Til lovforslag nr. L 107 Folketinget 2004-05 (2. samling) Betænkning afgivet af Uddannelsesudvalget den   8. juni 2005 Betænkning over Forslag til lov om ændring af lov om Centre for Videregående Uddanne   lse og andre selvejende institutioner for videregående uddannelser m.v., lov om mellemlange videregående uddannel ser, lov om centre for undervisningsmidler m.v. og forskellige andre love på Undervisningsministeriets område (Udmøntning af kommunalreformen , for så vidt angår sygepleje  - og radiografskolerne og centre for undervisningsmidler samt tekniske konsekvensændri  nger) [af undervisningsministeren (Bertel Haarder)] 1. Ændringsforslag Der  er stillet 9 ændringsforslag til lovforslaget.    Undervisningsministeren har stillet ændringsfo  r- slag nr. 1, 2 og 4-9. Socialistisk Folkepartis og Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet æ  n- dringsforslag nr. 3. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 24. februar 2005 og var til 1. behandling den 29. marts 2005. Lov- forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Uddannelsesudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 6 møder. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og den daværende unde r- visningsminister sendte den 1. december 2004 dette udkast til udvalget, jf. folketingsåret 2004 -05, 1. samling, alm. del – bila   g 90. Den 24. februar 2005 sendte undervisningsministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til u dvalget. Spørgsmål Udvalget  har  stillet  18  spørgsmål  til  undervisningsministeren  til  skriftlig  besvarelse,  som  denne har besvaret. 3. Tilkendegivelse fra undervisningsministeren Undervisningsministeren  har  over  for  udvalget  tilkendegivet,  at  der  er  indgået  en  aftale  om  lo v- forslaget mellem regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre. Aftalen er optrykt som bilag 2 til betænkn  ingen.
2 4. Indstillinger og politiske bemærkninger Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af SF og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af undervisningsministeren stillede ændringsforslag.   Flertallet vil stemme imod det af SF og EL stillede ændringsforslag. Et mindretal i udvalget (SF og EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Min- dretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag.   Mindretallet henviser til det generelle og egne betænkningsbidrag til L 65 vedrøre   nde den samlede kommunalreform og skal om det konkrete lov- forslag bemærke: Lovforslaget går betydeligt ud over, hvad der er nødvendigt af hensyn til lovens ti  lpasning til den nye kommunalstruktur. F.eks. er der ingen grund til, at dimittendorganisationerne ikke skulle være med til drøftelserne om dimensioneringen af uddanne lserne. Mindretallet stiller ændringsforslag, således at dimittendorganisationer er med i drøftelserne ve d- rørende dimensionering af uddannelserne. Endvidere fremgår det af svarene på de s  tillede spørgsmål, at tilpasningen til den nye kommunale struktur indeholder en lang række ubekendte faktorer, hvor ministeren konkluderer, at man efterfø   l- gende vil drøfte forholdene, hvis der opstår probl  emer. Derfor foreslår mindretallet udvalget, at der nedsættes  en  følgegruppe  b   estående  af  repræsentanter  for  U   ndervisningsministeriet  og  de  berørte uddannelsers  interessenter  til  at  følge,  hvorledes  tilpasningen  til  den  nye  struktur  implementeres. Dette vil sikre, at der i fællesskab kan udarbejdes nogle p  rocedurer, der tilgodeser en hensigtsmæ  s- sig afvikling af f.eks. fordeling af praktikpladser m.v. I  særlig  grad er der  risiko for, at  fordelingen af  praktikpladser på pædagogområdet bliver »alles kamp mod alle«, når praktikpladsudvalgene nedlægges. Mindretallet ønsker derfor, at U ndervisningsministeriet nedsætter en særlig følgegruppe beståe nde af repræsentanter fra ministeriet, de berørte uddannelsesinstitutioner og  ejerne  af praktikinstituti   o- ner, der kan følge og eventuelt gribe ind for at sikre en fornuft ig fordeling af praktikpladser på p æ- dagogområdet. Tjóðveldisflokkurin,  Inuit  Ataqatigiit,  Siumut  og  Fólkaflokkurin  var  på  tidspunktet  for  betæn k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i u  dvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. 5. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    undervisningsministeren, tiltrådt af  udvalget: Til § 1 1) Efter nr. 2 indsætt  es som nyt nummer: »01. I § 26 indsættes som stk. 4-9: »Stk. 4. Tjenestemandslovgivningen finder tilsvarende anvendelse for tjenestemænd, som i he  n- hold til lovgivningen om kommunalreformen overføres til en selvejende institution efter denne lov. Beslutning om afskedigelse af en overført tjenestemand samt om suspension, iværksættelse af
3 tjenstlig undersøgelse, udpegning af forhørsleder, ikendelse af disciplinærstraf og anlæggelse af injuriesøgsmål efter tjenestemandslovens regler træffes af institutionen. Stk. 5. Klage over en selvejende institutions beslutning, jf. stk. 4, kan af vedkommende tjeneste- mand indbringes for undervisningsministeren, for så vidt angår klage over retlige spørgsmål. Kl a- gen skal være indgivet inden 4 uger efter den selvejende institut  ions meddelelse af beslutningen. Stk. 6. I tilfælde af institutionens ophør afholdes eventuelle udgifter til ventepenge eller r   å- dighedsløn til de i stk. 4, 1. pkt., nævnte tjenestemænd af statskassen, hvis den ophørende instit ution ikke har midler til at afholde udgiften. Stk. 7. Staten afholder udgiften til pension til de i stk. 4, 1. pkt., nævnte tjenestemænd og deres e f- terladte, jf. dog stk. 8 og 9. Stk. 8. Til de i stk. 4, 1. pkt., nævnte tjenestemænd, som afskediges på grund af arbejdsmangel e l- ler uegnethed, afholder den enkelte institution pensionsudgiften, indtil den pensionerede bliver 63 1/2 år. Det samme gælder udgiften til førtidspension til de pågældende tjenestemænd, indtil de bl i- ver 63 1/2 år, hvis de efter den 1. januar 2007 fratræder som led    i en frivillig fratrædelse  sordning. Stk. 9. For de i stk. 4, 1. pkt., nævnte tjenestemænd indbetaler institutionen pensionsbidrag til st a- ten efter de for statsinstitutioner til enhver tid gældende regler.  «« [Uddybning og præcisering af bestemmelserne om tj  enestemænd] 2) Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer: »02. Efter § 26 a indsættes: »§ 26 b. Centre for Videregående Uddannelse og andre selvejende institutioner for videregåe  nde uddannelser m.v. kan efter aftale med et eller flere andre Centre for Videregå ende Uddannelse eller selvejende institutioner for videregående uddannelser m.v., statsligt selvejende institutioner og inst i- tutioner for erhvervsrettet uddannelse varetage nærmere b  estemte administrative opgaver for en eller flere af de nævnte uddannelses  institutioner. Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler herom.«« [Aftaler om administrativt samarbejde] Af    et mindretal (SF og EL): Til § 2 3) I den under nr. 1 foreslåede affattelse af  § 5, stk. 4, 2. pkt. udgår »og kommunalbestyrelserne « og i stedet indsættes: », kommunalbestyrelserne og dimittendorganisationerne  «. [Tilføjelse af dimittendorganisationerne] Af    undervisningsministeren, tiltrådt af  udvalget: Til § 6 4) I den under nr. 1 foreslåede  affattelse af § 2 indsættes som 2. pkt.: »CVU’ets varetagelse af opgaven som center for undervisningsmidler skal i forhold til offentlig- heden klart fremstå som en særlig del af CVU’ets virksomhed.    « [Forpligtelse for CVU’er til udadtil at vise varetagelsen af opgaven som center for undervisnings- midler]
