Uddannelsesudvalget 2004-05 (2. samling)
L 107 Bilag 1
Offentligt
145476_0001.png
145476_0002.png
145476_0003.png
145476_0004.png
145476_0005.png
145476_0006.png
145476_0007.png
UndervisningsministerietDen 22. februar 2005

Forslag til lov om ændring af lov om Centre for Videregående Uddannelse og andre selvejen-

de institutioner for videregående uddannelser m.v., lov om mellemlange videregående uddan-

nelser, lov om centre for undervisningsmidler m.v. og forskellige andre love på Undervis-

ningsministeriets område (Udmøntning af kommunalreformen for så vidt angår sygepleje- og

radiografskolerne og centre for undervisningsmidler samt tekniske konsekvensændringer)

Modtagne høringssvar

Undervisningsministeriet har modtaget i alt 43 høringssvar.Vedhæftede bilag rummer en oversigt over, hvilke myndigheder og organisationer der har afgivethøringssvar, herunder hvilke der har haft bemærkninger mv.

Bemærkninger til lovforslaget

I det følgende foretages en tværgående gennemgang af de politisk centrale forslag til ændringer aflovforslaget, som er fremkommet i høringssvarene.Det skal bemærkes, at der ud over de punkter, der omtales i det følgende, er der indarbejdet en ræk-ke mere tekniske, herunder lovtekniske, ændringer i forhold til det udkast til lovforslag, der blevsendt i høring den 1. december 2004.

Pædagoguddannelsen – ny opgaveplacering vedr. fastsættelse af optagelsestal og tilvejebrin-

gelse af praktikpladser og nedlæggelse af de regionale praktikpladsudvalg (§§ 2 og 5)

Pædagogseminariernes Rektorforsamling og Bestyrelsesforening

ønsker at være dialogpartner iforbindelse med dimensionering af pædagoguddannelsen og tilvejebringelse af praktikpladser, og atdette skrives ind i lovforslaget. En tilsvarende ordning kendes i dag fra læreruddannelsen.

Rådet

for Mellemlange Videregående Uddannelser

ønsker at blive hørt ved tilvejebringelse og fordelingaf praktikpladser for den enkelte uddannelse.

KL

og

BUPL

er imod nedlæggelsen af de regionale praktikpladsudvalg.

Socialpædagogernes

Landsforbund (SL), LO

og

Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd

udtaler sig kri-tisk om nedlæggelsen og finder blandt andet, at nedlæggelsen indebærer ringere mulighed for di-mensionering af uddannelserne og oprettelse af praktikpladser.Bemærkninger:På baggrund af de indkomne bemærkninger er der foretaget en præcisering i bemærkningerne af,at institutionerne eller deres foreninger vil blive inddraget af ministeriet i forbindelse med dialogenmed regionsråd og kommunalbestyrelser om fastsættelse af optagelsestallene på en måde, der sva-rer til hidtidig praksis på læreruddannelsesområdet.Endvidere er det præciseret, at institutionerne i nødvendigt omfang vil skulle samarbejde indbyrdesog med praktikinstitutioner, ansættelsesmyndigheder og dimittendorganisationer i deres naturlige
opland om tilvejebringelse og fordeling af praktikpladser svarende til hidtidig praksis på sosu- oglæreruddannelsesområderne. Det naturlige omdrejningspunkt herfor vil være interessenterne i in-stitutionernes bestyrelser.

Sygeplejerskeuddannelsen (§ 2)

Amtsrådsforeningen (ARF)

finder, at regionerne bør have indstillingsret om dimensioneringen påde mellemlange videregående sundhedsuddannelser af hensyn til lokal ansvarliggørelse i forhold tilpraktikpladsbehovet.Bemærkninger:Amtsrådsforeningens ønske om indflydelse til regionsrådene er allerede imødekommet i lovudka-stet, der indeholder en forpligtelse for ministeren til at fastsætte optagelsestallet efter dialog medregionsråd og kommunalbestyrelser. Forslaget har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget.

Centre for undervisningsmidler (§ 6)

KL

og

Børne- og Kulturchefforeningen

ønsker, at centrene for undervisningsmidler bliver kom-munalt forankrede, mens

Amtsrådsforeningen

finder, at centrene for undervisningsmidler bør for-ankres i regionerne.Bemærkninger:KL’s og BKF’s forslag vil kræve en ændring af aftaleteksten. Centrene servicerer også - både påmateriale- og efteruddannelsessiden - de gymnasiale uddannelser, som ved reformen bliver selv-ejende institutioner, og som dermed ikke vil blive en del af det kommunale system. En placering afcentrene i regionerne er uhensigtsmæssig, da de opgaver, der ligger i centrene ingen naturlig sam-menhæng har med regionens øvrige opgaver. Forslaget har ikke givet anledning til ændringer ilovforslaget.

