Til lovforslag nr. L 110 og L 111 Folketinget 2004 - 05 (2. samling) Betænkning afgivet af Skatteudvalget den   0. maj 2005 5. udkast (Div. rettelser som følge af,  teknisk gennemgang, lovteknik, m.m.) Betænkning over I. Forslag til skatteforvaltningsloven [af skatteministeren (Kristian Jensen (V)] II. Forslag til lov om ændri  ng af en række love som følge af skatteforvaltningsloven (Konsekvensændringer som   følge af kommunalreformen m.v.) [af skatteministeren (Kristian Jensen (V)] 1. Ændringsforslag Der  er  stillet  13  ændringsforslag  til    lovforslag  nr.  L  110.  Socialdemokratiets  medlemmer  af udvalget  har  stillet  ændringsforslaget    nr.  1.  Skatteministeren  har  stillet  ændringsforslag  nr.  2  -13.   Skatteministeren har stillet 33 ændringsforsl 2. Udvalgsarbejdet Lovforslagene  blev  fremsat  den  24.  februar  2005  og  var  til  1.  behandling  den  16.  marts  2005. Lovforslagene blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i [antal]  møder. Tidligere behandlinger Lovforslagene er en genfremsæ  ttelse af lovforslag nr. L 130 og nr. L 131 fra folketingsåret 2004 - 05, 1. samling. Udvalget har fået omdelt det materiale, der forelå i forbindelse med   behandlingen af L 130 og L 131, herunder de høring ssvar, som skatteministeren sendte til udvalget. Hør ing Et udkast til L 130 og L 131 fra folketingsåret 2004 -05, 1. samling, har inden fremsættelsen været sendt i høring, og   skatteministeren sendte den 13. oktober 2004 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm.  del  -  bilag  4  og  5  fra  folketingsåret  2004 -05,  1.  samling.  Den  26.  november  2004  sendte skatteministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til udvalget.
2 Politisk aftale Lovforslaget er en del af den samlede lovgivningsmæssige gennemførelse af kommunalreformen. Lovforslaget er en udmøntning af a ftalen fra juni 2004 mellem regeringen og Dansk Folkeparti om en  strukturreform  og  aftalen  om  en  udmøntningsplan  fra  september  2004  mellem  regeringen  og Dansk Folkeparti. Teknisk gennemgang Skatteministeren  og  embedsmænd  fra  Skatteministeriet  har  den  16.  m  arts  2005  foretaget  en teknisk gennemgang af lovforslaget over for udvalget. Skriftlige henvendelser Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra: Foreningen af Danske Skatteankenævn, Foreningen af Kommuner i Københ avns Amt, HTS – Handel, Transport og Serviceerhvervene, Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte, Silkeborg Kommune, Sønderborg  områdets Skattecenter, Sønderborg  områdets 7 borgmestre, Århus Kommune og Aars Kommune. Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget. Deputationer Endvidere har følgende mundtligt over for udvalget redegjort for  deres holdning til lovforslag nr. L 110: Silkeborg Kommune, Sønderborg Kommune, ToldSkat, Region Sønderborg, Århus Komm  une og Aars Kommune. Spørgsmål Udvalget har stillet 99 spørgsmål til   lovforslag nr. L 110 og 4 spørgsmål til lovforslag nr. L 111 til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger [] Tjóðveldisflokkurin,    Inuit    Ataqatigiit,    Siumut    og    Fólkaflokkurin        var    på    tidspunktet    for betænkningens  afgivelse  ikke  repræsenteret  med  medlemmer  i  u dvalget  og  havde  dermed  ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
3 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g til I. Forslag til skatteforvaltningsloven Af    et mindretal (S), tiltrådt af et <> tal: Til § 1 1) Efter stk. 1 indsættes som nye stykker: »Stk. 2. Told- og skatteforvaltningen udgør en enheds forvaltning. Inden for rammerne af enhedsforvaltningen er etableret 33 skattecentre. Skattecentrene er lokaliseret i følgende byer:   - 1) Ballerup. - 2) Billund. - 3) Esbjerg. - 4) Frederikssund. - 5) Grenå. - 6) Haderslev. - 7) Herning. - 8) Hjørring. - 9) Holbæk. - 10) Horsens. - 11) Humlebæk. - 12) Høje -Taastrup. - 13) Korsør. - 14) København. - 15) Køge. - 16) Maribo. - 17) Middelfart. - 18) Næstved. - 19) Odense. - 20) Randers. - 21) Roskilde. - 22) Rønne. - 23) Silkeborg. - 24) Skive. - 25) Struer. - 26) Svendborg. - 27) Søllerød. - 28) Sønderborg. - 29) Thisted. - 30) Tønder. - 31) Aalborg. - 32) Århus. - 33) Aars.
4 Stk. 3. Skatteministeren bestemmer de enkelte kommuners tilknytning til skattecentrene.« [Indskrivning af antallet af skattecentre i loven] Af    skatteministeren, tiltrådt af et <>tal: Til § 3 2) I stk. 2, 2. pkt., ændres »  1. oktober 2005« til: »1. november 2005«. [Konsekvens af ændring af fusionens virkningstidspunkt] Til § 25 3) I stk. 4, 1. pkt., ændres   »§ 207« til: »§ 245«. [Korrektion som følge af anden lovgivning] Til § 52 4) Efter stk. 3 indsættes   som nyt stykke: »Stk. 4. Der ydes ikke omkostningsgodtgørelse efter dette kapitel for klager over afgørelser efter lov om opkrævning og inddrivelse af visse fordringer.  «. Stk. 4 bliver herefter stk. 5. [Præcisering af, at der ikke ydes omkostningsgodtgørelse i inddrivelsessager] Til § 54 5) Stk. 1, nr. 4, affattes således: »4) Udgifter til sagkyndige erklæringer og andet bevismateriale  , i det omfang der ikke er tale om dokumentation for kontrollerede transaktioner efter skattekontrollovens § 3 B.« [Konsekvensændring    som    følge    af    forslag    til    lov    om    ændring    af    skattekontrolloven, skattestyrelsesloven, ligningsloven og tonnageskatteloven (Ændring af oplysnings   - og dokumentationspligt  vedrør ende  transfer  pricing),  som  vedtaget  af  Folketinget  ved  3.  behandling den 17. maj 2005] Til § 56 6) I § 56 indsættes som stk. 3: »Stk. 3. I sager om kontrollerede transaktioner, jf. skattekontrollovens § 3 B, afgiver den administrative klageinstans en udtalelse om, i hvilket omfang udgifter til sagkyndig bistand skønnes at være medgået til udarbejdelse af dokumentation i forbindelse med klagesagen, jf. § 54, stk. 1, nr. 4. Bestemmelserne i stk. 1 og 2 finder tilsvarende anvendelse.« [Konsekvensændring    so  m    følge    af    forslag    til    lov    om    ændring    af    skattekontrolloven, skattestyrelsesloven,     ligningsloven     og     tonnageskatteloven.     (Ændring af     oplysnings   -     og dokumentationspligt  vedrørende  transfer  pricing),  som  vedtaget  af  Folketinget  ved  3.  behandling den 17. maj 2005]
5 Til 62 7) I stk. 2, stk. 3, stk. 4, 2. pkt., 2 steder i stk. 5, stk. 6, stk. 7, 2. pkt., stk. 10 og stk. 11 ændres   »1. oktober 2005« til: »1. november 2005«. [Ændring af fusionens virkningstidspunkt og konsekvenser heraf] 8) stk. 4, 1. pkt., ændr september« til: »oktober«. [Konsekvens af ændring af fusionens virkningstidspunkt] 9) I stk. 7, 1. pkt., ændres »30. september  « til: »31. oktober«. [Konsekvens af ændring af fusionens virkningstidspunkt] Til § 66 10) I stk. 1, 1. og 2. pkt. , ændres   »1. oktober 2005« til: »1. november 2005«. [Konsekvens af ændring af fusionens virkningstidspunkt] Til § 67 11) I stk. 1 ændres »  1. oktober 2005« til: »1. november 2005«. [Konsekvens af ændring af fusionens virkningstidspunkt] Til § 70 12) Paragraffen affattes således: »§ § 70. Aftale om overførsel af aktiver, rettigheder og pligter samt ansatte efter § 66 og § 67, herunder leje af fast ejendom eller lokaler eller overførsel af fast ejendom efter § 66, stk. 2, skal indgås mellem Skatteministeriet og den e nkelte kommune. Parterne skal senest den 15. august 2005 have indgået aftale eller være nået til enighed om, at aftale indgås umiddelbart efter denne dat o.« [Lempelse af frist for indbringelse for det særlige nævn] Til § 71 13) I stk. 1 ændres »  aftale senest den 15. juni 2005« til: »eller er opnået enighed om indgåelse af aftale senest den 15. august 2005«. [Konsekvens af ændring af fusionens virkningstidspunkt] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 2, 7, 8, 9,10 og 11 Det er besluttet at udskyde fusionen på skatte - og inddrivelsesområdet  fra 1. oktober 2005, som blev  besluttet  efter  folketingsvalget  den  8.  februar  2005,  til  1.  november  2005.  Som  følge  heraf foreslås det at ændre virkningstidspunktet for sammenlægningen af den kommunale og den statslige