4 Til § 7 5) I § 7, stk. 1, indsættes   som 2. og     3. pkt.: »Undervisningsministeren kan inden den 1. januar 2006 beslutte, at der ikke nedsættes en midle  r- tidig  bestyrelse  for  et  center  for  undervisningsmidler,  jf.  §  8,  stk.  4,  hvis  der  er  indgået  en  aftale mellem et amtsråd og et CVU om inddragelse af cent eret for undervisningsmidler fra den 1. januar 2007,  og  hvis  aftalen  efter  høring  af  kommunerne  i  amtet  godkendes  af  undervisningsministeren. Bestyrelsen for CVU’et varetager i så fald den midlertidige bestyr elses opgaver.« [Mulighed for ikke at nedsætte midlertidige bestyrelser] 6) I § 7, stk. 9, indsættes efter 1. pkt.  : »Undervisningsministeren fastsætter regler om, at studerendes synspunkter skal føres til prot   okols.« [Præcisering vedrørende protokolføring af synspunkter fra ikkestemmeberettigede medlemmer af midlertidige bestyrelser] Til § 8 7) Efter stk. 4 indsættes som nyt stykke: »Stk. 5. Bekendtgørelse om sammenlægning og spaltning af visse uddannelsesinstitutioner gæ lder for de i stk. 3 og 4 nævnte i  nddragelser og sammenlægninger.  « Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 6 og 7. [Teknisk korrektion] 8) Stk. 5, der bliver stk. 6, affattes således: »Stk. 6. Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om ydelse af tilskud til de i stk. 3 nævnte instit  utioner og kan herunder i en overgangsperiode fravige bestemmelserne i kapitel 5 i lov om Centre for Videregående Uddannelse og andre selvejende institutioner for videregående udda  n- nelser m.v. og § 10 i lov om mellemlange videregå ende uddannelser.« [Teknisk korrektion] Til § 10 9) § 10 udgår. [Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 Ændringsforslaget er begrundet i ønsket om at præcisere, at tjenestemandslovgivningen finder a n- vendelse  for  tjenestemænd,  som  i  henhold  til    lovgivningen  om  kommunalreformen  overføres  til institutioner omfattet af lov om Centre for Videregående Uddannelse og andre selvejende instituti o- ner for videregående uddannelser m.v. (selvejeloven). Endvidere gives der i medfør af ændringsfo r- slaget  klageadgang  til  Undervisningsministeriet  over  retlige  spørgsmål  i  forbindelse  med  en  sel  v- ejende  institutions  beslutning  om  afskedigelse  af  tjenestemænd  m.v.  Herudover  er  ændringen  b e-
5 grundet i behovet for i institutionslovgivning at præcisere, at pensionsudgifter   vedrørende overførte tjenestemænd som hovedr  egel påhviler staten. Ad stk. 4-5 De overførte tjenestemænd fra sygepleje   - og radiografskoler og centre for undervisningsmidler er ligesom    tjenestemænd    ved    de     (amts)kommunale    centrale    skoleforvaltninger     ansat    ef  ter (amts)kommunale  regulativer.  Sammen  vil  de  overførte  tjenestemænd  udgøre  en  såkaldt  lukket gruppe. Da de fremtidige ansættelsesmyndigheder skal være uddannelsesinstitutioner under Unde r- visningsministeriets tilsyn, foreslås det, at ansættelsesgrundlaget    i øvrigt for disse tjenest emænd er reglerne i tjenestemandslovgivningen. Efter bestemmelsen i stk. 4 foretages afskedigelse af de overførte tjenestemænd af den pågælde n- de institution, der endvidere har kompetencen til at iværksætte disciplinære foranstalt ninger. Efter stk. 5 foreslås der en lovfæstet klageadgang for de overførte tjenestemænd , for så vidt angår retlige  spørgsmål.  Klage  over  institutionens  beslutning,  jf.  stk.  4,  vil  efter  de  almindelige  forval  t- ningsmæssige regler herom kunne tillæ gges opsæt  tende virkning. Ad stk. 7-9 Med bestemmelsen i stk. 7 fastsættes det, at staten afholder udgiften til pension til tjenestemænd, som i henhold til lovgivningen om kommunalreformen overføres til en selvejende institution den 1. januar 2007, og til deres efterladte. Bestemmelsen vedrører således de pr. 1. januar 2007 aktive tj  e- nestemænd,  der  overføres  efter  reglerne  i  forslag  til  lov  om  visse  proceduremæssige  spørgsmål  i forbindelse med kommunalreformen (L 67). Bestemmelsen i stk. 7 indebærer, at staten udbet  aler den samlede tjenestemandspension til de på- gældende tjenestemænd. Herved fraviges bestemmelsen i § 7, stk. 2, i forslag til lov om visse pr o- ceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalr eformen (L 67). Med bestemmelserne i stk. 8-9 fastsættes der   regler for, i hvilket omfang de selvejende institutio- ner skal afholde udgiften til pension til de pågældende tjenestemænd. Det forudsættes, at staten også i tilfælde, hvor den selvejende institution skal afholde udgifter til pension til de pågældende tjen e- stemænd,  jf.  stk.  8  og  9,  står  for  udbetalingen  af  tjenestemand   spensionerne.  