Pædagogseminariernes Rektorforsamling

finder det problematisk, at centre for undervisnings-midler automatisk placeres i kerne-CVU’er.

PRS

foretrækker en placering kun i CVU’er, hvor derkan dokumenteres et kvalitativt og optimalt samarbejde mellem lærer- og pædagoguddannelsen.Bemærkninger:Der er allerede i dag et mindre antal kerne-CVU’er end centre for undervisningsmidler. Forslagetvil kunne medføre at færre CVU’er kommer i spil og i konsekvens heraf, at der bliver en mindregeografisk spredning af centrene. Det vurderes ikke at være hensigtsmæssigt. Forslaget har ikkegivet anledning til ændringer i lovforslaget.

Københavns Kommune, Danmarks Lærerforening, CVU-Rektorkollegiet

og

Amtscenterle-

dernes Kontaktudvalg (AK)

ønsker, at det præciseres, at materialesamlingen af undervisningsmid-ler er beregnet til udlån til undervisningsinstitutionerne. Endvidere ønskes det, at der fastsættesnærmere regler om det geografiske område, som det enkelte CVU skal servicere.

AK

ønsker atfastholde centrenes institutionelle status i CVU-forankringen, således at centerbestyrelsen oprethol-des.Bemærkninger:På baggrund af de indkomne bemærkninger er lovforslaget ændret. Af bestemmelsen fremgår nu
1) at materialesamlingen er beregnet til udlån til undervisningsinstitutioner, og2)at ministeren kan fastsætte regler om det geografiske område, som CVU’et skal dække.AK’s sidstnævnte forslag har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget. Centrene vil i forbin-delse med inddragelse i CVU’er blive omfattet af lov om Centre for Videregående Uddannelse ogandre selvejende institutioner for videregående uddannelser m.v., hvilket medfører, at der kun vilvære én ansvarlig bestyrelse og én leder. Den nærmere organisering vil fremgå af CVU’ets ved-tægt.

Midlertidige bestyrelser (§ 7)

ARF

finder, at de midlertidige bestyrelser er en særdeles uhensigtsmæssig konstruktion.

Rektorforsamlingen for sygeplejerskeuddannelsen

finder endvidere, at det nærmest er umuligt atfinde en formand for den midlertidige bestyrelse, der lever op til kravene i lovforslaget.Bemærkninger:På baggrund af de indkomne bemærkninger er lovforslaget ændret. Bestemmelsen om formandenfor den midlertidige bestyrelse er ændret til: ”En formand, der har erfaring med stiftelse og ledelseaf selvejende uddannelsesinstitutioner i statsligt regi eller har tilsvarende relevant erhvervsmæssigog økonomisk indsigt vedrørende institutionelle forhold”.

Dansk Sygeplejeråd

og

Rektorforsamlingen for sygeplejerskeuddannelsen

finder, at sygepleje-og radiografskoler, hvor der er indgået driftsoverenskomst mellem et CVU og et amtsråd om uddan-nelsen (henlagt uddannelse), skal have mulighed for efter lederens vurdering at nedsætte en midlerti-dig bestyrelse af hensyn til muligheden for at indgå i nye samarbejdsrelationer.Bemærkninger:For de henlagte uddannelser eksisterer der ikke en amtslig institution, der skal overgå til selveje, ogder er derfor ikke opgaver at varetage for en midlertidig bestyrelse. Ved eventuel indgåelse af nyesamarbejdsrelationer kan eksisterende aftaler opsiges. Herudover skal de almindelige regler forflytning fra et selveje til et andet selveje følges. Forslaget har ikke givet anledning til ændringer ilovforslaget.

Økonomi

HS

finder, at det bør klargøres, under hvilke vilkår praktikpladserne skal stilles til rådighed, herun-der om der ydes økonomisk kompensation til praktikstedet for instruktionsindsatsen.

Dansk Sygeplejeråd

og

CVU-Rektorkollegiet

lægger vægt på en kortlægning af de nuværendeøkonomiske forhold med henblik på at sikre de fremtidige økonomiske rammer.

