Ændringsforslag til L 107 Af undervisningsministeren, tiltrådt af.... Til § 1 1)  Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer: ”01.  I § 26 indsættes efter stk. 3 som nye stykker:   ” Stk. 4. Tjenestemandslovgivningen finder tilsvarende anvendelse for tjenestemænd, som i he  n- hold til lovgivningen om kommunalreformen overføres til en selvejende institution efter denne lov. Beslutning om afskedigelse af en overført tjenestemand samt om suspension, iværksættelse af tjenstlig undersøgelse, udpegning af forhø  rsleder, ikendelse af disciplinærstraf og anlæggelse af injuriesøgsmål efter tjenestemandslovens regler træffes af institutionen.   Stk. 5. Klage over en selvejende institutions beslutning, jf. stk. 4, kan af vedkommende tjeneste- mand indbringes for undervisningsministeren for så vidt angår klage over retlige spørgsmål. Klagen skal være indgivet inden 4 uger efter den selvejende institutions meddelelse af beslutningen.   Stk. 6. I tilfælde af institutionens ophør afholdes eventuelle udgifter til ventepenge e   ller rå- dighedsløn til de i stk. 4, 1. pkt., nævnte tjenestemænd af statskassen, hvis den ophørende institution ikke har midler til at afholde udgiften. Stk. 7. Staten afholder udgiften til pension til de i stk. 4, 1. pkt., nævnte tjenestemænd og deres efterladte, jf. dog stk. 8 og 9.   Stk. 8. Til de i stk. 4, 1. pkt., nævnte tjenestemænd, som afskediges på grund af arbejdsmangel eller uegnethed, afholder den enkelte institution pensionsudgiften, indtil den pensionerede bliver 63 1/2 år. Det samme gælder    udgiften til førtidspension til de pågældende tjenestemænd, indtil de bl i- ver 63 1/2 år, hvis de efter den 1. januar 2007 fratræder som led i en frivillig fratrædelsesordning.   Stk. 9. For de i stk. 4, 1. pkt., nævnte tjenestemænd indbetaler institutionen pensionsbidrag til sta- ten efter de for statsinstitutioner til enhver tid gældende regler.”” [Uddybning og præcisering af bestemmelserne om tjenestemænd] 2)  Før nr. 3 indsættes som nyt nummer: ”02.  Efter § 26 a indsættes:   ”§ 26 b.  Centre for Videregåend e Uddannelse og andre selvejende institutioner for videregående uddannelser m.v. kan efter aftale med et eller flere andre Centre for Videregående Uddannelse eller selvejende institutioner for videregående uddannelser m.v., statsligt selvejende institution er og insti- tutioner for erhvervsrettet uddannelse varetage nærmere bestemte administrative opgaver for en eller flere af de nævnte uddannelsesinstitutioner. Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler herom.”” [Aftaler om administrativt samarbejde]
Til § 6 3)  I den under nr. 2 foreslåede  § 2 indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum:   ”CVU’ets varetagelse af opgaven som center for undervisningsmidler skal i forhold til offentli g- heden klart fremstå som en særlig del af CVU’ets virksomhed.” [Forpligtelse for CVU’er til udadtil at vise varetagelsen af opgaven som center for undervisnings- midler] Til § 7 4)  § 7, stk. 1, indsættes efter 1. pkt., som nye punktummer:   ”Undervisningsministeren kan inden den 1. januar 2006 beslutte, at der ikke ned sættes en midle  r- tidig bestyrelse for et center for undervisningsmidler, jf. § 8, stk. 4, hvis der er indgået en aftale mellem et amtsråd og et CVU om inddragelse af centret for undervisningsmidler fra 1. januar 2007, og hvis aftalen efter høring af kommune rne i amtet godkendes af undervisningsministeren. Besty- relsen for CVU’et varetager i så fald den midlertidige bestyrelses opgaver.” [Mulighed for ikke at nedsætte midlertidige bestyrelser] 5) I § 7, stk. 9, indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum:   ”Und ervisningsministeren fastsætter regler om, at studerendes synspunkter skal føres til prot   o- kols.” [Præcisering vedrørende protokolføring af synspunkter fra ikke -stemmeberettigede medlemmer af midlertidige bestyrelser] Til § 8 6)  Efter stk. 4 indsættes s  om nyt stykke: ”Stk. 5  . Bekendtgørelse om sammenlægning og spaltning af visse uddannelsesinstitutioner gælder for de i stk. 3 og 4 nævnte inddragelser og sammenlægninger.”   Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 6 og 7. [Teknisk Korrektion] 7)  Stk. 5, der bliver stk. 6, affattes således: ”Stk. 6  . Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om ydelse af tilskud til de i stk. 3 nævnte institutioner og kan herunder i en overgangsperiode fravige bestemmelserne i kapitel 5 i lov om Centre for Videregå ende Uddannelse og andre selvejende institutioner for videregående udda n- nelser m.v. og § 10 i lov om mellemlange videregående uddannelser.” [Teknisk korrektion] Til § 10 8)  § 10 ophæves. [Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1] B e m æ   r k n i n g e r:
Til § 1 Til nr. 1   Ændringsforslaget er begrundet i ønsket om at præcisere, at tjenestemandslovgivningen finder anvendelse for tjenestemænd, som i henhold til lovgivningen om kommunalreformen overføres til institutioner omfattet af lov om Centre for Videregående Uddannelse og andre selvejende instituti o- ner for videregående uddannelser m.v. (selvejeloven). Endvidere gives der i medfør af ændringsfo r- slaget klageadgang til Undervisningsministeriet over retlige spørgsmål i forbindelse med e  n selv- ejende institutions beslutning om afskedigelse af tjenestemænd m.v. Herudover er ændringen b e- grundet i behovet for i institutionslovgivning at præcisere, at pensionsudgifter vedrørende overførte tjenestemænd som hovedregel påhviler staten. Til stk. 4-5   De overførte tjenestemænd fra sygepleje   - og radiografskoler og centre for undervisningsmidler er lige som tjenestemænd ved de (amts)kommunale centrale skoleforvaltninger ansat efter (amts)kommunale regulativer. Sammen vil de overførte tjenestemænd u   dgøre en såkaldt lukket gruppe. Da de fremtidige ansættelsesmyndigheder skal være uddannelsesinstitutioner under Unde r- visningsministeriets tilsyn, foreslås det, at ansættelsesgrundlaget i øvrigt for disse tjenestemænd er reglerne i tjenestemandslovgivningen.   Efter bestemmelsen i stk. 4 foretages afskedigelse af de overførte tjenestemænd af den pågældende institution, der endvidere har kompetencen til at iværksætte disciplinære foranstaltninger.   Efter stk. 5 foreslås der en lovfæstet klageadgang for de o   verførte tjenestemænd for så vidt angår retlige spørgsmål. Klage over institutionens beslutning, jf. stk. 4, vil efter de almindelige forval  t- ningsmæssige regler herom kunne tillægges opsættende virkning. Til stk. 7-9   Med bestemmelsen i stk. 7 fastsætte  s det, at staten afholder udgiften til pension til tjenestemænd, som i henhold til lovgivningen om kommunalreformen overføres til en selvejende institution den 1. januar 2007, og til deres efterladte. Bestemmelsen vedrører således de pr. 1. januar 2007 akt  ive tje- nestemænd, der overføres efter reglerne i forslag til lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen (L 67).   Bestemmelsen i stk. 7 indebærer, at staten udbetaler den samlede tjenestemandspension til de p  å- gældende tjene  stemænd. Herved fraviges bestemmelsen i § 7, stk. 2, i forslag til lov om visse pr  o- ceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalr eformen (L 67).   Med bestemmelserne i stk. 8-9 fastsættes der regler for, i hvilket omfang de selvejende instituti  o- ner skal afholde udgiften til pension til de pågældende tjenestemænd. Det forudsættes, at staten også i tilfælde, hvor den selvejende institution skal afholde udgifter til pension til de pågældende tjen e- stemænd, jf. stk. 8 og 9, står for udbetalingen af tjeneste   mandspensionerne. Finansministeren kan med hjemmel i § 7 i forslag til lov om visse proceduremæssige spørgsmål fastsætte regler om b e- regningen af pensionsforpligtelsen og om beregning, administration, refusion og revision m.v. af pensionerne omfattet af stk. 7 - 9.   Bestemmelserne i stk. 7-9 omfatter ikke før den 1. januar 2007 pensionerede tjenestemænd og tj   e- nestemænd, der før den 1. januar 2007 er fratrådt med ret til opsat pension, samt disses eventuelle ægtefælle og børn. Tjenestemandspensionsforpligtels erne vedrørende de omhandlede pensionerede