Finansministeren  kan med hjemmel i § 7 i forslag til lov om visse proceduremæssige spørgsmål fastsætte regler om b e- regningen  af  pensionsforpligtelsen  og  om  beregning,  administration,  refusion  og  revision  m.v.  af pensionerne omfattet af stk. 7-9. Bestemmelserne i stk. 7-9 omfatter ikke før den 1. januar 2007 pensionerede tjenestemænd og tj   e- nestemænd, der før den 1. januar 2007 er fratrådt med ret til opsat pension, samt disses event uelle ægtefælle og børn. Tjenestemandspens ionsforpligtelserne vedrørende de omhandlede pensionerede tjenestemænd m.v. er omfattet af bemyndigelsesbestemmelserne i § 7 i forslag til lov om visse pr  o- ceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen (L 67) som affattet ved det af in- denrigs- og sundhedsministeren fremsatte ændringsforslag. Det er hensigten med hjemmel i de o  m- handlede bemyndigelsesbestemmelser at  fastsætte regler, der indebærer,  at pensionsforpligtelserne vedrørende  pe nsionerede  tjenestemænd  m.v.  i  amtskommunerne  overtages  af  regionerne.  Det  er  i forbindelse  hermed  hensigten  at  fastsætte  regler  om  statens  refusion  af  regionernes  udgifter  til  de omhandlede pensionsforpligtelser. Det  forudsættes  således,  at  der  med  hjemmel  i  §  7  i  forslag     til  lov  om  visse  proceduremæssige spørgsmål i  forbindelse  med kommunalreformen (L 67)  fastsættes regler, der fraviger bestemme l- serne i § 3 i forslag til lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalr e- formen, således at de selvejende i nstitutioner ikke vil skulle overtage pensionsforpligtelsen vedrø- rende før den 1. januar 2007 pensionerede tjenestemænd m.v.
6 De vilkår, som de overførte tjenestemænd vil have efter § 7, stk. 1, i forslag til lov om visse pr o- ceduremæssige spørgsmål i forbi ndelse med kommunalreformen  (L 67), berøres ikke af dette æ   n- dringsforslag. Ændringsforslaget indebærer ingen ændring for tjenestemænd, der forud for den 1. januar 2007 er overgået til tjeneste ved en selvejende institution i medfør af selvejelovens § 26, s  tk. 1-3. Til nr. 2 Dette ændringsforslag skal ses i sammenhæng med de tilsvarende ændringsforslag til § 1, § 3, § 7 og § 10 i L 106. Æ   ndringsforslaget hertil stilles for at give de nye statsligt selvejende institutioner bedre muligheder for at få varetage t visse af deres administrative opgaver ved at gøre brug af ko m- petencer og ressourcer hos andre selvejende uddannelsesinstitutioner. De nye statsligt selvejende institutioner (gymnasieskoler, hf- og studenterkurser og VUC’er) skal fra den 1. januar 2007 kunne varetage en række administrative opgaver, som hidtil er blevet varet  a- get i amterne. Med ændringsforslaget sikres hjemmel til, at også Centre for Videregående Uddannelse og andre selvejende institutioner for videregående uddannelser m.v. kan varetage ad ministrative opgaver for andre  selvejende  uddannelsesinstitutioner.  