6 skatteadministration og etableringen af enhedsforvaltningen fra den 1. oktober til den 1. november 2005.  I  alle  de  situationer,  hvor  den  1.  oktober  2005  er  foreslået  som  skæringsdato,  ændres skæringsdatoen til den 1. november 2005. Der  er  lagt  stor  vægt  på  at  gøre  perioden med  usikkerhed  for  medarbejderne  så  kort  som overhovedet muligt og samtidig sikre en ordentlig proces og rimelige frister. En  del  af  forpligtelserne  i  forhold  til  at  involvere  personalet  og  dets  organisationer  påhviler kommunerne.  Skatteministeriet  har  derfor  igennem  hele  forløbet  været  i  tæt  kontakt  med  KL  om bl.a. tids- og handleplaner. KL har i den sammenhæng tillagt det afgørende betydning, at der gives mere tid til den kommunale del af processen. Til nr. 3 Efter  forslaget  til  §  25,  stk.  4,  skal  en  afgørelse,  der  er  truffet  efter  §  207  i  lov  om  finansiel virksomhed, være bindende for skattemyndighederne på samme måde som et bindende svar. § 207 omhandler  det  særlige  værdiansættelsesnævn,  som  skal  oprettes,  når  et  pengeinstitut  ikke  længere opfylder solvenskravet efter loven eller er i nærliggende fare herfor, og derfor skal sammenlægges med et andet pengeinstitut. Dette værdiansættelsesnævn skal fastsætte den skattemæssige værdi af udlånene  i  det  nødlidende  pengeinstitut.  Forslaget  om,  at  en  sådan  afgør else  skal  have  samme virkning  som  et  bindende  svar,  er  en  videreførelse  af  princippet  i  §  20  C,  stk.  2,  i  d en  gældende skattestyrelseslov. Lov om finansiel virksomhed er ændret ved § 1 i lov nr. 1383 af 20. december 2004 om ændring af  lov  om  finansiel  virksomhed,  lov  om  en  garantifond  for  skadesforsikringsselskaber,  lov  om investeringsforeninger  og  specialforeninger  samt  andre  kollektive  investeringsordninger  m.v.,  lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvaskning af penge og finansiering af terrorisme, lov om mærkning  og  skiltning  med  pris  m.v.  med  flere  love  .  (Mulighed  for  anvendelse  af  internationale regnskabsstandarder,  indførelse  af  regler  om  solvensbehov,  ændring  af  reglerne  om  tavshedspligt, harmonisering af ophørsreglerne, elektroniske penge, ænd   ret opkrævningsmetode for en garantifond for skadesforsikringsselskaber, ændrede hæftelsesregler mellem investeringsforeningers afdelinger, overdragelse af kompetence vedrørende prismærkning til økonomi - og erhvervsministeren). Ændringen indebærer bl.a., at bestemmelsen om værdiansættelsesnævnet flyttes fra § 207 i lov om finansiel virksomhed til § 245 i samme lov. I ovennævnte lovs § 16 foreslås skattestyrelseslovens § 20 C, stk. 2, konsekvensrettet i overensstemmelse hermed.     Det  foreslås,  at  skattefo rvaltningslovens  §  25,  stk.  4,  konsekvensrettes  i  overensstemmelse  med ovenstående. Til nr. 4 Med  ændringsforslaget  lovfæstes  det,  at  der  som  forudsat,  jf.  bemærkningerne  til  §  4,  stk.  2,  i forslag    til    lov    om    opkrævning    og    inddrivelse    af    visse    fordringer    (  L    112),    ikke    ydes omkostningsgodtgørelse    for    klager    til    Landsskatteretten    og    domstolene    over    restanceind - drivelsesmyndighedens afgørelser i inddrivelsessager. Til nr. 5 Ændringsforslaget    skyldes    Folketingets    vedtagelse    af    forslag    til    lov    om    ændring    af skattekontrolloven,    skattestyrelsesloven,    ligningsloven    og    tonnageskatteloven.    (Ændring    af oplysnings-  og  dokumentationspligt  vedrørende  transfer  pricing)  ved  3.  behandling  den  17.  maj 2005.  Ved  den  nævnte  lovs  §  2,  nr.  1,  er  skattestyrelseslovens  §  33  C,  stk.    1,  nr.  4  ændret.  Det
7 foreslås, at skatteforvaltningslovens § 54, der er en uændret videreførelse af skattestyrelseslovens § 33 C, konsekvensændres i overensstemmelse hermed. Til nr. 6 Ændringsforslaget    skyldes    Folketingets    vedtagelse    af    forslag    til    lo   v    om    ændring    af skattekontrolloven,    skattestyrelsesloven,    ligningsloven    og    tonnageskatteloven.    (Ændring    af oplysnings-  og  dokumentationspligt  vedrørende  transfer  pricing)  ved  3.  behandling  den  17.  maj 2005. Ved den nævnte lovs § 2, nr. 2, er der indsat et   nyt stk. 3 i skattestyrelseslovens § 33 E. Det foreslås, at skatteforvaltningslovens § 56, der er en uændret videreførelse af skattestyrelseslovens § 33 E, konsekvensændres i overensstemmelse hermed. Til nr. 12 og 13 I det fremsatte lovforslag er det fastsat, at aftale om overførsel af ansatte, aktiver, rettigheder og forpligtelser vedrørende den oprindeligt foreslåede fusionsdato 1. oktober 2005 skulle være indgået senest  den  15.  juni  2005.  I  mangel  af  aftale  senest  denne  dato  skal  et  af  skatteministeren  særligt nedsat nævn træffe beslutning om fordelingen. Som konsekvens af, at fusionsdatoen foreslås ændret til den 1. november 2005, foreslås fristen for at indgå aftale om overførsel og fordeling m.m. ændret til den 15. august 2005. Det forudsættes med lo  vforslagets almindelige bemærkninger, at Skatteministeriet og kommunen fører reelle forhandlinger og bestræber sig på at nå til enighed om overførsel af aktiver, rettigheder og   pligter,   ansatte,   indgåelse   af   lejemål   og   overførsel   af   fast   ejendom,   således   a t   det   som udgangspunkt ikke bliver nødvendigt at nedsætte det særlige nævn efter forslagets § 71. Det vil ikke være hensigtsmæssigt, hvis et positivt forhandlingsforløb skal afbrydes med henblik på inddragelse af nævnet, alene fordi fristen den 15. august    2005 i den konkrete situation kan være vanskelig at overholde. Det foreslås derfor under nr.  12, at parterne ud over at have indgået aftale senest  den  15.  august  2005,  også  inden  for  denne  frist  kan  være  enige  om,  at  aftale  kan  indgås umiddelbart efter denne  dato.  I så fald vil der ikke være pligt til inddragelse af det særlige nævn. Aftale  vil  i  disse  tilfælde  skulle  indgås  inden  for  en  frist,  der -  hvis  der  alligevel  måtte  være uenighed – tillader inddragelse af nævnet og en nævnsbeslutning inden den 1. n ovember 2005. For  den  modsatte  situation,  hvor  parterne  allerede  inden  den  15.  august  2005  må  konstatere,  at enighed om en aftale ikke kan opnås, vil der efter lovforslaget kunne ske nedsættelse af nævnet og indbringelse af uenigheden for dette også inden  den 15. august 2005. Æ n d r i n g s f o r s l a g til II. Forslag til lov om ændring af en række love som følge af skatteforvaltningsloven (Konsekvensændringer som følge af kommunalreformen m.v.) Af    skatteministeren, tiltrådt af et  <>tal: Til § 3 1) Indledningen affattes således:
