Kulturminister Brian Mikkelsen
10. maj 2005
Kære Brian Mikkelsen,
Hermed fremsendes en nærmere redegørelse for centrale
elementer i H. C. Andersen 2005 Fondens generelle virksomhed
og åbningsshowet Once Upon A Time i Parken den 2. april.
Denne redegørelse er tiltrådt af følgende medlemmer af
bestyrelsen: Anker Boye, Poul Bache, Lars Blicher-Hansen, Kaspar
Rostrup, Jørgen Lund, Jan Boye og Niels Jørgen Langkilde. Kay
Dam Steffensen og Peter Højland har været bortrejst, og det har
ikke været muligt at få deres stillingtagen til redegørelsen.
Åbningsshowet
Showet Once Upon A Time skulle i en let tilgængelig form gøre
opmærksom på starten af Andersen-året nationalt og især
internationalt og har med hensyn til indhold og udbredelse levet op
til forventningerne. Showet blev på aftenen set af 1,6 million
danske seere og er på nuværende tidspunkt solgt til en
modtagerskare på 400 millioner seere internationalt. Et tal der
sandsynligvis forøges gennem fortsat salg af showet.
Showet var ikke et velgørenhedsshow og havde ikke primært til
formål at indsamle midler til H. C. Andersen-abc-Fonden, og der
var derfor heller ikke søgt om momsfritagelse på showet.
Det væsentligste og afgørende element i showets økonomi var
tilvejebringelsen af et eller flere absolutte topnavne indenfor rock-
og pop, som skulle sikre de nødvendige indtægter fra billetsalg,
TV-salg og sponsorer.
Som producent på showet valgte bestyrelsen i samråd med
Danmarks Radio det britiske produktionsselskab Initial, der er
kendt som en af Europas førende producenter af underholdning og
direkte event-TV.