Fejl! Ukendt argument for parameter. Til Skatteudvalget Fra Sønderborg-områdets 7 borgmestre Den 11. april 2005 Foretrædet i Skatteudvalget onsdag den 13. april 2005 Vi opfordrer til, at skatteministeren og regeringen tager skridt til at ændre på antallet af skattecentre og i den sammenhæng enten etablerer et selvstændigt skattecenter i Sønderborg eller etablerer et satellitcenter i Sønderborg. Efter bedste overbevisning er der grundlag for – både af saglige og politiske grunde  – at skabe en bedre sønderjysk balance i den fremtidige skatteservice. Den udmeldte beslutning om 30 skattecentre efterlader Sønderborg-området som et markant  geografisk ”sort” område mht borgernes mulighed for en nær kontakt til et skattecenter. En fastholdelse af aftalen vil medføre: 1.    Dårligere s ervice til borgere og virksomheder, som tilmed får  2½ - 3 timers transport i egen bil til det fremtidige skattecenter i Tønder (180 kmtur/retur). I bus skal man fra Nordborg kl. 07.15 og er så hjemme i Nordborg igen tidligst kl. 14.35.  Det giver et tidsforbrund på over 7 timer, heraf over 5½ time i bus, for    at få et møde i det nye skattecenter. 2.    Oveni tabet af 300 arbejdspladser på Sønderborg Kaserne er et tab af 190 skatte - arbejdspladser et alvorligt angreb på områdets vision om at skabe vækst og fremgang.   Som det eneste område i Sønderjylland har Sønderborg -området samlet fastholdt indbyggertallet. Tab af højt uddannet arbejdskraft er på sigt en reel trussel og skaber risiko for fremtidig rekruttering af kvalificeret arbejdskraft. En risiko som andre påpege r som særdeles stor for hele området. 3.    Der er store økonomiske gevinster ved at behandle Sønderjylland på lige fod med andre landsdele – og opretholde et skattecnter i Sønderborg. Personalerepræsentanterne har beregnet besparelsen til 200 mio. kr. 4.    Endelig synes der at være en begrundet frygt for et meget forskelligt nivea for skatteservice i Danmark. Især hos os, hvor mange i realiteten vil føle sig afskåret fra at benytte et skattecenter. Og de kan ikke nøjes med en kommunal vejledning i at bruge elektroniske løsninger eller at få en blanket udleveret. Fakta er jo, at kommuner ikke må udføre myndighedsarbejde på skatteområdet. Vi ønsker et skattecenter i Sønderborg med f.eks. 100 ansatte, enten i et selvstændigt center eller som en satellitafdeling med fælles ledelse. Herefter vil Tønder fortsat være blandt de 20 største skattecentre i Danmark og det største i Sønderjylland. Og så finder vi grund til at gentage, hvad vi også fremførte for det tidligere skatteudvalg ved foretrædet den 17. november 2004.