tjenestemænd m.v. er omfattet af bemyndigelsesbestemmelserne i § 7 i forslag til lov om visse pr  o- ceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen (L 67) som affattet ved det af i n- denrigs- og sundhedsministeren fremsatte ændringsforslag. Det er hensigten med hjemmel i de o  m- handlede bemyndigelsesbestemmelser at fastsætte regler, der indebærer, at pensionsforpligtelserne vedrørende pensionerede tjenestemænd m.v. i amtskommunerne overtages af regionerne. Det er i forbindelse hermed hensigten at fastsætte regler om statens refusion af regionernes udgifter til de omhandlede pensionsforpligtelser.   Det forudsættes således, at der med hjemmel i § 7 i forslag til lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbinde  lse med kommunalreformen (L 67) fastsættes regler, der fraviger bestemme  l- serne i § 3 i forslag til lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalr e- formen, således at de selvejende institutioner ikke vil skulle overtage pensionsforpligte lsen vedrø- rende før den 1. januar 2007 pensionerede tjenestemænd m.v. De vilkår, som de overførte tjenestemænd vil have efter § 7, stk. 1, i forslag til lov om visse proc e- duremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen (L 67), berøres ikke af d ette æ  n- dringsforslag.   Forslaget indebærer ingen ændring for tjenestemænd, der forud for den 1. januar 2007 er overgået til tjeneste ved en selvejende institution i medfør af selvejelovens § 26, stk. 1 -3. Til nr. 2   Dette ændringsforslag skal ses i s  ammenhæng med de tilsvarende ændringsforslag til § 1, § 3, § 7 og § 10 i L 106. Ændringsforslaget hertil stilles for at give de nye statsligt selvejende institutioner bedre muligheder for at få varetaget visse af deres administrative opgaver ved at gøre br  ug af kom- petencer og ressourcer hos andre selvejende uddannelsesinstitutioner.   De nye statsligt selvejende institutioner (gymnasieskoler, hf- og studenterkurser og VUC’er) skal fra den 1. januar 2007 kunne varetage en række administrative opgaver, som hi  dtil er blevet vareta- get i amterne.   Med forslaget sikres hjemmel til, at også Centre for Videregående Uddannelse og andre selvejende institutioner for videregående uddannelser m.v. kan varetage administrative opgaver for andre sel v- ejende uddannelsesinstitutioner. I givet fald skal det fremgå af institutionsvedtægten, at instituti   o- nen varetager en sådan funktion. For at skabe bedre muligheder for varetagelsen af de administrat i- ve opgaver, foreslås det, at institutionerne skal have mulighed for dels at købe   og sælge administr  a- tive ydelser til hinanden under overholdelse af reglerne om udbud og udlicitering, dels at samarbej- de gensidigt om udførelsen af administrative opgaver. Aftale om køb, salg og samarbejde skal ikke blot kunne indgås mellem institutioner  af samme type, men også på tværs af forskellige typer af selvejende uddannelsesinstitutioner, bortset fra de frie private selvejende institutioner. Hermed kan den ekspertise på det administrative område, som institutioner for erhvervsrettet uddannelse, Cen  tre for Videregående Uddannelse og andre selvejende videregående uddannelsesinstitutioner m.v. all  e- rede har opbygget, nyttiggøres. Flere selvejende institutioner kan samarbejde om et samlet udbud om indgåelse af en fælles aftale om køb af visse administrat ive ydelser hos en ekstern leverandør, fx en selvejende uddannelsesinstitution, med henblik på at opnå en bedre og billigere løsning.   Aftaler om køb af visse administrative ydelser hos en ekstern leverandør, fx en selvejende udda  n- nelsesinstitution, vil kun kunne indgås efter reglerne i Finansministeriets cirkulære nr. 159 af 17. december 2002 om udbud og udfordring af statslige drifts- og anlægsopgaver (udbudscirkulæret) med den tilhørende vejledning nr. 9020 af 17. februar 2003 samt Konkurrencestyrelsens  bekendtgø- relse nr. 937 af 16. september 2004 (om EU’s udbudsdirektiv).
