen angivet bøde samt vedtager kørselsfo r- bud, betinget eller ubetinget frakendelse af førerretten i et  i tilkendegivelsen nærmere angivet tid  s- rum«.«
4 [Konsekvensændring som følge af  Folketingets vedtagelse af lov nr. 363 af 24. maj 2005 om æ n- dring af færdselsloven  . (Sanktionsfastsættelse i sager om spirituskørsel m.v.) samt enkelte redakti   o- nelle ændringer] 13) Nr. 38 affattes således: »38. I § 119 a, stk. 3, ændres   »§ 126, stk. 1, nr. 1,« til: »§ 125, stk. 1, nr. 1,«.« [Konsekvensændring som følge af  Folketingets vedtagelse af lov nr. 363 af 24. maj 2005 om æ n- dring af færdselsloven (Sanktionsfastsættelse i sager om spirituskørsel m.v.)] 14) Nr. 45 affattes således: »45. I § 125, stk. 1, indsættes efter nr. 4 som nye numre: »5) føreren har overtrådt bestemmelser om køretid eller hviletid fastsat i de forordninger, der er nævnt i § 86 a, stk. 1, eller i forsk  rifter, der er udstedt i medfør af § 86 a, stk. 1, med mere end 30 pct., 6) føreren inden for en periode af 3 år har gjort sig skyldig i   tre forhold vedrørende kontrolappar a- tet, der er omfattet af de forordninger, der er nævnt i § 86 a, stk. 1, eller af fo  rskrifter, der er ud- stedt i medfør af § 86 a, stk. 1, « Nr. 5 og 6 bliver herefter nr. 7 og 8.« [Konsekvensændring som følge af  Folketingets vedtagelse af lov nr. 363 af 24. maj 2005 om æ n- dring af færdselsloven (Sanktionsfastsættelse i sager om spirituskørs el m.v.) samt enkelte redaktio- nelle ændringer] 15) Nr. 46 affattes således: »46. I § 125, stk. 2, nr. 5, ændres   »hastighedsoverskridelse« til: »hastighedsgrænse  «.« [Redaktionel ændring] 16) Nr. 47 affattes således: »47. I § 126, stk. 1, indsættes efter n  r. 2 som nyt nummer: »3) har ført køretøjet, selv om denne vidste eller burde vide, at der var foretaget et uautoriseret, konstruktivt indgreb i køretøjets kontrola  pparat eller dets forbindelser,« Nr. 3-7 bliver herefter nr. 4-8.« [Konsekvensændring som fø   lge af  Folketingets vedtagelse af lov nr. 363 af 24. maj 2005 om æ  n- dring af færdselsloven  . (Sanktionsfastsættelse i sager om spirituskørsel m.v.) samt redaktionel æ n- dring] 17) Nr. 48 affattes således: »48. § 126, stk. 1, nr. 4, der bliver nr. 5, affattes således: »5) har gjort sig skyldig i flere forhold, der hver for sig er omfattet af § 125, stk. 1, nr. 1-7 eller stk. 2 eller 3, dog således at frakendelse for flere forhold alene omfattet af § 125, stk. 1, nr. 5, kun sker ubetinget, hvis forholdene er begået i forbindelse med mere end ét kørselsfo rløb, «.«
5 [Konsekvensændring som følge af  Folketingets vedtagelse af lov nr. 363 af 24. maj 2005 om æ n- dring af færdselsloven  . (Sanktionsfastsættelse i sager om spirituskørsel m.v.) samt redaktionel æ n- dring] 18) Nr. 49 udgår. [Konsekvensændring som følge af  Folketingets vedtagelse af lov nr. 363 af 24. maj 2005 om æ n- dring af færdselsloven  . (Sanktionsfastsættelse i sager om spirituskørsel m.v.)] 19) Nr. 50 affattes således: »50. I § 127 ændres »§ 125, stk. 1, nr. 1-3, 5 eller 6,« til: »§ 125, stk. 1, nr. 1-3, 7 eller 8,«.« [Konsekvensændringer som følge af Folketingets vedtagelse af lov nr. 363 af 24. maj 2005 om æ n- dring af færdselsl  oven. (Sanktionsfastsættelse i sager om spirituskørsel m.v.)] Til § 3 »20) I stk. 2 ændres   »og 45-50« til: »45 og 47-50,«. [Konsekvensændringer som følge af Folketingets vedtagelse af lov nr. 363 af 24. maj 2005 om æ n- dring af færdselsl  oven. (Sanktionsfastsættelse i sager om spirituskørsel m.v.)] 21) Efter stk. 2 indsættes   som nyt stykke: »Stk. 3. Justitsministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelsen af § 1, nr. 46. « Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og 5. [Ikrafttrædelsen fastsættes ved bekendtgørelse] B e m æ r k n i n g e r Til § 1 Til nr. 1 Den  foreslåede  ændring  er  en  konsekvens  af Folketingets  vedtagelse  af  lov  nr.  363  af  24.  maj 2005 om ændring af fær dselsloven. (Sanktionsfastsættelse i sager om spirituskørsel m.v.). Til nr. 2 Den foreslåede ændring er en konsekvens af, at en bestemmelse svarende til § 117, stk. 3, 2. og 3. pkt., om spirituskørsel med ikke registr eringspligtig knallert ved § 1, nr. 12, i lov nr. 363 af 24. maj 2005 er indsat i § 117 c. Til nr. 3 Den foreslåede ændring er en konsekvens af, at en bestemmelse svarende til § 117, stk. 4, om straf for spirituskørsel ved uber ettiget brug af registreringspligtig knallert ved § 1, nr. 11, i lov nr. 363 af 24. maj 2005 er indsat i § 117, stk. 2, nr. 6.
