Ændringsforslag stillet den {FREMSAT} uden for betænkningen Ændringsforslag til 2. behandling af Forslag til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber, lov om investeringsforeninger og specialforeninger samt andre kollektive investeringsordninger m.v., lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvaskning af penge og finansiering af terrorisme, lov om mærkning og skiltning med pris m.v., med flere love [af økonomi- og erhvervsministeren (Bendt Bendtsen)] Af økonomi- og erhvervsministeren: Til § 3 1) Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer: »01. I § 111 indsættes efter det foreslåede stk. 2 som nyt stykke: »Stk. 3. En godkendt fåmandsforening, der investerer som placeringsforeninger, jf. § 106, må endvidere anbringe indtil 20 pct. af sin formue direkte eller indirekte i amerikanske realkreditobligationer.« Stk. 2-5 bliver herefter stk. 4-7.« [Supplerende placeringsregler] Til § 17 2) Stk. 4 affattes således: »Stk. 4. Lovens § 3, nr. 6 og 01, har virkning fra den 1. december 2004.« [Præcisering og fastsættelse af ikrafttræden for de ændrede supplerende placeringsregler] Bemærkninger Til nr. 1 Forslaget giver en fåmandsforening, der investerer som en placeringsforening, mulighed for direkte eller indirekte gennem en anden enhed at anbringe indtil 20 pct. af sin formue i amerikanske realkreditobligationer. Efter de gældende regler kan foreningen højest anbringe 10 pct. af sin formue i amerikanske realkreditobligationer, som hverken er udstedt eller garanteret af den amerikanske stat – heller ikke indirekte gennem en anden enhed. I forhold til investeringer inden for EU gælder, at en fåmandsforening højest direkte kan anbringe 30 pct. af sin formue i obligationer udstedt af kreditinstitutter, der er optaget på en liste, som Kommissionen udarbejder. Fåmandsforeningen kan derfor – også efter forslaget - investere et højere beløb direkte i europæiske kreditinstitutter, end de kan i amerikanske realkreditinstitutter. For investeringer i såvel amerikanske som europæiske realkreditobligationer gælder, at hvis obligationerne er udstedt eller garanteret af den amerikanske stat henholdsvis en medlemsstat i EU, kan fåmandsforeningen investere henholdsvis uden begrænsning og op til 35 pct. af sin formue. Forslaget giver ikke mulighed for, at fåmandsforeninger tilsvarende kan investere op til 20 pct. i europæiske realkreditobligationer gennem andre enheder, fordi dette ikke har været nødvendigt for at realisere ”Frit valg i SP-ordningen”. Baggrunden for forslaget er, at de gældende regler om foreningers risikospredning har vist sig at virke hæmmende for, at ”Frit Valg i SP-ordningen”, der blev gennemført ved en ændring af lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension, jf. lov nr. 421 af 10. juni 2003, kan gennemføres på en smidig måde. ATP har i dag ifølge de gældende regler videre grænser for at investere i amerikanske realkreditobligationer, men da ”Frit valg i SP-ordningen” baserer sig på, at ATP investerer via fåmandsforeninger, giver det problemer for ATP, idet de gældende placeringsregler for disse foreninger vil fordyre omkostninger for ATP og dermed være til ugunst for pensionsopsparerne. Ved at give fåmandsforeninger, der investerer som placeringsforeninger, adgang til at anbringe indtil 20 pct. af sin formue direkte eller indirekte i amerikanske realkreditobligationer gives der mulighed for, at ATP kan investere som hidtil, hvorved hensynet til pensionsopsparerne tilgodeses. Amerikanske realkreditobligationer relaterer sig til obligationer og lignende udstedt eller garanteret af den amerikanske stat, dens forbundsstatslige styrelser eller finansielle institutter som Government National Mortgage Association (»Ginnie Mae«), Federal Home Loan Mortgage Corporation (»Freddie Mac«) og Federal National Mortgage Association (»Fannie Mae«), eller til amerikanske obligationer med sikkerhed i ejendomspant.  Obligationerne kan blandt andet tage form af realkreditlignende obligationer (mortgage pass-through securities), »CMO« (Collateralized Mortgage Obligations), »REMIC« (Real Estate Mortgage Investment Conduits), »IO« (Interest-Only) og »PO« (Principal-Only). De obligationer, der ikke er udstedt eller garanteret af den amerikanske stat, dens forbundsstatslige styrelser eller finansielle institutter som Government National Mortgage Association (»Ginnie Mae«), Federal Home Loan Mortgage Corporation (»Freddie Mac«) og Federal National Mortgage Association (»Fannie Mae«) skal have en kreditrating på mindst AA eller
en tilsvarende rating. Der er ikke fastsat grænser for investering i det enkelte realkreditinstitut i forslaget, der lemper reglerne for fåmandsforeningers investering i amerikanske realkreditobligationer, når foreningen investerer sine midler efter reglerne for placeringsforeninger. Til nr. 2 Dette stillede ændringsforslag stilles i stedet for ændringsforslag nr. 3 i betænkningen, som samtidig ønskes taget tilbage. Den foreslåede ændring er dels en sproglig præcisering, som angiver, at § 3, nr. 6, har virkning fra den 1. december 2004, altså en måned før lovens ikrafttræden, som er den 1. januar 2005. Præciseringen er begrundet i, at lovforslaget først forventes vedtaget, stadfæstet og kundgjort efter den 1. december 2004. Samtidig udvides bestemmelsen til også at omfatte ikrafttræden af den foreslåede § 3, nr. 01. Det er nødvendigt, at denne bestemmelse får virkning på et tidligere tidspunkt end den øvrige lovs ikrafttræden pr. 1. januar 2005, fordi hele SP-formuen skal omlægges i midten af december 2004 med henblik på en individualisering af formuen på kontohaverniveau. Omlægningen har det overordnede formål at kunne overholde ATP-lovens krav om at skabe valgfrihed for den enkelte SP-kontohaver pr. 1. januar 2005.