I  givet  fald  skal  det  fremgå  af  institutionsvedtægten,  at institutionen varetager en sådan funktion. For at skabe bedre muligheder for varetagelsen af de a d- ministrative  opgaver  foreslås  de t,  at  institutionerne  skal  have  mulighed  for  dels  at  købe  og  sælge administrative ydelser til hinanden under overholdelse af reglerne om udbud og udlicitering, dels at samarbejde gensidigt om udførelsen af administrative opgaver. Aftale om køb, salg og sam  arbejde skal ikke blot kunne indgås mellem institutioner af samme type, men også på tværs af forskellige typer  af  selvejende  uddannelsesinstitutioner,  bortset  fra  de  frie  private  selvejende  institutioner. Hermed  kan  den  ekspertise  på  det  administrative  omr åde,  som  institutioner  for  erhvervsrettet  u d- dannelse, Centre for Videregående Uddannelse og andre selvejende videregående uddannelsesinst  i- tutioner m.v. allerede har opbygget, nyttiggøres. Flere selvejende institutioner kan samarbejde om et samlet udbud om indgåelse af en fælles aftale om køb af visse administrative ydelser hos en ekstern leverandør, f .eks. en selvejende uddannelsesinstitution, med henblik på at opnå en bedre og billig  ere lø sning. Aftaler om køb af visse administrative ydelser hos en ekstern  leverandør, f .eks. en selvejende ud- dannelsesinstitution, vil kun kunne indgås efter reglerne i Finansministeriets cirkulære nr. 159 af 17. december  2002  om  udbud  og  udfordring  af  statslige  drifts-  og  anlægsopgaver  (udbudscirkul  æ  ret) med den tilhørende vej ledning nr. 9020 af 17. februar 2003 samt Konkurrencestyrelsens bekendtgø- relse nr. 937 af 16. september 2004 (om EU’s udbudsdirektiv). Ændringsforslaget berører ikke institutionernes adgang til at indgå aftaler med en privat virkso m- hed eller kommune om varetagelsen af administrative opgaver. For  den  institution,  der  leverer  de  administrative  ydelser,  vil  der  være  tale  om  indtægtsdækket virksomhed.  Selvejende  institutioner  uden  særskilt  driftsbevilling  på  finansloven  kan  udføre  ord i- nær indtægtsdækket virkso mhed og anden virksomhed af ikkekommerciel karakter efter budgetvej- ledningens  regler.  Reglerne  for  disse  selvejende  institutioner  følger  Finansministeriets  Budgetve j- ledning 2001, dog således, at resultatopgørelser forelægges særskilt for Finansministeriet. Reglerne i afsnit 2.6.6.4. Budget og regnskab i Budgetvejledning 2001 om budgettering på finanslovforslaget af  forventede  udgifter  og  indtægter,  dækningsbidrag  m.v.  i  forbindelse  med  den  indtægtsdækkede virksomhed finder ikke anvendelse.
7 Ændringsf   orslaget om, at undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om aftaler om v a- retagelse af administrative opgaver, vil bl.a. blive udmøntet i en standardaftale for samarbejder. Til nr. 3 Det foreslås, at dimittendorganisationerne er med i drøftelserne om    dimensionering af uddannel- serne. Til nr. 4 Det foreslås at synliggøre CVU’ets varetagelse af opgaven som center for undervisningsmidler i forhold  til  offentligheden.  Udadtil  skal  CVU’ets  varetagelse  af  opgaven  som  center  for  undervis- ningsmidler derfor klart fremstå som en særlig del af CVU’ets virksomhed. Således bør dette fre m- gå af CVU’ets hjemmeside, skiltning m.v. Til nr. 5 For at undgå unødigt bureaukrati foreslås der i  ændringsforslaget indsat en ny bestemmelse, der giver  mulighed  for,  at  der  under  visse  forudsætninger  ikke  skal  nedsættes  midlertidige  bestyrelser for centre for undervisningsmidler. Det foreslås, at ministeren kan beslutte, at der ikke nedsættes en midlertidig bestyrelse for et center for undervisningsmidler, hvis der er enighed mellem bestyrelsen for et CVU og amtsrådet i den amtskommune, hvor det pågældende center for undervisningsmidler er beliggende, om inddragelse af centret i CVU’et. Da de midlertidige bestyrelser nedsættes pr. 1. januar 2006, skal aftalen være indgået og godkendt     af undervisningsministeren senest med udgan- gen af 2005. Til nr. 6 Med ændringsforslaget sikres det, at der i forbindelse med udarbejdelse af bekendtgørelse om de midlertidige bestyrelser fastsættes regler om, at også studerendes synspunkter skal fremgå af besty- relsesprotokollen. Til nr. 7 Ændringsfor   slaget er begrundet i hensynet til de midlertidige bestyrelsers arbejde med at forbere- de  eventuelle  sammenlægninger  og  spaltninger,  der  skal  træde  i  kraft  den  1.  