6 Til nr. 4 Konsekvensændringen i lovforslaget (L 153) var en følge af den hidtidige struktur for bestemme   l- serne om frakendelse m.v.. Bestemmelsen om kørselsforbud i § 126, stk. 4, er ved § 1, nr. 18, i lov nr. 363 af 24. maj 2005 ophævet, idet en tilsvarende regel er indsat i § 127. Henvi  sningerne i § 60 a, stk. 1 og 2, til § 126, stk. 4, er samtidig ved denne lovs § 1, nr. 5 og 6, æ  ndret til § 127. Til nr. 5 -8 Bestemmelserne om frakendelse m.v. i §§ 125-129 er ved § 1, nr. 18, i lov nr. 363 af 24. maj 2005 ophævet, idet tilsvarende regler er indsat i §§ 125  -128. Samtidig er der ved denne lov foretaget kon- sekvensændringer  , for så vid t angår henvisningerne i § 60 a. Henvisningen i § 60 a, stk. 1, til § 126, stk. 1, nr. 1-3, eller 6, er ved lov nr. 363 af 24. maj 2005 § 1, nr. 5, ændret til § 125, stk. 1, nr. 1  -3 eller 6, eller stk. 3. Den foreslåede ændring er en kons   ekvens af, at § 1, nr. 46 og 47, i lovforslaget (L 153), foreslås indsat i § 125, stk. 1, som nye numre 5 og 6. De gældende bestemmelser i § 125, stk. 1, nr. 5 og 6  , bliver herefter nr. 7 og 8. Henvisningen i § 60 a, stk. 2, til § 125, stk. 2, 2. pkt., eller § 126, stk. 1, nr. 5, er ved lov nr. 363 af 24. maj 2005, § 1, nr. 6, ændret til § 125, stk. 1, nr. 5, eller § 125, stk. 2. Den foresl  å ede ændring vedrørende § 125, stk. 1, er en konsekvens af, at § 1, nr. 46 og 47, i lovforslaget (L 153) foreslås indsat i § 125, stk. 1, som nye numre 5 og 6. De gældende bestemmelser i § 125, stk. 1, nr. 5 og 6  , bliver herefter nr. 7 og 8. Endvidere foreslås henvisningen i § 60 a, stk. 2, til § 125, stk. 2, ændret til § 126, stk. 2, idet der ved ændringen af henvisningen i § 1, nr. 6, i l  ov nr. 363 af 24. maj 2005 til § 125, stk. 2, ifølge b e- mærkningerne  alene  er  tale  om  en  kons  ekvensændring  som  følge  af  lovens  §  1,  nr.  18.  Med  den foreslåede ændring foreslås henvisningen i § 60 a, stk. 2, ændret i overensstemmelse med den ko n- sekvensændrin  g, der følger af § 1, nr. 18 , i lov nr. 363 af 24. maj 2005, for så vidt angår betinget frakendelse af førerretten under særlig formildende omstændigheder. Henvisningen i § 60 a, stk. 3, nr. 1, til § 126, stk. 2, nr. 1, er ved lov nr. 363 af 24. maj 2005 § 1, nr. 7, ændret til § 126, stk. 1, nr. 3. Den foreslåede ændring  er en konsekvens af, at § 1, nr. 45, i lovforslaget (L 153) foreslås in dsat i § 126, stk. 1, som et nyt nr. 3. De gældende bestemmelser i § 126, stk. 1, nr. 3-7 bliver herefter nr. 4-8. Henvisningen i § 60 a, stk. 3, nr. 3, til § 126, stk. 2, nr. 3 eller 5, er ved § 1, nr. 10, i lov nr. 363 af 24. maj 2005 ændret til § 126, stk. 1, nr. 4. Ifølge bemærkningerne til lovens § 1, nr. 10, er der alene tale om en konsekvensændring som følge af lov   ens § 1, nr. 18. Med den foreslåede ændring foreslås henvisningen  i  §  60  a,  stk.  3,  nr.  3,  ændret  i  overen  sstemmelse  med  den  konsekvensændring,  der følger af § 1, nr. 18, i lov nr. 363 af 24. maj 2005. Den foreslåede ændring er endvidere en kons e- kvens af, at § 1, nr. 45, i lovforslaget (L 153) foreslås indsat i § 126, stk. 1, som et nyt nummer 3. De gældende bestemmelser i § 126, stk. 1, nr. 3  -7 bliver herefter nr. 4-8. Til nr. 9 Den foreslåede ændring er en konsekvens af, at bestemmelsen i § 117, stk. 5, o   m bl.a. kø rsel uden at have erhvervet førerret ved § 1, nr. 12, i lov nr. 363 af 24. maj 2005 er indsat i § 117 d. Til nr. 10
