Tak.
Nu henviser spørgeren jo til et notat fra Danske Regioner, som opremser – uden sådan at kritisere det, spørgeren siger – en række forhold, der gør sig gældende, herunder selvfølgelig geografi, og det tror jeg sådan set at alle er bevidste om.
Jeg synes bare, at vi skal passe på, at vi ikke forsimpler diskussionen.
Hvis vi kigger på den udbudsrunde, som er i gang, og som spørgeren jo spørger ind til, så er ønsket om en stærkere tilstedeværelse af uddannelse også i nogle af yderområderne, som der sådan lidt hentydes til i spørgsmålet, jo netop grunden til, at vi fra regeringens side valgte at lægge fire kriterier til grund for beslutningen omkring udbud af erhvervsuddannelserne bl.a.
på baggrund af rådgivning fra Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser, og det betyder bl.a., at et af de kriterier, som er meldt ud, jo også gør, at man i forhold til udbuddet skal tage geografiske hensyn, herunder geografisk spredning af grundforløbets første og anden del, som spørgeren selv nævner, og også en hensyntagen til f.eks.
erhvervsstruktur og erhvervslivets behov, ikke bare nationalt og regionalt, som der tit har været fokus på, men også lokalt, herunder også praktikpladspotentialet og mulighederne for at skabe kvalitativt bæredygtige uddannelsesmiljøer.
Så det at vi lagde de her kriterier ind i forbindelse med udbuddet er jo netop, fordi vi ønsker stærke uddannelsesmiljøer i hele landet.
Så bliver jeg spurgt, om det ikke kan være problematisk, hvis man så ikke altid har grundforløbet til første og anden liggende sammen.
Der tror jeg det er vigtigt at minde spørgeren om, at det jo ikke er sådan, at det er sådan i dag.
Der er jo en række skoler, der i dag udbyder den første del af grundforløbet, men ikke anden del af grundforløbet.
Jeg tror også, man må sige, at det ikke altid er realistisk at placere det samlet.
Lad os tage et konkret eksempel:
Hvis vi tager anden del af urmageruddannelsen, så er den i dag kun udbudt et sted i Danmark.
Jeg ved ikke, om spørgeren forestiller sig, at den fremover skal være udbudt alle de steder, man har det første grundforløb.
På den anden side har vi f.eks.
smedeuddannelsen.
Den er udbudt 30 steder.
Så der vil jo også være forskel på, hvor store fagene er, og hvor mange steder de kan udbydes.
Men det, vi fra regeringens side gerne vil være med til at understøtte, og det gør vi også i vækst i hele landet-udspillet med 7,5 mio.
kr., er, at vi får flere grundforløbs første del, der kommer til at ligge tættere ved, hvor de unge er, fordi afstand kan være en barriere.