8 »I lov om beskatning af fortjeneste ved afståelse af aktier m.v. (aktieavancebeskatningsloven), jf. lovbekendtgørelse  nr.  974  af  21.  september  2004,  som  ændret  ved  §  35  i  lov  nr.  1384  af  20. december 2004 og som ændres ved   § 1 i det af Folketinget den 17. maj 2005 vedtagne forslag til lov om   ændring   af   forskellige   skattelove  .   (Investeringsselskaber   og   hedgeforeninger),   foretages følgende  ændringer:  «. [Konsekvensændring   som   følge   af   forslag   til   lov   om   ændring   af   forskellige   skattelove . (Investeringsselskaber og hedgeforeninger), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 17. maj 2005] 2) Nr. 1 udgår. [Konsekvensændring    som    følge    af    forslag    til    lov    om    ændring    af    forskellige    skattelove . (Investeringsselskaber og hedgeforeninger), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 17. maj 2005] 3) Før nr. 2 indsættes    som nyt nummer: »01. I § 2 d, stk. 7, 8 og 11, ændres   »skatteministeren« til: »told- og skatteforvaltningen«.« [Konsekvensændring    som    følge    af    forslag    til    lov    om    ændring    af forskellige    skattelove. (Investeringsselskaber og hedgeforeninger), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 17. maj 2005] 4) Nr. 3 udgår. [Konsekvensændring    som    følge    af    forslag    til    lov    om    ændring    af    forskellige    skattelove . (Investeringsselskaber og hedgeforeninger), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 17. maj 2005] 5) Efter nr. 4 indsættes   som nyt nummer: »02. I § 11, stk. 1, nr. 1 og § 13 a, stk. 4, 4. pkt., ændres   »§ 11 A« til: »§ 11 a«.« [Redaktionelle ændringer  ] Til § 6 6) Indledningen affattes således: »I  lov om en arbejdsmarkedsfond, jf. lovbekendtgørelse nr. 694 af 20. august 2002, som ændret bl.a. ved § 2 i lov nr. 410 af 2. juni 2003 og ved § 1 i lov nr. 468 af 9. juni 2004 og senest ved § 4 i lov nr. 325 af 18. maj 2005:«. [Konsekvensændring  som  følge  af  lov     nr.  325  af  18.  maj  2005  om  ændring  af  visse  skatte  -  og afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven, opkrævningsloven og miljøbeskyttelsesloven   . (Indsats mod skatte- og afgiftsunddragelse)] 7) Nr. 2 affattes således: »2. I § 14, stk. 1, ændres »De statslige told  - og skattemyndigheder« til: »told- og skatteforvaltningen«, »myndighedernes« ændres til: »forvaltningen  s«, og »Myndighedernes« ændres til:   »Forvaltningens«.«
9 [Konsekvensændring  som  følge  af  lov     nr.  325  af  18.  maj  2005  om  ændring  af  visse  skatte  -  og afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven, opkrævningsloven og miljøbeskyttelsesloven   . (Indsats mod skatte- og afgiftsunddragelse)] Til § 9 8) Efter nr. 10 indsættes som nyt nummer: »01. I § 44, stk. 2, indsættes som 4  . pkt.: »Skatteministeren fastsætter de nærmere regler om den fortsatte administration af lov om afgift af arv og gave, jf. § 20, § 26, stk. 5, § 33, stk. 7, og § 48 i lovbekendtgørelse nr. 712 af 15. oktober 1991 med senere ændringer.  «« [Bemyndigelse til skatteministeren til fortsat regeludstedelse i henhold til arveafgiftsloven] Til § 32 9) Indledningen affattes således: »I lov om opkrævning af indkomstskat samt kommunal og amtskommunal ejendomsværdiskat for personer m.v. (kildeskat), jf. lovbekendtgøre lse nr. 678 af 12. august 2002, som ændret   bl.a. ved § 2 i lov nr. 1375 og § 3 i lov nr. 1386, begge af 20. december 2004, og senest ved § 3 i lov nr. 325 af 18. maj 2005, foretages følgende ændringer:   «. [Konsekvensændring  som  følge  af  lov     nr.  325  af  18.  maj  2005  om  ændring  af  visse  skatte  -  og afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven, opkrævningsloven og miljøbeskyttelsesloven   . (Indsats mod skatte- og afgiftsunddragelse)] 10) nr. 4 ændres i den indledende tekst   »§ 2, stk. 3,« til: »§ 2, stk. 3, 4. pkt.,«. [Korrektion] 11) Nr. 14 affattes således: »14.  I  §  57,  stk.  1,  §  86,  stk.  2,  5  og  6, og §  86  A,  stk.  2,  ændres     »de  statslige  told-  og skattemyndigheder« til: »told- og skatteforvaltningen«.«.   [Konsekvensændring  som  følge  af  lov     nr.  325  af  18.  maj  2005  om  ændring  af  visse  skatte  -  og afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven, opkrævningsloven og miljøbeskyttelsesloven   . (Indsats mod skatte - og afgiftsunddragelse)] 12) Nr. 15 affattes således: »15. I § 57, stk. 5, § 86, stk. 4, og § 86 A, stk. 1, ændres »  De statslige told- og skattemyndigheder« til: »Told- og skatteforvaltningen«.« [Konsekvensændring  som  følge  af  lov     nr.  325  af  18.  maj  2005  om  ændring  af  visse  skatte  -  og afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven, opkrævningsloven og miljøbeskyttelsesloven   . (Indsats mod skatte- og afgiftsunddragelse)] 13) Nr. 20 affattes således: »20. I § 84, stk. 2, ændres »  skattemyndighedens« til: »told- og skatteforvaltningens«.«
10 [Konsekvensændring  som  følge  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  forskellige  love .  (Forenkling, harmonisering  og  objektivering  af  reglerne  for  inddrivelse  af  gæld  til  det  offentlige  m.v.  samt mulighed for anvendelse af digitale lønsedler)  – L 149] 14) Efter nr. 21 indsættes som nyt nummer: »01. I § 86, stk. 2, ændres »  myndighedernes« til: »told- og skatteforvaltningens«.« [Konsekvensændring  som  følge  af  lov nr.  325  af  18.  maj  2005  om  ændring  af  visse  skatte  -  og afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven, opkrævningsloven og miljøbeskyttelsesloven   . (Indsats mod skatte- og afgiftsunddragelse)] Til § 42 15) Indledningen affattes således: »I lov om påligningen af indkomstskat til staten (ligningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 995 af 7. oktober 2004 som ændret bl.a. ved § 2 i lov nr. 1389 af 20. december 2004 og senest ved § 8 i   lov nr.  325  af  18.  maj  2005,  og  som  ændres  ved    §  6  i  det  af  Folketinget  den  17.  maj  2005  vedtagne forslag  til  lov  om  ændring  af  forskellige  skattelove  .  (Investeringsselskaber  og  hedgeforeninger), foretages følgende ændringer:   «. [Konsekvensændring  som  følge  lov     nr.  325  af  18.  maj  2005  om  æn  dring  af  visse  skatte-  og afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven, opkrævningsloven og miljøbeskyttelsesloven   . (Indsats mod skatte-    og    afgiftsunddragelse),    og    forslag    til    lov    om    ændring    af    forskellige    skattelove (Investeringsselskaber og hedgeforeninger), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 17. maj 2005] 16) Efter nr. 19 indsættes   som nye numre: »01. I § 16 C, stk. 12, ændres to steder   »skatteministeren« til: »told- og skatteforvaltningen«. 02. I § 17 A, stk. 4, ændres   »de skatteansættende my  ndigheders eller de statslige told- og skattemyndigheders« til: »told- og skatteforvaltningens«.