  Ændringsforslaget berører ikke institutionernes adgang til at indgå aftaler med en privat virkso m- hed eller kommune om varetagelsen af administrative opgaver.   For den institution, der leverer de administrative ydelser, vil der være tale om indtægtsdækket virksomhed. Selvejende institutioner uden særskilt driftsbevilling på finansloven kan udføre ord i- nær indtægtsdækket virksomhed og anden virksomhed af ikke -kommerciel karakter efter budgetvej- ledningens regler. Reglerne for disse selvejende institutioner følger Finansministeriets Budgetve j- ledning 2001, dog således, at resultatopgørelser forelægges særskilt for Finansministeriet. Reglerne i afsnit 2.6.6.4. Budget og regnskab i Budgetvejledning 2001 om budgettering på finanslovforslaget af forventede udgifter og indtægter, dækningsbidrag m.v. i forbindelse med den indtægtsdækkede virksomhed finder ikke anvendelse.   Forslaget om, at undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om aftaler om varetagelse af administrative opgaver, vil bl.a. blive udmøntet i en standardaftale for samarbejder. Til § 6 Til nr. 3   Det foreslås at synliggøre CVU’ets varetagelse af opgaven som center for undervisningsmidler i forhold til offentligheden. Udadtil skal CVU’ets varetagelse af opgaven som center for undervis- ningsmidler derfor klart fremstå som en særlig del af CVU’ets virksomhed. Således bør dette fre m- gå af CVU’ets hjemmeside, skiltning m.v. Til § 7 Til nr. 4   For at undgå unødigt b  ureaukrati foreslås der i ændringsforslaget indsat en ny bestemmelse, der giver mulighed for, at der under visse forudsætninger ikke skal nedsættes midlertidige bestyrelser for centre for undervisningsmidler. Det foreslås, at ministeren kan beslutte, at de r ikke nedsættes en midlertidig bestyrelse for et center for undervisningsmidler, hvis der er enighed mellem bestyrelsen for et CVU og amtsrådet i den amtskommune, hvor det pågældende center for undervisningsmidler er beliggende, om inddragelse af centret i CVU’et. Da de midlertidige bestyrelser nedsættes pr. 1. januar 2006, skal aftalen være indgået og godkendt af undervisningsministeren senest med udga   n- gen af 2005. Til nr. 5   Med ændringsforslaget sikres det, at der i forbindelse med udarbejdelse af be  kendtgørelse om de midlertidige bestyrelser fastsættes regler om, at også studerendes synspunkter skal fremgå af best y- relsesprotokollen. Til § 8 Til nr. 6
  Forslaget er begrundet i hensynet til de midlertidige bestyrelsers arbejde  med at forberede eventu- elle sammenlægninger og spaltninger, der skal træde i kraft den 1. januar 2007. Det er derfor nø d- vendigt, at de gældende regler om sammenlægning og spaltning, der er udstedt i medfør af § 5 a i selvejeloven og § 4 i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, kan anvendes i 2006. Til nr. 7   Der er tale om en korrektion af teksten. Centre for undervisningsmidler er ikke omfattet af mulig- heden for en særlig økonomisk overgangsordning, idet CVU’erne, jf. lovforslagets § 6, nr. 1, mo    d- tager tilskud til varetagelse af opgaven som center for undervisningsmidler inden for en tilskuds- ramme fastsat på de årlige finanslove. Til § 10 Til nr. 8   Overgangsbestemmelsen i § 10 foreslås ophævet, idet den med enkelte justeringer med ændring s- forslag nr. 1 foreslås indsat i selvejelovens § 26, der regulerer spørgsmål om tjenestemænd ved i n- stitutioner omfattet af selvejeloven. Flytningen er begrundet i, at bestemmelsen omhandler forhold, der vil kunne have relevans for institutionen i en væsentlig årrække og således ikke naturligt hører hjemme i en overgangsbestemmelse.