Foreningen af Statsautoriserede Revisorer

fremfører, at overgangen af amtslige institutioner tilselveje indebærer ikke uvæsentlige éngangsudgifter, som primært skal afholdes i efteråret 2006.Bemærkninger:Bemærkningerne vedrører på den ene side meget konkrete problemstillinger, som f.eks. i hvilketomfang der skal ydes økonomisk kompensation til praktikstedet, til en mere generel bekymring forde enkelte uddannelsesinstitutioners økonomiske vilkår efter overgang til selveje. I det omfang
praktikstedet i dag modtager økonomisk kompensation, vil det fortsat ske efter overgangen til selv-eje.Med udgangspunkt i den igangværende styringsanalyse vil der i perioden frem til overgangen skulleske en detaljeret fastlæggelse af institutionernes fremtidige tilskudsvilkår. I den forbindelse vil deenkelte institutioners økonomiske vilkår skulle gennemgås nøje, bl.a. med henblik på fastlæggelse afovergangsordninger mv. Hertil kommer, at merudgifterne forud for overgangen til selveje primærtvil falde på det statslige niveau og ikke på institutionsniveau, og at staten (nødvendigvis) vil sikrede nødvendige bevillinger til gennemførelse af forberedelsen af reformen.Bemærkningerne har ikke givet anledning til ændringer i forslaget.

Personale (§ 10)

LO, Stats- og Kommunalt Ansattes Forhandlingsfællesskab (SKAF)

og

Centralorganisatio-

nernes Fællesudvalg (CFU)

har kommentarer til overførslen af personale fra amtsligt til statsligtregi.

SKAF

henstiller, at lovbemærkningerne udbygges med oplysning om retsgrundlaget for over-førte tjenestemænds nuværende ansættelsesforhold.

SKAF

savner nærmere angivelse af det fremti-dige retsgrundlag for de overførte tjenestemændBemærkninger:Angående reguleringen af overførslen af det nuværende amtskommunalt ansatte personale henvisestil indenrigs- og sundhedsministerens forslag til lov om visse proceduremæssige spørgsmål i for-bindelse med kommunalreformen, som fremsættes samtidig med undervisningsministerens lovfors-lag. Det er tydeliggjort i bemærkningerne, at tjenestemændene vil blive omfattet af tjenestemands-lovgivningens regler med de fravigelser, der følger af den foreliggende lovgivning.

Andet

CVU-RK

er forbeholden over for visse CVU’ers ændrede status i forhold til forvaltnings- og of-fentlighedsloven.

Bestyrelsesforeningen for CVU’er

mener, at der for sammenlignelige uddannel-sesinstitutioner på MVU- og KVU-området bør gælde samme grundvilkår i forhold til forvaltnings-og offentlighedsloven.Bemærkninger:Om andre uddannelsesinstitutioner end beskrevet i lovforslaget skal omfattes af forvaltningsloven,offentlighedsloven m.fl. beror på resultatet af styringsanalysen, der belyser hele området for selvejeog herunder konsekvenserne af taxametersystemet. Forslaget har ikke givet anledning til ændringeri lovforslaget.

HS

gør opmærksom på, at HS’ aftale med Diakonissestiftelsen om sygeplejerskeuddannelsen måoverdrages til staten.Bemærkninger:På baggrund af de indkomne bemærkninger er lovforslaget ændret. Der er således tilvejebragthjemmel til, at undervisningsministeren kan godkende, at et CVU indgår aftale med Diakonistiftel-sen om henlæggelse af sygeplejerskeuddannelsen til Diakonissestiftelsens Sygeplejeskole.

ARF

finder, at institutionerne for de mellemlange videregående sundhedsuddannelser bør forankresi regionerne. ARF stiller sig uforstående over for den manglende beskrivelse af regionsrådenes ko-ordinerende opgaver og over for regionsrådenes manglende mulighed for at yde tilskud til de vide-regående uddannelsesinstitutioner med henblik på at understøtte den regionale udviklingsplan.Bemærkninger:Der er ikke i henhold til lovforslaget mulighed for, at regionsrådene kan yde tilskud til de videregå-ende uddannelsesinstitutioner. Derimod er der i økonomi- og erhvervsministerens forslag til lovom erhvervsfremme, § § 9-10, mulighed for,atregionsrådet efter indstilling fra vækstfora kan med-finansiere aktiviteter til fremme af regional erhvervsudvikling, herunder udvikling af de menneske-lige ressourcer. Regionsrådet vil således efter indstilling fra vækstfora kunne medfinansiere forskel-lige typer af initiativer, f.eks. videncentre, samarbejde mellem virksomheder og videninstitutioner,samarbejde mellem virksomheder og uddannelsesinstitutioner om fx kompetenceudvikling ellerpraktikordninger. Forslaget har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget.