januar  2007.  Det  er derfor nødvendigt, at de gæld   ende regler om sammenlægning og spaltning, der er udstedt i medfør af § 5  a i selvejeloven og § 4 i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, kan anvendes i 2006. Til nr. 8 Der er tale om en korrektion af teksten. Centre for undervisningsmidler er ikke omfattet af mulig- heden for en særlig økonomisk overgangsordning, idet CVU’erne, jf. lovforslagets § 6, nr. 1, mo    d- tager  tilskud  til  varetagelse  af  opgaven  som  center  for  undervisningsmidler  inden  for  en  tilskuds- ramme fastsat på de årlige finanslove. Til nr. 9 Det foreslås, at o vergangsbestemmelsen i § 10 udgår , idet den med  enkelte justeringer med æ  n- dringsforslag  nr.  1  foreslås  indsat  i  selvejelovens  §  26,  der  regulerer  spørgsmål  om  tjenestemænd
8 ved  institutioner  omfattet  af  selvejeloven.  Flytningen  er  begrundet  i,  at  bestemmelsen  omhandler forhold, der vil kunne have relevans for institutionen i en væsentlig årrække og således ikke natu r- ligt hører hjemme i en overgangsbestemmelse.   Troels Christensen (V)   Anne-Mette Winther Christiansen (V)   Britta Schall Holberg (V) Tina Nedergaard (V)   Ellen Trane Nørby  (V)   Louise Frevert (DF)   Søren  Krarup (DF) Carina Christensen (KF) fmd.  Allan Niebuhr (KF)   Bjarne Laustsen (S)   Carsten Hansen (S) Christine Antorini (S)   Kirsten Brosbøl  (S)   Margrethe Vestager (RV) nfmd.   Bente Dahl (RV) Eigil Andersen (SF)   Pernille Rosenkrantz-Theil (EL) Tjóðveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit, Siumut og Fólkaflokkurin havde ikke medlemmer i udva    l- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin (FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
9 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 107 Bilagsnr.    Titel 1 Høringssvar samt høringsnotat  , fra undervisningsministeren 2 Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 3 Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 4 1. udkast til betænkning 5 Ændringsforslag samt betænkningsbidrag, fra undervisningsminist e- ren 6 2. udkast til betænkning 7 3. udkast til betænkning Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 107 Spm.nr. Titel 1 Spm., o m offentlighedslovens og forvaltningslovens regler gælder for alle de CVU'er, der er omfattet af lovforslaget, til undervisningsmini- steren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om, hvilke regler for medbestemmelse der gælder for de stud  e- rende på sygeplejeskol erne, til undervisningsministeren, og ministe- rens svar herpå 3 Spm. om, hvorfor dimittendorganisationerne ikke har været indraget i diskussionerne om antallet af studiepladser på pædagoguddannelsen, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om, hvorledes fastsættelsen af antallet af studiepladser på det enkelte pædagogseminarium skal ske, når denne funktion ikke mere udøves af praktikpladsudvalget, til undervisningsministeren, og min i- sterens svar herpå 5 Spm. om, hvad de nye geografiske grænser for fordelingen af studi  e- pladser mellem de enkelte pædagogseminarier er, til undervisning  s- ministeren, og ministerens svar herpå 6 Spm. om, hvem der efter lovforslaget skal definere, hvilke praktik- steder der er socialpædagogiske, til undervisnin  gsministeren, og mi- nisterens svar herpå 7 Spm. om, hvilken instans der skal afgøre fordelingen af praktikpla d- ser i tilfælde af lokal uenighed, til undervisningsministeren, og min  i- sterens svar herpå 8 Spm. om, hvad der er det »naturlige opland« med hensyn til tilveje- bringelse og fordeling af praktikpladser for pædagoguddannelsen, jf. bemærkningerne til § 2, nr. 2, til undervisningsministeren, og min  i-
