Ministeren Frederiksholms Kanal 21 1220 København K Tlf 3392 5000 Fax 3392 5547 www.uvm.dk Folketingets Uddannelsesudvalg Christiansborg 9. maj 2005 I forbindelse med behandlingen af (L 107) Forslag til Lov om ændring   af lov om Centre for Videregående Uddannelse og andre selvejende in- stitutioner for videregående uddannelser m.v., lov om mellemlange vide- regående uddannelser, lov om centre for undervisningsmidler m.v. og forskellige andre love på Undervisningsministeriets område (Udmønt- ning af kommunalreformen for så vidt angår sygepleje- og radiografsko- lerne og centre for undervisningsmidler samt tekniske konsekvensæn- dringer) har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 19. april 2005 stil- let mig følgende spørgsmål: Spørgsmål 8: ”Når amterne nedlægges, hvad er så det ”naturlige opland” med hensyn til tilvejebringelse og fordeling af praktikpladser for pædagoguddannelsen – jf. bemærkningerne til § 2, nr. 2?” Svar: En institutions naturlige opland med hensyn til pædagoguddannelsen   kan ikke defineres generelt.   Spørgsmålet om, hvilket geografisk område en institution, der udbyder pædagoguddannelsen, naturligt dækker, afhænger af mange forhold ud over institutionens geografiske placering, herunder blandt andet instituti- onens uddannelsesmæssige profil og antallet og karakteren af pædagogi- ske arbejdspladser med kontakt til institutionen.   Videregående uddannelser og institutioner for disse uddannelser har et principielt landsdækkende virkeområde.   Lovforslaget bygger på, at der udvikler sig en passende samarbejdsstruk- tur mellem uddannelsesinstitutionerne og de institutioner og ansættel- sesmyndigheder m.fl., som aftager de færdiguddannede.
2 Skulle det vise sig ikke at blive tilfældet, indeholder forslaget hjemmel til at fastsætte nærmere regler, jf. mine svar på spørgsmål 5-7. Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Bertel Haarder