«   [Konsekvensændring  som  følge  lov     nr.  325  af  18.  maj  2005  om  ændring  af  visse  skatte  -  og afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven, opkrævningsloven og miljøbesky   ttelsesloven. (Indsats mod skatte-  og  afgiftsunddragelse),  og  konsekvensændring  som  følge  af  forslag  til  lov  om  ændring  af forskellige skattelove (Investeringsselskaber og hedgeforeninger), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 17. maj 2005] Til § 49 17) Indledningen affattes således: »I  lov  om  merværdiafgift  (momsloven),    jf.  lovbekendtgørelse  nr.  703  af  8.  august  2003,   som ændret   bl.a. ved § 1 i lov nr. 1387 af 20. december 2004 og senest  ved § 5 i lov nr. 325 af 18. maj 2005, foretages følgen de ændringer:  «. [Konsekvensændring  som  følge  af  lov     nr.  325  af  18.  maj  2005  om  ændring  af  visse  skatte  -  og afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven, opkrævningsloven og miljøbeskyttelsesloven. (Indsats mod skatte- og afgiftsunddragelse)] 18) Efter nr. 4 indsættes   som nyt nummer: »01. I § 74, stk. 1, ændres »  Myndighedernes« til: »Told- og skatteforvaltningens«.«
11 [Konsekvensændring  som  følge  af  lov     nr.  325  af  18.  maj  2005  om  ændring  af  visse  skatte  -  og afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven, opkrævningsloven og   miljøbeskyttelsesloven . (Indsats mod skatte- og afgiftsunddragelse)] Til § 51 19) Indledningen affattes således: »I lov om opkrævning af skatter og afgifter m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 289 af 28. april 2003, som ændret   bl.a. ved § 2 i lov nr. 1441 af 22. december 2004 og senest ved § 7 i lov nr. 325 af 18. maj 2005, foretages følgende ændringer:   «. [Konsekvensændring  som  følge  af  lov     nr.  325  af  18.  maj  2005  om  ændring  af  visse  skatte  -  og afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven, opkrævningsloven og miljøb   eskyttelsesloven. (Indsats mod skatte - og afgiftsunddragelse)] 20) Efter nr. 2 indsættes   som nye numre: »01.  I  §  5  a,  stk.  1,  2  og  3,  ændres  »  den  statslige  told-  og  skattemyndighed«  til:  »told-  og skatteforvaltningen«. 02.  I  §  5  a,  stk.  1,  ændres    »myndigheden«  til:  »forvaltningen«,  »told-  og  skattemyndighedernes« ændres til:   »forvaltningens«, og »Skatteministeren« ændres til:   »Told- og skatteforvaltningen«.   03. I § 5 a, stk. 2, ændres   »Den statslige told- og skattemyndigheds« til: »Forvaltningens«. 04.  To  steder  i  §  5  a,  stk.  3,  ændres    »Den  statslige  told-  og  skattemyndighed«  til:  »Told-  og skatteforvaltningen«. 05.    I    §    5    a,    stk.    4,    ændres    »  den    statslige    told-    og    skattemyndigheds«    til:    »told-    og skatteforvaltningens«.« [Konsekvensændring  som  følge  af  l   ov  nr.  325  af  18.  maj  2005  om  ændring  af  visse  skatte  -  og afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven, opkrævningsloven og miljøbeskyttelsesloven   . (Indsats mod skatte- og afgiftsunddragelse)] Til § 56 21) Paragraffen udgår. [Konsekvensændring som følge af lov nr. 326 af 18. maj 2005 om administration af det Europæiske Fællesskabs foror  dninger om narkotikaprækursorer  ] Til § 59 22) Indledningen affattes således: »I lov om indkomstbeskatning af aktieselskaber m.v. (selskabsskatteloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 111 af 19. februar 2004, som ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 1375 af 20. december 2004, og   som ændre  s  ved  §  9  i  det  af  Folketinget  den  17.  maj  2005  vedtagne  forslag  til  lov  om  ændring  af forskellige skattelove. (Investeringsselskaber og hedgeforeninger), foretages følgende ændringer:   «. [Konsekvensændring      som    følge    af    forslag    til    lov    om    ændring    af    forskellige    skattelove   . (Investeringsselskaber og hedgeforeninger), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 17. maj 2005]
12 23) Nr. 5 udgår. [Konsekvensæn  dring    som    følge    af    forslag    til    lov    om    ændring    af    forskellige    skattelove   . (Investeringsselskaber og hedgeforeninger), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 17. maj 2005] 24) Efter nr. 9 indsættes   som nyt nummer: »01. I § 29 B, stk. 10, ændres    »Told- og Skattestyrelsen« til: »Told- og skatteforvaltningen«.« [Konsekvensændring    som    følge    af    forslag    til    lov    om    ændring    af    forskellige    skattelove . (Investeringsselskaber og hedgeforeninger), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 17. maj 2005] Til § 60 25) Indledningen affattes således: »I skattekontrolloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 869 af 12. august 2004,  som ændret   bl.a. ved § 1 i lov nr. 1441 af 22. december 2004 og senest ved § 2 i lov nr. 325 af 18. maj 2005, og som ændres ved   §   1   i   det   af   Folketinget   den   17.   maj   2005   vedtagne   forslag   til   lov   om   ændring   af skattekontrolloven,    skattestyrelsesloven,    ligningsloven    og    tonnageskatteloven.    (Ændring    af oplysnings- og dokumentationspligt vedrørende transfer pricing), foretages følgende ændri nger:«. [Konsekvensændring  som  følge  af  lov     nr.  325  af  18.  maj  2005  om  ændring  af  visse  skatte  -  og afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven, opkrævningsloven og miljøbeskyttelsesloven   . (Indsats mod skatte-     og     afgiftsunddragelse),     og     forslag     til     lov     om     ændring       af     skattekontrolloven, skattestyrelsesloven,     ligningsloven     og     tonnageskatteloven.     (Ændring af     oplysnings   -     og dokumentationspligt  vedrørende  transfer  pricing),  som  vedtaget  af  Folketinget  ved  3.  behandling den 17. maj 2005] 26) Nr. 9 affattes således: »9.  To  steder  i  §  3,  stk.  2,  tre  steder  i  §  3  D,  stk.  1,  og  i  §  3  D,  stk.  2  og  3,  ændres  »den skatteansættende myndighed«   til: »told- og skatteforvaltningen«.« [Konsekvensændring  som  følge  af  lov     nr.  325  af  18.  maj  2005  om  ændring  af  visse  skatte  -  og afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven, opkrævningsloven og miljøbeskyttelsesloven   . (Indsats mod skatte- og afgiftsunddragelse)] 27) Nr. 10 affattes således: »10. I § 3 B, stk. 5, ændres   »skattemyndighedens« til: »told- og skatteforvaltningens«.« [Konsekvensændr  ing    som    følge    af    forslag    til    lov    om    ændring    af    skattekontrolloven, skattestyrelsesloven,     ligningsloven     og     tonnageskatteloven.     (Ændring af     oplysnings   -     og dokumentationspligt  vedrørende  transfer  pricing),  som  vedtaget  af  Folketinget  ved  3.  behandling den 17. maj 2005] 28) Nr. 11 affattes således: »11. § 3 B, stk. 8, 2. pkt., ophæves.  « [Konsekvensændring    som    følge    af    forslag    til    lov    om    ændring    af    skattekontrolloven, skattestyrelsesloven,     ligningsloven     og     tonnageskatteloven.     (Ændring af     oplysnings   -     og dokumentationspligt  vedrørende  transfer  pricing),  som  vedtaget  af  Folketinget  ved  3.  behandling den 17. maj 2005]