10 sterens svar herpå 9 Spm. om, af hvem og hvordan grænserne trækkes mellem de »natur- lige opland«, første gan g praktikpladserne skal fordeles efter § 2, nr. 2, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 10 Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at det enkelte pædagogsem  i- narium ikke går på strandhugst for at sikre sig de attraktive prakti  k- pladser på b ekostning af de øvrige pædagogseminarier i et område, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 11 Spm. om, hvordan spørgsmålet om udpegning af praktikpladser skal afgøres, hvis et uddannelsessted ønsker en given institution som pra  k- tiksted, men institutionen ikke selv mener, det er foreneligt med insti- tutionens aktuelle forhold, til undervisningsministeren, og min i ste- rens svar herpå 12 Spm., om pligten til at stille egnede praktikpladser til rådighed gæ   l- der, jf. lovforslagets § 2, nr. 2, herunder også den lønnede praktik i pæd  agoguddannelsen, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 13 Spm. om, hvornår  Undervisningsministeriet agter at indgå en ny aft le med arbejdsmarkedets parter, der også sikrer praktikpladser i den nye kommunalstruktur, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 14 Spm. om, hvordan det sikres, at centre for undervisningsmidler (amtscentrene) i CVU-regi kan fortsætte deres primære opgave med at servicere skolerne, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 15 Spm. om en dokumentation fra ministeren af påstanden om, at det er Amtsrådsforeningen, der er skyld i, at der i Danmark er mangel på læger og sygeplejersker, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 16 Spm. om, hvorfor ministeren mener, at den daværende arbejd  smini- ster Svend Auken havde andel i den nævnte mangel på læger og s y- geplejersker, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 17 Spm. om, hvordan det sikres med den nye struktur, at der ikke frem- over bliver mangel på sundhedspersonale, til undervisningsminist e- ren, og ministerens svar herpå 18 Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af ændringsforslag til L 106, L 107, L 108 og L 109, som bevirker, at elever og lærere på udda   n- nelsesinstitutioner får  en indflydelse på institutionernes styrelse sv a- rende til den indflydelse, de har i dag, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
11 Bilag 2 Aftale med regeringen, Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet og Det Radikale Venstre Undervisningsministeriet 1. juni 2005 Der  er  mellem  Regeringen  (Venstre  og  Det  Konservative  Folkeparti),  Dansk  Folkeparti,  Social- demokraterne og Det Radikale Venstre indgået følgende aftale om L 107 (Forslag til Lov om æ n- dring af lov om Centre for Videregåend e Uddannelse og andre selvejende institutioner for videregå- ende uddannelser m.v., lov om mellemlange videregående uddannelser, lov om centre for undervi s- ningsmidler  m.v.  og  forskellige  andre  love  på  Undervi sningsministeriets  område  (Udmøntning  af kommunalreformen for så vidt angår sygepleje  - og radiografskolerne og centre for undervisnings- midler)) 1. Centre for undervisningsmidler –  forpligtelse for CVU’et til udadtil at vise opgavevaretagelsen I lovforslagets § 6 indsættes i lov om centre for undervisnings  midler m.v., § 2, et nyt stk. 2 om, at CVU’ets  varetagelse  af  opgaven  som  center  for  undervisningsmidler  i  forhold  til  offentligheden klart  fremstår  som  en  særlig  del  af  CVU’ets  virksomhed,  f.eks.  på  CVU’ets  hjemmeside  og  ved skiltning. 2. Centre for undervisningsmidler –  brugerindflydelse Ved inddragelse af centre for undervisningsmidler i CVU’er vil de centrale brugere af centerfunk- tionen være repræsenteret i CVU’ets bestyrelse, f.eks. gennem repræsentation fra kommuner, aft a- gere og dimittendorganisationer. Ministeren vil i forbindelse med fastsættelsen af regler om CVU’ernes varetagelse af funktionen som   centre   for   undervisningsmidler   sikre   brugerinddragelsen   f.eks.   ved   at   indføre   brugerf o- ra/brugerbestyrelser på de enkelte CVU’er, der pligtmæssigt skal i    nddrages i forbindelse med fast- læggelse af f.eks. årsplaner for centerfunktionen i forbindelse med CVU’ets varet    agelse af opgaven. Efter en vedtagelse af lovforslaget igangsættes et udvalgsarbejde om centre for undervisningsmi  d- ler.  