Bornholms Regionskommune

udtaler, at den selv udarbejder sin egen regionale udviklingsplan,og at den derfor må ligestilles med de øvrige regionsråd – kompetencemæssigt såvel som økono-misk. Regionskommunen ønsker tilføjet til bemærkningerne i lovforslaget om, at regionskommunenønsker at fastholde voksenuddannelsestilbuddene, at de også skal kunne videreudvikles. Det ønskesendvidere, at Pædagogisk Center kan indgå i Bornholms Akademi. Endvidere ønsker regionskom-munen på baggrund af igangværende forhandlinger om sammenlægninger mellem en række born-holmske uddannelsesinstitutioner, at lovens ikrafttrædelsestidspunkt udformes således, at dissesamarbejder eller sammenlægninger kan etableres inden institutionernes formelle overgang til selv-eje 1. januar 2007.Bemærkninger:På baggrund af de indkomne bemærkninger er lovforslaget ændret. Det er indsat i lovbemærknin-gerne, at voksenuddannelsestilbuddene i Bornholms Regionskommune også skal kunne videreudvik-les.Endvidere er der indsat en hjemmel til, at undervisningsministeren kan godkende, at opgaven somcenter for undervisningsmidler på Bornholm varetages af en uddannelsesinstitution på Bornholm.Forslaget om, at loven kan træde i kraft før 1. januar 2007, er ikke imødekommet, da flere har søgtom denne mulighed for sammenlægninger inden ikrafttrædelsestidspunktet.

Bilag 1

Høringssvar

Følgende myndigheder og organisationer (i alt 34) har afgivet bemærkninger):Datatilsynet, KL, Københavns Kommune, Amtsrådsforeningen, Socialpædagogernes Landsforbund,Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund, Danmarks Lærerforening, Funktionærernes ogTjenestemændenes Forbund, Centralorganisationernes Fællesudvalg, Rektorforsamlingen for syge-plejerskeuddannelsen, CVU-Rektorkollegiet, Pædagogseminariernes Rektorforsamling, Pædagog-seminariernes Bestyrelsesforening, Børne- og Kulturchefforeningen, LO, Ankerhus Seminarium,MVU-rådet, Bestyrelsesforeningen for CVU’er, HS, Foreningen af Frie Samarbejdende MVU-institutioner, Dansk Sygeplejeråd, Stats- og Kommunalt Ansattes Forhandlingsfællesskab, Akade-mikernes Centralorganisation, De Samvirkende Invalideorganisationer, Forbundet af Offentligt An-satte, Bornholms Regionskommune, Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger,Amtscenterledernes Kontaktudvalg, Nordjyllands Amt, Diakonissestiftelsen, Dansk Byggeri, DanskBlindesamfund, Landsforeningen LEV, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer.Følgende (i alt 9) har meddelt, at de ikke har bemærkninger til lovforslaget:Danmarks Forvaltningshøjskole, Danmarks Evalueringsinstitut, Foreningen for Registrerede Revi-sorer (FRR), HUR, Dansk Industri, Det Centrale Handicapråd, Handel, Transport og Serviceer-hvervene, Københavns Amt, Rigsrevisionen.Følgende (i alt 23) har ikke afgivet høringssvar:Frederiksberg Kommune, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Erhvervsfremme, Dansk Handel ogService, Dansk Transport og Logistik, Håndværksrådet, Landbrugsrådet, Sundhedskartellet, Lærer-nes Centralorganisation, Det Kommunale Kartel, Kommunale tjenestemænd og overenskomstansat-te, Statsansattes Kartel, Suhrs Seminarium, Lærerseminariernes Rektorforsamling, Lærerseminari-ernes Bestyrelsesforening, Erhvervsakademirådet, Danske Studerendes Fællesråd, Moderate Stu-denter, Lærerstuderendes Landskreds, Pædagogstuderendes Landssammenslutning, Landsforenin-gen af Landsbysamfund, Landdistrikternes Fællesråd, Sammenslutningen af Danske Småøer.