Skatteministeriet J.nr.  2005-318 - 0360 Den Spørgsmål   83 Til Folketingets Skatteudvalg Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr.   83 af 12. april 2005. (Alm. del). Kristian Jensen /Birgitte Christensen
Spørgsmål:  Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 8. april 2005 fra For- eningen Rejsearbejdere for Retfærdig Skattelovgivning, jf. alm. del – bilag 53. Svar: Foreningen Rejsearbejdere har i denne henvendelse til Skatteudvalget fokus   på  skatter eglerne om erhvervsmæssig kørsel i egen bil, men foreningen strejfer også et par andre relaterede emner. Jeg har valgt at kommentere foreningens syn s- punkter under fem overskrifter. 1. Standardsatserne for skattefri kørselsgodtgørelse og befordringsfradrag Det er foreningens synspunkt, at stigende priser på benzin og diesel betyder, at sta n- dardsatserne for skattefri godtgørelse af erhvervsmæssig kørsel i egen bil, er for lave. Det samme gælder ifølge foreningen standardsatsen for fradrag for kørsel mel- lemhjem og arbejde, det vil sige det almindelige befordringsfradrag. I ligningslovens § 9 B, stk. 1, er det defineret, hvad der er erhvervsmæssig kørsel. Efter ligningslovens § 9, stk. 5, kan en arbejdsgiver skattefrit godtgøre en lønmod- tager dennes udgifter til erhvervsmæssig kørsel i egen bil. Godtgørelsen udbetales med kilometersatser, der er fastsat af Ligningsrådet. Erhvervsmæssig kørsel er: a)    Kørsel mellem sædvanlig bopæl og arbejdsplads i indtil 60 dage inden for de forudgående 24 måneder (60  -dagesreglen). b)   Kørsel mellem arbejdspladser (for samme arbejdsgiver). c)    Kørsel inden for samme arbejdsplads. Al anden kørsel er for lønmodtageres vedkommende privat, og kan ikke godtgøres skattefrit af arbejdsgiveren. I stedet kan lønmodtagere benytte det almindelige be- fordringsfradrag. Fradraget beregnes på grundlag af kilometersatser, der også er fastsat af Ligningsrådet. Som det fremgår er det Ligningsrådet, der efter ligningsloven har kompetence til at fastsætte standardsatserne for skattefri kørselsgodtgørelse henholdsvis befordrings- fradraget. Satserne fastsættes for et indkomstår ad gangen ud fra et omkostning s- skøn over, hvad det koster at køre i bil. Det er efter min opfattelse en meget prak- tisk ordning, der netop giver mulighed for at tage bl.a. prisudviklingen på benzin og diesel med i omkostningsskønnet. Beregningsgrundlaget for Ligningsrådets fastsæ t- telse af standardsatserne for indkomståret 2005 fremgår af bilaget til Told  - og Skat- testyrelsens  cirkulære  2004-29.  Her  fremgår  det  bl.a.,  at  satserne  er   fastsat  på grundlag af en listepris på benzin på 9,07 kr. pr. liter.