13 29) Efter nr. 11 indsættes   som nye numre: »01.   I   §   3   D,   stk.   1,   ændres   »  den   skatteansættende   myndigheds  «   til:   »forvaltningens«,   og »Skatteministeren« ændres til: »Told  - og skatteforvaltningen«. 02. I § 3 D, stk. 2, ændres   »Myndighedens« til: »Forvaltningens«. 03. To steder i § 3 D, stk. 3, ændres »Den skatteansættende myndighed«     til: »Told- og skatteforvalt- ningen«. 04. I § 3 D, stk. 4, ændres   »skattemyndighedernes« til: »told- og skatteforvaltningens«.« [Konsekvensændring  som  følge  af  lov     nr.  325  af  18.  maj  2005  om  ændring  af  visse  skatte  -  og afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven, opkrævningsloven og miljøbeskyttelsesloven   . (Indsats mod skatte- og afgiftsunddragelse)] Til § 61 30) Indledningen affattes således: »I lov om visse spil, lotterier og væddemål, jf. lovbekendtgørelse nr. 1077 af 11. december 2003, som ændret   ved § 1 lov nr. 325 af 18. maj 2005 , foretages følgende ændringer: «. [Konsekvensæ  ndring  som  følge  af  lov   nr.  325  af  18.  maj  2005  om  ændring  af  visse  skatte  -  og afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven, opkrævningsloven og miljøbeskyttelsesloven   . (Indsats mod skatte- og afgiftsunddragelse)] 31) Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer: »01.    I    §    2,    stk.    4,    ændres »De    statslige    told-    og    skattemyndigheder«    til:    »Told-    og skatteforvaltningen«,   og   i   §   2,   stk.   4   og   5   ændres    »  skatte-   og   afgiftslovgivningen«   til: »skattelovgivningen«.« [Konsekvensændring  som  følge  af  lov     nr.  325  af  18.  maj  2005  om  ænd  ring  af  visse  skatte-  og afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven, opkrævningsloven og miljøbeskyttelsesloven   . (Indsats mod skatte- og afgiftsunddragelse)] Nye paragraffer 32) Efter § 89 før overskriften  indsættes som ny  e paragraffer: »§ 01 I lov nr. 325 af 18. maj 2005 om ændring af visse skatte - og afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven, opkrævningsloven og miljøbeskyttelsesloven   , foretages følgende ændring: 1.  I  §  42,  stk.  2,  ændres  »  henholdsvis  skatteansættende  myndigheder  og  de  statslige  told  -  og skattemyndigheder« til: »told- og skatteforvaltningen«. § 02 I forslag til lov om ændring af forskellige skattelove  . (Investeringsselskaber og hedgeforeninger), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 17. maj 2005, foretages følgende ændringer:
14 1.  I § 12, stk. 1 og 2, ændres »Skattestyrelseslovens § 35, stk. 2« til: »Skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2«, og »Skattestyrelseslovens § 35, stk. 4« ændres til:   »Skatteforvaltningslovens § 27, stk. 4«. 2. I § 12, stk. 3, ændres   »skatteministeren« til: »told- og skatteforvaltningen«. § 03 I forslag til lov om ændring af skattekontrolloven, skattestyrelsesloven, ligningsloven og tonnageskatteloven. (Ændring af oplysnings   - og dokumentationspligt vedrørende transfer pricing), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 17. maj 2005, foretages følgende ændring:   « 1. I § 5, stk. 5, ændres    »skattestyrelseslovens § 34, stk. 5« til:  »skatteforvaltningslovens § 26, stk. 5«.« [Konsekvensændring som følge af     en ændret myndighedsbetegnelse og konsekvensændringer som følge af indførelse af skatteforvaltningsloven  ] Til § 123 33) I stk. 2 og 3 ændres »1. oktober 2005« til: »1. november 2005«. [Konsekvens af ændring af fusionens virkningstidspunkt] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 Ændringsforslaget  skyldes  Folketingets  vedtag   else  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  forskellige skattelove (Investeringsselskaber og hedgeforeninger) ved 3. behandling den 17. maj 2005. Til nr. 2 og 5 Ændringsforslagene  skyldes  Folketingets  vedtagelse  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  forskellige skattelove  (Investeringsselskaber  og  hedgeforeninger),  som  ved  3.  behandling  den  17.  maj  2005. Ved  den  nævnte  lovs  §  1,  nr.  4,  ophæves  aktieavancebeskatningslovens  §  2  f,  hvorfor  referencen hertil i nærværende lovforslag L 111, § 3, nr. 1, skal udgå. Til nr. 3 Ændringsforslaget    indeholder    ændringer,    der    er    en    følge    af    etableringen    af    skatte -    og ejendomsvurderingsforvaltningen  som  en  enhedsforvaltning.  Der  er  således  tale  om  nødvendige konsekvensrettelser     af     en     myndighedsbetegnelse     som     led     i     den     nye     organisering     af skattemyndighederne, der udmønter kommunalreformen. Der henvises til omtalen under afsnit 1 og 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger. Ændringsforslaget skyldes, at aktieavancebeskatningslovens § 2 d, stk. 7   -11, er indsat ved § 1, nr. 3, i forslag til lov om ændring af forskellige skattelove (Investeringsselskaber og hedgeforeninger), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 17. maj 2005.
15 Til nr. 4   Ændringsforslaget  skyldes  Folketingets  vedtagelse  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  forske llige skattelove  (Investeringsselskaber  og  hedgeforeninger),  som  ved  3.  behandling  den  17.  maj  2005. Ved  den  nævnte  lovs  §  1,  nr.  8,  ændres  affattelsen  af  aktieavancebeskatningslovens  §  6,  stk.  6, således at udtrykket  »den skattepligtige almindelige indkomst« ikke længere anvendes. Til nr. 6 Ændringsforslaget skyldes lov    nr. 325 af 18. maj 2005 om ændring af visse skatte  - og afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven   .  (Indsats  mod  skatte-  og afgiftsunddragelse). Til nr. 7 Ændringsf   orslaget    indeholder    ændringer,    der    er    en    følge    af    etableringen    af    skatte   -    og ejendomsvurderingsforvaltningen  som  en  enhedsforvaltning.  Der  er  således  tale  om  nødvendige konsekvensrettelser af myndighedsbetegnelser som led i den nye organisering af skattemyndighederne, der udmønter kommunalreformen. Der henvises til omtalen under afsnit 1 og 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger. Ændringsforslaget skyldes, at arbejdsmarkedsfondslovens § 14, stk. 1, er nyaffattet ved § 4, nr. 1, i lov nr. 325 af 18. maj 2005 om ændring af visse skatte  - og afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven, opkrævningsloven og miljøbeskyttelsesloven   . (Indsats mod skatte- og afgiftsunddragelse). Til nr. 8 Lov om afgift af arv og gave er ophævet, men finder fortsat anvendel  se i boer, hvor afgiftspligten er  indtrådt  før  den  1.  juli  1995.  De  administrative  regler  om  behandling  af  disse  boer,  herunder boopgørelser,  værdiansættelse  af  brugs -  og  indtægtsnydelser  samt  afgifternes  indbetaling  m.v. findes i bekendtgørelse nr. 699 af  16. oktober 1991. Som  følge  af  kommunalreformen  er  det  nødvendigt  at  ændre  den  ovennævnte  bekendtgørelse, således at de rigtige myndighedsbetegnelser anvendes. Dette er der ikke  hjemmel til i dag, da lov om afgift af arv og gave er ophævet. Derfor foresl  ås det at indføre hjemmel i boafgiftsloven til at udstede de nødvendige regler. Til nr. 9 Ændringsforslaget skyldes lov    nr. 325 af 18. maj 2005 om ændring af visse skatte  - og afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelseslove   n.  (Indsats  mod  skatte-  og afgiftsunddragelse). Til nr. 10 Der   er   tale   om   en   redaktionel   rettelse.   Den   ved   nr.   4   foreslåede   ændrede   formulering   i kildeskattelovens § 2, stk. 3, skal alene afløse den gældende bestemmelses 4. (sidste) pkt. Til nr. 11, 12 og 14 Ændringsf   orslagene   indeholder   ændringer,   der   er   en   følge   af   etableringen   af   skatte   -   og ejendomsvurderingsforvaltningen  som  en  enhedsforvaltning.  Der  er  således  tale  om  nødvendige konsekvensrettelser af myndighedsbetegnelser som led i den nye organisering af