7 Ved § 1, nr. 13, i lov nr. 363 af 24. maj 2005 er henvisningen i § 118, stk. 6, til § 126, stk. 2, nr. 1, ændret til § 126, stk.   1, nr. 3. Den foreslåede ændring er en konsekvens af, at § 1, nr. 45, i lovforsl   a- get (L 153) foreslås indsat i § 126, stk. 1, som et nyt nr. 3. De gældende b   estemmelser i § 126, stk. 1, nr. 3-7 bliver herefter nr. 4-8. Til nr. 11 Konsekvensændringen i lo  vforslaget (L 153) var en følge af den hidtidige struktur for bestemme l- serne om frakendelse m.v.. Bestemmelsen om kørselsforbud i § 126, stk. 4, er ved § 1, nr. 18, i lov nr. 363 af 24. maj 2005 ophævet, idet en tilsvarende regel er indsat i § 127. Henvi  sningen i § 119, stk. 2, nr. 3, til § 126, stk. 4, er samtidig ved lovens § 1, nr. 14, æn  dret til § 127. Til nr. 12 Ved § 1, nr. 3, i lov nr. 363 af 24. maj 2005 er betegnelsen spiritus- eller promillekørsel æn   dret til spirituskørsel,  og  ved  lovens  §  1,  nr.   17,  er  »eller  om  overtrædelse  af  reglerne  om  stø   rste  tilladte totalvægt i § 126, stk. 1, nr. 4,  « ændret til:   »om overtrædelse af reglerne om største tilladte tota   lvægt i § 126, stk. 1, nr. 4, eller om overtrædelse af bestemmelse  rne i § 125, stk. 2 eller 3.« Ved § 1, nr. 18, i lov nr. 363 af 24. maj 2005 er bestemmelserne i § 125 a, § 126, stk. 1, nr. 2 og 3, og § 126, stk. 1, nr. 4, ophævet, idet tilsvarende bestemmelser er indsat i § 126, stk. 1, nr. 2, § 125, stk. 1, nr. 2 og 3, og § 125, stk. 1, nr. 4. Endvidere indebærer lov nr. 363 af 24. maj 2005 kons  e- kvensændringer  , for så vidt angår de i lovforslaget (L 153) foreslåede æ ndringer af bestemmelsen i § 119 a, stk. 1. Bestemmelsen foreslås derfor nyaffattet, således at henvisningerne i § 119 a, stk. 1, ændres i overensstemmelse med de konsekvensændringer, der følger af § 1, nr. 18, i lov nr. 363 af 24. maj 2005, og anføres i kronologisk rækkefølge. Til nr. 13 Ved § 1, nr. 18, i lov nr. 363 af 24. maj 2005 er bestemmelsen i § 126, stk. 1, nr. 1, ophævet,   idet en tilsvarende bestemmelse er indsat i § 125, stk. 1, nr. 1. Med den foreslåede ændring foreslås he n- visningen i § 119 a, stk. 3, ændret i overensstemmelse med den konsekvensæ ndring, der følger af § 1, nr. 18, i lov nr. 363 af 24. maj 2005. Til nr. 14, 16 og 17 Bestemmelserne om frakendelse m.v. i §§ 125-129 er ved § 1, nr. 18, i lov nr. 363 af 24. maj 2005 ophævet, idet tilsv  arende regler er indsat i §§ 125-128. De foreslåede ændringer er en konsekvens af, at § 1, nr. 45-48, i lovforslaget (L 153) foreslås indsat i de nye regler om frakendelse  m.v., hvil- ket indebærer en ændret rækkefølge og enkelte redaktione lle ændringer. Til nr. 15 Det  foreslås,  at  betegnelsen   »hastighedsoverskridelse«  i  §  125,  stk.  2,  nr.  5,  vedrørende  klipp e- kortsystemet,  der  er  indsat  ved  §  1,  nr.  18,  i  lov  nr.  363  af  24.  maj  2005,  ændres  til    »hastigheds- grænse  « i overensstemmelse med sprogbrugen i øvrigt i færdsel   sloven. Til nr. 18