Fejl! Ukendt argument for parameter. Med 90 km til nærmeste skattecenter for en del af Sønderborg-områdets virksomheder og borgere lever aftalen ikke op til regeringens hovedformål med strukturreformen, herunder at borgeren skal i centrum, flest mulige opgaver skal løses så tæt på borgeren so  m muligt og at kommunen skal være indgangen til hele den offentlige sektor. En række faktuelle forhold gør, at vi mener, at der skal etableres et center eller en filial i Sønderborg: Hensynet til borgerne, dvs. sikre alle en mulighed for kontakt til et nærliggende skattecenter. Ifølge skatteministeriets sektoranalyse er det væsentligt, at der fortsat sættes fokus på borgernærhed. Dette gælder uanset at de øgede digitale muligheder. Befolkningens forskellige brug af kommunikationssystemer gør det fortsat nødvendigt både at satse på digitale og mere klassiske borgernære tilbud. Man taler om centrale geografiske placeringer. En central geografisk placering er ikke en køreafstand op til 90 km. eller 180 km frem og tilbage til nærmeste skattecenter. Sikre de fremtidige muligheder for rekruttering af kvalificeret arbejdskraft. I sin egen analyse betegner skatteministeriet allerede skatterevisorer som en knap ressource. Det skyldes bl.a. at gruppen af medarbejdere over 50 år, er uforholdsmæssig stor. Undersø gelser viser, at det problematisk at rekruttere kvalificeret arbejdskraft til områder, hvor der er langt til større byområder og uddannelsesmuligheder. Sønderborg -området er universitetsby  – og har måske af alle købstæder i landsdelen de bedste muligheder  for at rekruttere.   I juniaftalen fremgår det, at samarbejdet mellem skattemyndighederne, politi og andre offentlige myndigheder om at bekæmpe kriminalitet og socialt snyd, fortsat skal have høj prioritet. Det opnås bedst ved størst mulig nærhed til de  lokale samarbejdspartnere som bl.a. revisorer, sociale myndigheder og politi. Herunder også bevarelse af lokalt kendskab til virksomhederne og deres aktiviteter. I skatteministeriets egen sektoranalyse, som er grundlaget for strukturkommissionens arbejde, nævnes ca. 50 Skattecenterenheder som bæredygtige enheder mht. fagligt miljø, skatteydergrundlag og sammensætning m.v. Vi mener, at der er behov for en centerfilial i Sønderborg. Afstanden til centre er væsentligt mindre andre steder, også i område  r der ikke er så befolkningstætte som i Sønderborg - området. Den nye kommune i Sønderborg -området er placeret i randområder til de centre som er udpeget, uanset at kommunen bliver den folkerigeste i Sønderjylland. Til støtte for argumenterne om en centerfilial i Sønderborg-området vil vi pege på følgende: En radius på 25 -30 km. fra centrene er et gennemgående udgangspunkt for placeringen. Det kan med rette udledes heraf, at en større radius kan anses for uhensigtsmæssig i relation til betjening af borgere m.v.
Fejl! Ukendt argument for parameter. Sønderborg-området er ikke dækket ind. Sønderborg -området har den største befolkningstæthed i Sønderjylland, den største koncentration af virksomheder, skaber 40 procent af hele Sønderjyllands Amts momsgrundlag og har den største vækst i landsdelen. Koncentrationen af befolkning og virksomheder i området danner derfor grundlag for placering af endnu et Skattecenter i Sønderjylland. Ved placering af en filial vil de afstandsmæssige forhold mere ligne det øvrige Jylland. En placering i Sønderborg vil være geografisk central i området. En placering i Sønderborg vil bevare muligheden for regional udvikling, som også er et formål med strukturreformen. Herunder at bevare arbejdspladser og et højt serviceniveau i et område med vækst. Sønderborg råder over kontorfaciliteter, som kan rumme samtlige de medarbejdere, som en filial har brug for. Det betyder, at der ikke er tale om en statslig merudgift ved at etablere filialen i Sønderborg. Fagligt set står skatteområdet i Sønderborg allerede nu som l  andsdelens fagligt stærkeste. På den baggrund er det naturligt at placere en filial her, hvor størstedelen af medarbejderne findes. Det er i strid med regeringens hensigt om at gøre det nemmere for virksomhederne at etablere centre med op til 90 km i afstand. Det er samtidig i strid med regeringens overordnede målsætninger om, at borgeren skal i centrum, og flest mulige opgaver skal løses så tæt på borgeren som muligt. I mange andre geografiske områder er centrene fordelt således, at den maksimale afstand   til et skattecenter er væsentlig kortere end Sønderborg-området. En bæredygtig løsning er ud fra saglige, faglige og geografiske hensyn en struktur med et center eller en filial i Sønderborg. Venlig hilsen på vegne af borgmestrene i Augustenborg, Broager, Gråsten,  Nordborg, Sundeved, Sydals og Sønderborg Kommuner sign. A. P. Hansen