16 skattemyndighederne, der udmønter kommunalreformen. Der henvises til omtalen under afsnit 1 og 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger. Ændringsforslagene   skyldes   lov      nr.   325   af   18.   maj   2005   om   ændring   af   visse   skatte  -   og afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven, opkrævningsloven og miljøbeskyttelsesloven   . (Indsats mod skatte- og afgiftsunddragelse). Ved den nævnte lovs § 3, nr. 5  -8, nyaffattes kildeskattelovens § 86, stk.  2  og  4,  der  indsættes  et  nyt  stk.  5,  hvorved  det  gældende  stk.  5  bliver  stk.  6 ,  og  endelig indsættes der ved lovens § 3, nr. 9, en ny § 86 A i kildeskatteloven. Ændringsforslagene indeholder de     nødvendige     konsekvensrettelser     af     myndighedsbetegnelser     i     den     nye     affattelse     af kildeskattelovens § 86 samt den nye § 86 A. Til nr. 13 Der er tale om en ændring som følge af fremsættelsen af forslag til lov om ændring af forskellige love.   (Forenkling,   harmonisering   og   objektivering   af   reglerne   for   inddrivelse   af   gæld   til   det offentlige  m.v.  samt  mulighed  for  anvendelse  af  digitale  lønsedler)   –   lovforslag  nr.  L  149.  Det nævnte lovforslag er fremsat den 6. april 2005 og udgør ligesom nærværende lovforslag L 111 en del   af   den   samlede   lovgivningsmæssige   gennemførelse   af   kommunalreformen   på   skatte -   og inddrivelsesområdet.   Lovforslag    nr.   L   149   indeholder   i   §   52,   nr.   4,   en   ny   affattelse   af kildeskattelovens § 73, stk. 4. Det foreslås derfor, at den i nærværende lovforslag L 111 foreslåede ændring af den gældende tekst i kildesk attelovens § 73, stk. 4, udgår. Til nr. 15 Ændringsforslaget skyldes lov    nr. 325 af 18. maj 2005 om ændring af visse skatte  - og afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven  (Indsats  mod  skatte   -  og afgiftsunddragelse)   og   vedtagelse   af   forslag   til   lov   om   ændring   af   forskellige   skattelove (Investeringsselskaber og hedgeforeninger) ved 3. behandling den 17. maj 2005. Til nr. 16 Ændringsforslagets anden del indeholder ændringer, der er en følge af etableringen af skatte - og ejendomsvurderingsforvaltningen  som  en  enhedsforvaltning.  Der  er  således  ta le  om  nødvendige konsekvensrettelser af myndighedsbetegnelser som led i den nye organisering af skattemyndighederne, der udmønter kommunalreformen. Der henvises til omtalen under afsnit 1 og 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger. Ændringsforslaget   s 1. del skyldes, at ligningslovens § 16 C, stk. 11-15, er indsat ved § 6, nr. 12, i forslag til lov om ændring af forskellige skattelove (Investeringsselskaber og hedgeforeninger), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 17. maj 2005. Ændringsfors   laget skyldes, at ligningslovens § 17 A, stk. 4, er indsat ved § 8, nr. 1 lov nr. 325 af 18.    maj    2005    om    ændring    af    visse    skatte  -    og    afgiftslove,    arbejdsmarkedsfondsloven, opkrævningsloven og miljøbeskyttelsesloven   . (Indsats mod skatte- og afgiftsunddragelse). Til nr. 17 Ændringsforslaget skyldes Folketingets vedtagelse af lov    nr. 325 af 18. maj 2005 om ændring af visse skatte- og afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven, opkrævningsloven og miljøbeskyttelsesloven . (Indsats mod skatte- og afgiftsunddragelse).
17 Til nr. 18 Ændringsf   orslaget   indeholder   en   ændring,   der   er   en   følge   af   etableringen   af   skatte   -   og ejendomsvurderingsforvaltningen  som  en  enhedsforvaltning.  Der  er  således  tale  om  en  nødvendig konsekvensrettelse     af     en     myndighedsbetegnelse     som     led     i     den     nye     organisering     af skattemyndighederne, der udmønter kommunalreformen. Der henvises til omtalen under afsnit 1 og 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger. Ændringsforslaget skyldes, at momslovens § 74, stk. 1, er nyaffattet ved § 5, nr. 1, i lov    nr. 325 af 18.    maj    2005    om    ændring    af    visse    skatte  -    og    afgiftslove,    arbejdsmarkedsfondsloven, opkrævningsloven og miljøbeskyttelsesloven   . (Indsats mod skatte- og afgiftsunddragelse). Til nr. 19 Ændringsforslaget skyldes lov    nr. 325 af 18. maj 2005 om ændring af vis  se skatte- og afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven   .  (Indsats  mod  skatte-  og afgiftsunddragelse). Til nr. 20 Ændringsf   orslaget    indeholder    ændringer,    der    er    en    følge    af    etableringen    af    skatte   -    og ejendomsvurderingsforvaltningen  som  en  enhedsforvaltning.  Der  er  således  tale  om  nødvendige konsekvensrettelser af myndighedsbetegnelser som led i den nye organisering af skattemyndighederne, der udmønter kommunalreformen. Der henvises til omtalen under afsnit 1 og 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger. Ændringsforslaget skyldes, at opkrævningslovens § 5 a er indsat ved § 7, nr. 1, i lov nr. 325 af 18. maj 2005 om ændring af visse skatte  - og afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven, opkrævningsloven og miljøbeskyttelsesl oven. (Indsats mod skatte- og afgiftsunddragelse). Til nr. 21 Ved lovforslagets § 56 foreslås en række ændringer i lov nr. 479 om fremstilling og handel med visse  varer,  der  benyttes  ved  ulovlig  fremstilling  og  handel  med  narkotika  og  psykotrope  stoffer (prækursorer). Denne lov ophæve s ved § 6, stk. 3, i lov nr. 326 af 18. maj 2005 om administration af   Det   Europæiske   Fællesskabs   foror dninger   om   narkotikaprækursorer  .   Ophævelsen   af   den gældende  lov  træder  ifølge  den  nævnte  nye  lovs  §  6,  stk.  1,  i  kraft  den  18 .  august  2005,  mens ændringerne  i  den  gældende  lov  ifølge  nærværende  lovforslags  §  123,  stk.  2,  som  ændret  ved nærværende ændringsforslags nr. 33, først skal have virkning fra den 1. november 2003. Det foreslås på den baggrund, at paragraffen udgår    eftersom den er overflødig. Til nr. 22 Ændringsforslaget  skyldes  Folketingets  vedtagelse  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  forskellige skattelove (Investeringsselskaber og hedgeforeninger) ved 3. behandling den 17. maj 2005. Til nr. 23 og 24 Ændringsforslagene s   kyldes, at selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 5 a, er nyaffattet ved § 9, nr. 1, i  forslag  til  lov  om  ændring  af  forskellige  skattelove  (Investeringsselskaber  og  hedgeforeninger), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 17. maj 2005. Den ændre  de affattelse indeholder ingen reference til »Told- og Skattestyrelsen«.