Udvalget  skal  udrede  og  give  anvisninger  på,  hvordan  centrenes  o pgaver  kan  indpasses  i  og sammentænkes med CVU’ets samlede opgaver,  så der skabes en øget synergi og kvalitet for br u- gerne   i   opgavevaretagelsen.   I   udvalgsarbejdet   inddrages   KL   og   andre   brugere,   centrene   og CVU’erne. Ministeren vil give en tilbagerapportering til partierne om udvalgsarbejdet, herunder om udvalgets sammensætning og kommissorium. 3. Centre for undervisningsmidler - kulturformidling Undervisningsmiddelcentrenes  formål  og  opgaveprofil  videreføres  uændret. Uanset,  at  den  gæ  l- dende  bestemmelse  om,  at  amtsrådet  kan  beslutte,  at  et  center  for  undervisningsmidler  formidler lokale kulturtilbud i pædagogisk sammenhæng, ophæves som konsekvens af amternes nedlæggelse, vil sådanne tilbud fortsat kunne formidles som e t led i varetagelsen af opgaven som undervisnings- middelcenter.
12 4. Finansiering Etableringen af et tilskudssystem for de nye selvejende institutioner efter L 106 og L 107 skal ba- seres på taxameterpri ncipperne. Den konkrete model udformes således, at der gen nem kombination af  institutionstilskud  (grundtilskud  uafhængigt  af  elevtal)  og  elevtalsafhængige  tilskud  fortsat  er mulighed for, at små lokale institutioner eller lokale afdeli nger af institutioner, som ligger uden for de store byer, har en økonomi, der s ikrer et passende bredt fagligt udbud i overensstemmelse med intentionerne i de relevante uddannelseslove. De  konkrete  modeller  for  taxameterfinansiering  på  de  forskellige  uddannelsesområder  vil  blive udformet  efter  den  igangværende  styringsanalyse  og  konk  rete  analyser  af  områdernes  økonomi. Undervisningsministeren vil drøfte udformningen heraf med partierne, når resultaterne af disse an  a- lyser foreligger med henblik på at undersøge mulighederne for at opnå enighed. Fastsættelse af tilskudssatserne vil som h  idtil ske på de årlige finansl  ove. 5. Elevrepræsentation i de midlertidige bestyrelser Ministeren vil i forbindelse med udarbejdelsen af bekendtgørelsen om de midlertidige bestyrelser fastsætte, at også studerendes synspunkter skal protokolføres. 6. Studerendes repræsentation i de permanente bestyrelser I henhold til lov om Centre for Videregående Uddannelse og andre selvejende institutioner for v i- deregående uddannelser m.v. udpeger de studerendes råd to repræsentanter til institutionens best y- relse. Studenterrepræsentanterne er fuldgyldige medlemmer og har, som følge deraf, også stemm e- ret.  Studerende  på  sygeplejerske -  og  radiografuddannelserne  vil  fremover  være  omfattet  af  disse regler. 7. Medarbejderrepræsentation i de permanente bestyrelser Medarbejdere  i  de  nye  selvejende  institutioner  skal  sikres  mulighed  for  repræsentation  i  de  pe  r- manente bestyrelser. Spørgsmålet om de nærmere vilkår for en sådan repræsentation, herunder om antal  og  stemmeret,  indgår  i  den  igangv æ  rende  styringsanalyse  med  henblik  på  at  u ndersøge,  om disse  vilkår  kan  blive  ens  for  alle  medarbejdere  på  alle  selvejende  uddannelsesinstitutioner  under Undervisningsministeriet,  bortset  fra  de  frie  skoler,  eller  for  grupper  af  institutioner.  Undervis- ningsministeren vil drøfte reglerne for medarb ejderrepræsentationen med partierne, når resultaterne af styringsanalysen foreligger med henblik på at undersøge mulighederne for at opnå enighed. 8. Institutionsredegørelse Undervisningsministeren afgiver en institutionspolitisk redegørelse.