Stigninger og fald i benzinpriserne i løbet af indkomståret er uundgåelige, og det påvirker naturligvis alt andet lige omkostningerne ved at køre i bil. I realiteten kan man dog først sige, om standardsatserne for et givent indkomstår har været for lave (eller for høje), når det pågældende indkomstår er omme. Det ville ikke være særlig hensigtsmæssigt, hvis man i løbet af et indkomstår æn d- rede satserne i takt med stigninger og fald i priserne. Det ville gøre det besværligt for arbejdsgivere (i forbindelse med udbetaling af godtgørelser) og for borgere (i forbindelse med indgivelse af selvangivelsen), at skulle håndtere flere forskellige satser for det samme indkomstår. For indkomståre t 2005 er satserne for skattefri kørselsgodtgørelse fastsat til 3,10 kr. pr. km (for kørsel til og med 20.000 km årligt) og 1,68 kr. pr. km (for kørsel udover 20.000 km årligt ). Den høje sats tilsigter at dække de faste og de variable omkost- ninger ved erhvervsmæssig kørsel i bil. Den lave sats tilsigter at dække de variable omkostninger ved erhvervsmæssig kørsel i bil. Befordringsfradragssatsen på 1,68 kr. pr. km (for daglig kørsel mellem 25 og 100 km) svarer til den lave sats for skattefri kørselsgodtgørelse, og tilsigter dermed også at dække de variable omkostninger ved kørsel i bil. Satsen for daglig kørsel over 100 km er på 0,84 kr. pr. km. Jeg kan forstå, at Foreningen Rejsearbejdere mener, at staten forhøjer borgerens skattepligtige indkomst med 2,26 kr. pr. km for daglig kørsel over 100 km, når der er kørt mere end 60 dage til den samme arbejdsplads. Denne ”forhøjelse” frem- kom mer, så vidt jeg kan se, som forskellen mellem den høje godtgørelsessats på 3,10 kr. og den lave befordringsfradragssats på 0 ,84 kr. Jeg vil udlægge de gældende regler på en lidt anden måde end Foreningen Rejsea  r- bejdere gør: De første 60 arbejdsdage en lønmodtager arbejder på en arbejdsplads, kan arbejd s- giveren godtgøre ham udgifterne til kørsel i egen bil mellem hjemmet og arbejds- pladsen. Godtgørelsen kan udbetales med op til 3,10 kr. pr. km. Godtgørelsen er skattefri, fordi kørslen mellem hjem og arbejde er erhvervsmæssig. Fra og med den 61. arbejdsdag er kørslen privat, og arbejdsgiveren kan ikke længe- re  udbetale  en  skattefri  kørselsgodtgørelse.  Han  kan  udbetale  en  skattepligtig godtgørelse   (f.eks.   i   henhold   til   en   faglig   overenskomst),   men   ellers   er lønmodtageren  henvist  til  at  fratrække  kørsel  mellem  hjem  og  arbejde  efter  de almindelige befordringsfradragsregler.  Satserne er som nævnt 1,68 kr. henholdsvis 0,84    kr.    pr.    km    alt    afhængig    af,    hvor    langt    der    køres    dagligt.    Da
afhængig af, hvor langt der køres dagligt. Da befordringsfradraget er et lignings- mæssigt fradrag, har det en skatteværdi på gennemsnitligt 33 pct. Befordringsfr a- draget er dermed ikke lige så meget ”vær d” som en skattefri kørselsgodtgørelse. Dette hænger fornuftigt sammen. Man bør ikke ved hjælp af et fradrag kunne blive kompenseret 100 pct. for sine private udgifter, herunder udgifter til kørsel mellem hjem og arbejde. På den anden side bør en lønmodta ger ikke belastes skattemæs- sigt, når arbejdsgiveren dækker lønmodtagerens erhvervs mæssige udgifter, f.eks. til kør sel. 2. 60-dagesreglen Foreningen spørger, om jeg vil ændre den såkaldte 60 -dagesregel. 60 - dagesreglen findes i ligningslovens § 9 B, stk. 1, litra a, som bestemmer, at kør- sel mellem hjem og arbejdsplads i indtil 60 dage inden for de forudgående 24 m å- neder, er erhvervsmæssig. Sådan kørsel kan en lønmodtager få godtgjort skattefrit af sin arbejdsgiver. Fra den 61. dag må lønmodtageren nøjes  med det almindelige befordringsfradrag. 