18 Til nr. 25 Ændringsforslaget    skyldes lov nr. 325 af 18. maj 2005 om ændring af visse skatte  - og afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven  (Ind   sats  mod  skatte-  og afgiftsunddragelse) og Folketingets vedtagelse af forslag til lov om ændring af skattekontrolloven, skattestyrelsesloven, ligningsloven og tonnageskatteloven (Ændring af oplysnings   - og dokumentationspligt vedrørende transfer pricing) ve d 3. behandling den 17. maj 2005. Til nr. 26 og 29 Ændringsf   orslagene   indeholder   ændringer,   der   er   en   følge   af   etableringen   af   skatte   -   og ejendomsvurderingsforvaltningen  som  en  enhedsforvaltning.  Der  er  således  tale  om  nødvendige konsekvensrettelser af myndighedsbetegnelser som led i den nye organisering af skattemyndighederne, der udmønter kommunalreformen. Der henvises til omtalen under afsnit 1 og 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger. Ændringsforslagene skyldes, at skattekontrollovens § 3 D er ind   sat ved § 2, nr. 1, i lov nr. 325 af 18.    maj    2005    om    ændring    af    visse    skatte  -    og    afgiftslove,    arbejdsmarkedsfondsloven, opkrævningsloven og miljøbeskyttelsesloven   . (Indsats mod skatte- og afgiftsunddragelse). Til nr. 27 og 28 Ændringsforslagene    skyldes    Fol   ketingets    vedtagelse    af    forslag    til    lov    om    ændring    af skattekontrolloven,    skattestyrelsesloven,    ligningsloven    og    tonnageskatteloven    (Ændring    af oplysnings-  og  dokumentationspligt  vedrørende  transfer  pricing)  ved  3.  behandling  den  17.  maj 2005. Ved den nævn  te lovs § 1, nr. 3 og 6, indsættes i alt 3 nye stykker i skattekontrollovens § 3 B, hvorved det hidtidige stk. 4 bliver stk. 5, og det hidtidige stk. 5 bliver stk. 8. Til nr. 30 Ændringsforslaget skyldes lov    nr. 325 af 18. maj 2005 om ændring af visse ska  tte - og afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven   .  (Indsats  mod  skatte-  og afgiftsunddragelse). Til nr. 31 Ændringsf   orslaget   indeholder   en   ændring,   der   er   en   følge   af   etableringen   af   skatte   -   og ejendomsvurderingsforvaltningen  som  en  enhedsforvaltning.  Der  er  således  tale  om  en  nødvendig konsekvensrettelse     af     en     myndighedsbetegnelse     som     led     i     den     nye     organisering     af skattemyndighederne, der udmønter kommunalreformen. Der henvises til omtalen under afsnit 1 og 2   i   lovforslagets   almindelige   bemærkninger.   Efter   forslaget   ændres   endvidere »skatte-   og afgiftslovgivningen«     til     »skattelovgivningen«,     hvilket     er     i     overensstemmelse     med     den begrebsanvendelse,  der  er  gjort  i  forslaget  til  skatteforvaltningsloven  (L  110).  Der  henvises  til forslaget til skatteforvaltningslovens § 1 og bemærkningerne hertil.    Ændringsforslaget skyldes, at § 2, stk. 4 og 5, i lov om visse spil, lotterier og væddemål er indsat ved   §   1,   nr.   1,   i   lov   nr.   325   af   18.   maj   2005   om   ændring   af   visse   skatte  -   og   afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven  (Indsats  mod     skatte-  og afgiftsunddragelse). Til nr. 32
19 Ændringsf   orslagets 1. nye § indeholder en ændring, der er en følge af etableringen af skatte   - og ejendomsvurderingsforvaltningen  som  en  enhedsforvaltning.  Der  er  således  tale  om  en  nødvendig konsekvensrettelse     af     en     myndighedsbetegnelse     som     led     i     den     nye     organisering     af skattemyndighederne, der udmønter kommunalreformen. Der henvises til omtalen under afsnit 1 og 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger. Ændringsforslaget skyldes lov    nr. 325 af 18. maj 2005 om ændring af visse skatte  - og afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesloven  (Indsats  mod  skatte   -  og afgiftsunddragelse). Ændrin s  2.  nye  §  skyldes  Folketingets  vedtagelse  af  forslag  til  lov  om  ændring  af forskellige  skattelove  (Investeringsselskaber  og  hedgeforeninger)  ved  3.  behandling  den  17.  maj 2005.  Den  nævnte  lovs  §  12,  stk.  1  og  2,  omhandler  beskatningen  af  en  ræk ke  nærmere  angivne indtægter  i  indkomstårene  1996   -2003.  De  berørte  skattepligtige  får  mulighed  for  at  anmode  om genoptagelse af skatteansættelserne, såfremt de øvrige betingelser i skattestyrelseslovens § 35, stk. 2    og    4,    herfor    er    opfyldt.    Referencerne    til    skattestyrelseslovens    §    35    foreslås    hermed konsekvensrettet til referencer til skatteforvaltningslovens § 27. Ændringsforslaget   s  3.  nye  §  skyldes  Folketingets  vedtagelse  af  forslag  til  lov  om  ændring  af skattekontrolloven,    skattestyrelsesloven,    ligningsloven    og    tonnageskatteloven    (Ændring    af oplysnings-  og  dokumentationspligt  vedrørende  transfer  pricing)  ved  3.  behandling  den  17.  maj 2005. Den nævnte lovs § 5, stk. 5, indeholder en reference til skattestyrelseslovens § 34, stk. 5, som er   en   særlig   fristr  egel   for   ordinær   skatteansættelse   af   skattepligtige   omfattet   af   §   3   B   i skattekontrolloven (transfer pricing-bestemmelsen). Det foreslås, at referencen konsekvensrettes til en  reference  til  bestemmelsen  i  skatteforvaltningslovens  §  26,  stk.  5,  der  er  en  videreførelse  af skattestyrelseslovens § 34, stk. 5.    Til nr. 33 Det er besluttet at udskyde fusionen på skatte - og inddrivelsesområdet  fra 1. oktober 2005, som blev  meldt  ud  efter  folketingsvalget,  til  1.  november  2005.  Som  følge  heraf  foreslås  det  at  ænd re virkningstidspunktet for sammenlægningen af den kommunale og den statslige skatteadministration og etableringen af enhedsforvaltningen fra den 1. oktober til den 1. november 2005.   En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. [ Der gøres opmærksom på, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.]   Kim Andersen (V)  Charlotte Antonsen (V)   Peter Christensen (V) nfmd. Lars Christian Lilleholt (V)  Torsten Schack Pedersen (V)   Mikkel Dencker (DF) Colette L. Brix (DF)   Charlotte Dyremose (KF)   Jakob Axel Nielsen (KF) RenéSkau Björnsson   (S)   Pia Gjellerup (S)   Frode Sørensen  (S) fmd.   Rasmus Prehn (S) Ole Stavad (S)   Poul Erik Christensen (RV)  Poul Henrik Hedeboe (SF)   Frank Aaen (EL) Tjóðveldisflokkurin,   Inuit   Ataqatigiit,   Siumut      og   Fólkaflokkurin   havde   ikke   medlemmer   i udvalget.