8 Konsekvensændringen i lovforslaget (L 153) var en følge af den hidtidige struktur for bestemme   l- serne om frakendelse m.v. . Bestemmelsen i § 126, stk. 3, om betinget frakendelse under særlig fo r- mildende omstændigheder er ophævet ved lov nr. 363 af 24. maj 2005, idet en tilsvarende regel er indsat i § 126, stk. 2. De med ændringsforslaget foreslåede ændringer indebærer ikke konsekven  s- ændringer i forhold til § 126, stk. 2. Til nr. 19 Bestemmelsen om kørselsforbud i § 126, stk. 4, er ophævet ved § 1, nr. 18, i lov nr. 363 af 24. maj 2005, idet en tilsvarende bestemmelse er indsat i § 127. Den foreslåede ændring    er en konsekvens af den foreslåede ændring i ændringsfo rslagets § 1, nr. 14. Til § 3 Til nr. 20 og 21 Den foreslåede ændring i nr. 15 af bestemmelsen i § 125, stk. 2, nr. 5, vedrører klippekortordni n- gen, som blev indført ved lov nr. 363 af 24. maj 2005, og  efter lovens § 3, stk. 2, træder i kraft ved bekendtgørelse. Det  foreslås,  at  justitsministeren  ved  bekendtgørelse  fastsætter  tidspunktet  for  ikrafttrædelsen  af den foreslåede ændring af bestemmelsen i § 125, stk. 2, nr. 5, således at ændringen kan træde i kraft samtidig  med  den  ikrafttrædelse,  der  er  fastsat  i  §  3,  stk.  2,  i  lov  nr.  363  af  24.  maj  2005  for  b  e- stemmelserne i § 125, stk. 2 og 3, vedrørende klippekortordni ngen.   Birthe Rønn  Hornbech (V)   Michael Aastrup Jensen (V)   Karsten Nonbo (V)   Sø Pind (V) Peter Skaarup (DF) fmd.  Kim Christiansen (DF)   Hans Kristian Skibby (DF)   Tom Behnke (KF) Charlotte Dyremose (KF)   Frode Sørensen  (S)   Lissa Mathiasen (S)   Morten Bødskov  (S) Per Kaalund (S)   Elisabeth Arnold (RV)   Simon Emil Ammitzbøll  (RV)   Anne Baastrup (SF) nfmd. Line Barfod (EL) Tjóðveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit, Siumut og Fólkaflokkurin havde ikke medlemmer i udva    l- get.
9 Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin (FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
10 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 153 Bilagsnr.    Titel 1 REU L 153 - kommenteret høringsoversigt og høringssvar 2 Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 3 Tidsplan som vedtaget på udvalgsmødet den 28. april 2005 4 Henvendelse af 17/5-05 fra DTL 5 Henvendelse af 19/5-05 fra Danske Busvognmænd 6 1. udkast til betænkning 7 Kommunal parkeringskontrol. 8 Ændringsforslag fra Justitsministeren 9 2. udkast til betænkning Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 153 Spm.nr. Titel 1 Spm. om 3 konkrete eksempler på sanktioner til vognmænd, til j   u- stitsministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 17/5-05 fra DTL, og ministerens svar herpå 3 Spm. om ødelagte fartskriver, til justi tsministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om ministerens kommentar til henvendelse af 19/5-05 fra Dan- ske Busvognmænd, til justitsministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om skæringsdatoen for registrering af knallerter, til justitsmin  i- steren, og ministerens svar herpå 6 Spm. om den kommunale parkeringskontrol, til justitsministeren, og ministerens svar herpå 7 Spm. om ulovlige motorløb, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
11