60 - dagesreglen er ifølge Foreningen Rejsearbejdere skyld i flere ting. Foreningen refererer bl.a. til debatten om hjemmehjælperes kørselsgodtgørelse tidligere på året. I den forbindelse vil jeg blot henvise til mine svar på spørgsmål S 98, S 100, S 103 og S 104, som netop var affødt af denne debat. Jeg kan i øvrigt forstå, at foreningen mener, at 60 -dagesreglen er en barriere for nedbringelse af sæsonledighed, og at den giver private firmaer problemer, fordi bygge- og anlægsprojekter ikke kan gennemføres på 60 dage. Det er en misforståelse at tro, at reglerne om skattefri kørselsgodtgørelse, som 60 - dagesreglen knytter sig til, kan eller skal løse diverse strukturelle problemer på a r- bejdsmarkedet. At man fra lovgivers side valgte lige netop en periode på 60 dage, da reglen blev indført i 1993, skyldes heller ikke, at man troede, at et givent stykke arbejde kunne gennemføres på 60 dage. Reglerne om skattefri kørselsgodtgørelse er et produkt af det skatteretlige princip, jeg allerede har været inde på, om, at en lønmodtager ikke skal belastes skattemæ s- sigt, når arbejdsgiveren godtgør ham udgifter, der vedrører arbejdet  – det vil sige erhvervsmæssige udgifter. 60 - dagesreglen trækker en klar objektiv grænse mellem hvilke udgifter til kørsel mellem hjem og arbejde, der er erhvervsmæssige, og hvilke der er private. Det er
det, der er meningen med reglen. Hverken mere eller mindre. Det er med andre ord lovbestemt, at kørsel fra hjemmet til den samme arbejdsplads er privat fra og med dag 61. Det har en skatteretlig konsekvens, som selvfølgelig skal være den samme, uanset  om  man  arbejder  som  rejsemontør,  som  håndværker  på  et  byggeri,  som bankfuldmægtig, som pædagogmedhjælper eller i et hvilket som helst andet er- hverv. Der er ikke planer om at ændre på 60 -dagesreglen, eller på reglerne om skattefri kørselsgodtgørelse i øvrigt. 3. Slitage på rejsemontørens bil Foreningen anfører, at rejsemontører og andre, som skal transportere værktøj m.m. i egen bil til brug for arbejdet, oplever at bilen bliver medtaget af det, og at det med- fører et nedslag i salgsprisen på bilen. Foreningen mener derfor, at rejsemontører skal sidestilles med ”handelsrejsende” og selvstændigt erhvervsdrivende i relation til erhvervsmæssig kørsel i egen bil. For lønmodtagere, som er beskæftiget med kundeopsøgende aktiviteter for flere arbejdsgivere samtidig, og som i den forbindelse har erhvervsmæssig kørsel, der vedrører flere arbejdsgivere på én gang, gælder det særlige, at hvis arbejdsgiveren ikke udbetaler en skattefri godtgørelse for den erhvervsmæssige kørsel, kan den på gældende foretage fradrag herfor i den personlige indkomst. Et fradrag i den per- sonlige indkomst svarer skattemæssigt til udbetaling af en skattefri godtgørelse. Andre lønmodtagere, som ikke får godtgjort erhvervsmæssig kørsel af arbejdsgiv e- ren, kan derimod kun benytte det almindelige befordringsfradrag, som er et fradrag i den skattepligtige indkomst. Forskellen mellem lønmodtagere med kundeopsøgende aktiviteter som nævnt, og andre lønmodtagere, er således, at for så vidt angår    erhvervsmæssig kørsel, stilles lønmodtagere med kundeopsøgende aktiviteter altid som om der var udbetalt skatte- fri godtgørelse. Afgrænsningen af erhvervsmæssig og privat kørsel er dog den sam- me for disse lønmodtagere som for alle andre. Reglerne for lønmodtagere med kundeopsøgende aktiviteter er begrundet med, at de kører den samme strækning for flere arbejdsgivere på en gang, og derfor kan have særlige vanskeligheder ved at dokumentere for hver enkelt af arbejdsgiverne, hvilke udgifter, der lige netop knytter sig til kørsel for den pågæ ldende arbejdsgiver. Jeg finder ikke, at dette hensyn gør sig gældende for f.eks. rejsemontører.