20 Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin (FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
21 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 110 Bilagsnr.    Titel 1 Historisk gennemgang af genfremsættelse af L 130 2 Henvendelse af 12/1-05 fra Århus Kommune 3 Meddelelse om vejledende tidsplan for L 110/L 111 4 Artikel fra Politiken den 14. marts 2005: »Ulovligt at tvangsflytte skattefolk« samt notat fra Schebye & Jacobsen »Kommunalreformens gennemførelse i forhold til tjenestemænd    - et forfatningsretligt problem?« 5 Henvendelse af 17/3-05 fra Foreningen af Kommuner i Københavns Amt 6 Henvendelse af 29/3 05 fra Foreningen af Danske Skatteankenævn 7 Henvendelse af 31/3-05 fra Aars Kommune m.fl. 8 Svar på spm. S 198 om baggrunden for, at der er udnævnt 7 direktører fra den nuværende Told og Skat til ledelse af den kommende enhedsorganisation 9 Svar på spm. S 199 om de kommende forhandlinger om overførsel af personale fra kommunerne til den kommende enhedsforvaltning konkret skal foregå mellem de nuværende områdedirektører i Told og Skat og kommunernes ledelse 10 Svar på spm. S 20 0 om de kommende mellemlederstillinger i den kommende enhedsskatteforvaltning skal besættes efter medvirken af konsulenter og personlighedstest af medarbejder, der i mange år har været beskæftiget i den kommunale eller statslige forvaltning 11 Kommentar til henvendelse af 17/3-05 fra Foreningen af Kommuner i Københavns Amt, fra skatteministeren 12 Henvendelse af 1/4-05 fra Silkeborg Kommune 13 Kommentar til henvendelse af 12/1-05 fra Århus Kommune, fra skatteministeren 14 Kommentar til henvendelse fra Silkeborg Kommune 15 Kommentar til henvendelse af 31. marts 2005 fra Aars Kommune m.fl., fra skatteministeren 16 Kommentar til henvendelse af 29. marts 2005 fra Foreningen af Danske Skatteankenævn, fra skatteministeren 17 Materiale udleveret af Aars Kommune m.fl. (Vesthimmerlands Kommune) under foretræde den 6. april 2005 18 Henvendelse af 10/4-05 fra Sønderborg -områdets Skattecenter 19 Henvendelse af 8/4-05 fra Kommunale Tjenestemænd og
22 Bilagsnr.    Titel Overenskomstansatte 20 Henvendelse af 11/4-05 fra Sønderborg -områ dets 7 borgmestre 21 Kommentar til henvendelse af 11/4-05 fra personalerepræsentanter fra Sønderborg -områdets Skatteforvaltning, fra skatteministeren 22 Kommentar til henvendelse af 11/4-05 fra Sønderborg Kommune, fra skatteministeren 23 Notat om udskydelse af fusionen på skatte - og inddrivelsesområdet 24 Kopi KOU L 72 - svar på spm. 6, fra indenrigs - og sundhedsministeren 25 Kopi KOU L 72, svar på spm. 8, fra indenrigs - og sundhedsministeren 26 Ændringsforslag fra skatteministeren 27 Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 8/4-05 fra KTO 28 Orientering om ændrede skøn over de administrative konsekvenser af L 110, fra skatteministeren 29 1. udkast til betænkning 30 Meddelelse om ny vejledende tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 31 Henvendelse af 3/5-05 fra HTS - Handel, Transport og Serviceerhvervene 32 2. udkast til betænkning 33 Skatteministerens kommentar til henvendelse af 3/5-05 fra HTS- Handel, Transport og Serviceerhvervene Oversigt over spørgsmål og svar vedrørend   e L 110 Spm.nr. Titel 1 Spm. om kommentar til henvendelse af 1/11 04 fra Det Kommunale Kartel vedrørende høringssvar over kommunalreform., og ministerens svar herpå 2 Spm. om, hvorledes der tænkes ført tilsyn med den kommende skatteenhedsforvaltning, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om, hvornår servicecentrene forudsættes at være etableret, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om, hvorledes varetagelsen af kontakten til borgerne på skatteområdet skal foregå i per  ioden fra 1/7-05 til den nye kommunestrukturs ikrafttræden 1/1  -07, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om, hvorledes ministeren forventer, at der kan ydes borgeren en rimelig service i servicecentrene uden, at der kan blive tale om
23 udøv else af myndighedsopgaver overhovedet, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 6 Spm. om at tilsende en oversigt over, hvilke funktioner på skatteområdet, der er tanken, at de kommunale servicecentre skal kunne varetages, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 7 Spm. om at uddybe, hvilke fagområder der jf. lovforslagets bemærkninger afsnit 4.1.2. alene tænkes forankret i få skattecentre, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 8 Spm. om at uddybe, hvilke fagområder der jf. lovfor slagets bemærkninger afsnit 4.1.2. forudsættes at være dækket ind i samtlige skattecentre, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 9 Spm. om at redegøre for baggrunden for, at der jf. lovforslagets bemærkninger afsnit 10.3. etableres 70 midlertidi  ge lokaliteter for skatteforvaltningen, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 10 Spm. om at redegøre for, i hvilken periode der jf. lovforslagets bemærkninger afsnit 10.3. påtænkes etableret 70 midlertidige lokaliteter for skatteforvaltningen, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 11 Spm. om, hvilke udgifter, udover IT-udgifter, forventer ministeren, at der er forbundet med etableringen af 70 midlertidige lokaliteter for skatteforvaltningen, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 12 Spm. om at redegøre for, hvilke nyudviklinger og nyindkøb af IT  - systemer, der forudsættes gennemført inden lovforslagets ikrafttræden, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 13 Spm. om at redegøre for, hvilke tilretninger af eksisterende  IT- systemer, der forudsættes gennemført inden lovforslagets ikrafttræden, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 14 Spm. om at redegøre for, hvilke nyudviklinger og nyindkøb af IT  - systemer, der forudsættes gennemført efter lovforslagets ikrafttræ den, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 15 Spm. om at redegøre for, hvilke tilretninger af eksisterende IT - systemer, der forudsættes gennemført efter lovforslagets ikrafttræden, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 16 Spm. om at tilsende en opgørelse over antallet af henvendelser til henholdsvis de kommunale og statslige skatteforvaltninger for hvert af årene 1999 -2003, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 17 Spm. om at redegøre for, hvorledes henvendelserne til skatteforvaltningerne fordeler sig mellem forskellige medier (telefonisk, digitalt, personligt etc.) for hver af forskudsopgørelserne 2003, 2004 og 2005, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 18 Spm. om, hvorledes ministeren forventer, at lovforslaget vil påvirke det samlede antal henvendelser fra borgerne til skatte- og servicecentre, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 19 Spm. om at redegøre for, hvorledes ministeren forventer, at andelen
24 af borgerhenvendelser vil fordele sig mellem telefoniske, skriftlige, digitale og personlige henvendelser, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 20 Spm. om at redegøre for, hvorledes ministeren forventer, at andelen af borgerhenvendelser vil fordele sig mellem service- og skattecentre, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 21 Spm. om forhandlingerne med medarbejderne om fremtidigt arbejdssted ikke skal være bragt på plads inden den 1. juli 2005, hvor skatteforvaltningsloven træder i kraft, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 22 Spm. om at redegøre for, hvad baggrunden er for, at man foreslår at nedbringe andelen af de medlemmer til Landsskatteretten som Folketinget udpeger, mens ministerens andel stiger, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 23 Spm. om baggrunden for at samle skatte- og vurderingsankenævnssekretariaterne 16 steder i landet, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 24 Spm. om tidshorisonten for afgørelsen af, hvilke skatte - og vurderingsankenævnssekretariater, der hører til hvilke skattece   ntre, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 25 Spm. om, hvilke kommuner de enkelte skatte- og vurderingsankenævnssekretariater skal betjene, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 26 Spm. om IT-systemerne i skatte- og vurderingsankenæv  nene er funktionsdygtige den 1. juli 2005, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 27 Spm. om ministeren vil pålægge kommunerne at varetage statslige skatte- og afgiftsopgaver, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 28 Spm. om grænsen me  llem service overfor borgerne vedrørende skatter, afgifter, told og ejendomsvurdering og egentlig udøvelse af forvaltningsmyndighed, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 29 Spm. om samtlige borgere i Danmark kan få ændret deres forskudsopgørels e ved henvendelse i det kommunale borgerservicecenter, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 30 Spm. om hvilke opgaver, der anses for henholdsvis almindelig service og egentlig myndighedsudøvelse, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 31 Spm. om kommunale borgerservicecentre vil udøve lettere sagsbehandling, uden der samtidig udøves egentlig forvaltningsmyndighed, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 32 Spm. om, hvordan produktionen fastholdes i forbindelse med fusionsprocessen mellem den kommunale og den statslige