Med hensyn til fradrag for privat kørsel, er reglerne de samme for alle lønmodtage- re, det vil sige, at de kun kan benytte det almindelige befordringsfradrag. For selvstændigt erhvervsdrivende finder ligningslovens § 9 B, stk. 1, også anve n- delse. Definitionen af, hvad der skal forstås som erhvervsmæssig kørsel, er dog lidt videre for selvstændige, end den er for lønmodtagere. Statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, giver således i sig selv adgang til fradrag for udgifter til kørsel, der ikke nødvendigvis er o mfattet af definitionen i ligningslovens § 9 B, stk. 1. Det kan f.eks. være kørsel mellem hjem og arbejde i mere end 60 dage, hvor personbefor- dringen har sekundær betydning i forhold til transporten af f.eks. virksomhedens produkter, som den selvstændige skal afsætte på arbejdspladsen, jf. H øjesterets dom, der er offentliggjort i Tidsskrift for Skatter og Afgifter, 1996, side 663. Lønmodtagere kan ikke fratrække udgifter for erhvervsmæssig kørsel efter stats- skattelovens § 6, stk. 1, litra a. Det fremgår udtrykkeligt af li gningslovens § 9, stk. 1. Lønmodtagere må i stedet benytte  det almindelig befordringsfradrag. En ændring i overensstemmelse med foreningens forslag ville gøre skattereglerne om erhvervsmæssig kørsel mere komplicerede. Man ville gå fra at have en objektiv enkel definition af lønmodtageres erhvervsmæssige kørsel til en definition, som kræver stillingtagen til arbejdets karakter, lønmodtagerens behov for transport af diverse redskaber til brug for arbejdet o.s.v. Det ville være administrativt belastende for arbejdsgivere (i forbindelse med udbetaling af godtgørelser), for lønmodtagere (i forbindelse med indgivelse af selvangivelsen), samt for myndighederne (i forbin- delse med ligningen). En sådan ændring af skattereglerne harmonerer ikke med regeringens ønsker om forenkling på skatteområdet. 4. Afskrivning på en bla ndet benyttet bil Foreningen spørger, om lønmodtagere kan afskrive på en bil, der benyttes både e  r- hvervsmæssigt og privat. Det kan lønmodtagere ikke. Lønmodtageres mulighed for at fratrække faktiske ud- gifter til erhvervsmæssig kørsel, herunder afskrivninger, bortfaldt med indførelsen af lov nr. 482 af 30. juni 1993, det vil sige samtidig med, at de gældende regler om skattefri godtgørelse af udgifter til erhvervsmæssig kørsel blev indført. Lønmodta- gere med kundeopsøgende aktiviteter for flere samtidige arbejdsgivere kan dog fortsat fratrække faktiske udgifter til erhvervsmæssig kørsel. I Ligningsvejledningen afsnit A.F.3.4.3 om afskrivninger på en blandet benyttet bil, gives et eksempel vedrørende en lønmodtager. Dette er dels af hensyn til lønmodta- gere med kundeopsøgende aktiviteter, dels af hensyn til lønmodtagere, der stadig
har en bil, som de frem til lovændringen i 1993 foretog skattemæssige afskrivninger på, og for hvem det derfor stadig kan blive aktuelt at opgøre et tab eller en fortjen e- ste, når bil en afhændes. 5. Statens indtægter fra moms og afgifter når benzinpriserne stiger I tilknytning til Foreningen Rejsearbejderes kritik af Ligningsrådets standardsatser, som jeg har kommenteret under punkt 1, fremgår det, at foreningen mener, at staten opkræver mere i moms på grund af de forhøj ede priser på benzin og diesel. Det har foreningen ikke ret i. Statens indtægter fra moms stiger nemlig ikke, når prisen på benzin stiger. Det er selvfølgelig rigtig nok, at der er mere moms på en liter dyr benzin end  på en billig. Staten vil derfor isoleret set få flere momsindtægter, når prisen på benzin stiger. Dette modsvares dog af et tilsvarende fald i momsindtægterne fra andre va- rer. Det skyldes, at bilisterne godt nok bruger flere penge på fylde tanken på bilen, men efterfølgende har de færre penge til rådighed til køb af andre varer, som der jo også er moms på. Der sker heller ikke en stigning i statens øvrige indtægter i form af afgifter på be n- zin, når benzinprisen stiger. Det skyldes, at afgiften er fastsat s om et ørebeløb pr. liter benzin og dermed er uafhængig af prisen på benzin. Jeg kan forstå, at foreningen mener, at afgifterne er en bremse på mobiliteten på arbejdsmarkedet. Dertil vil jeg sige, at selv om vi satte afgiften ned med f.eks. en krone, er der ingen garanti for, at hele besparelsen ville komme forbrugerne til go- de. Benzinselskaberne kunne måske føle sig fristede til at tage lidt af hver krone til sig selv. En anden mulighed er, at en afgiftsnedsættelse ville tage lidt af luften ud af den nuværende priskrig på benzin.