Tak for spørgsmålet, og også tusind tak for interessen for hele det her område.
Indledningsvis vil jeg lige slå fast, at vi grundlæggende har et, synes jeg, meget, meget velfungerende dagtilbudssystem i dag, men som godt kan og skal blive bedre, for der er nogle steder, hvor vi ikke er lykkedes godt nok.
Bl.a.
er vi ikke gode nok til at bryde den negative sociale arv, og for mange børn starter desværre i skolen uden de rette sproglige kompetencer.
Arbejdet med udspillet startede sådan set helt tilbage ved et sankthansmøde i juni sidste år, og jeg har siden haft dialogmøder med interessenterne om udviklingen af dagtilbudsområdet.
Og siden statsministeren i nytårstalen fastslog, at turen er kommet til de mindste børn, har vi derudover også afholdt inspirations- og dialogmøde med interessenter og eksperter på området – for selvfølgelig netop også at få deres input til, hvordan vi løfter kvaliteten på dagtilbudsområdet.
For at komme det nærmere er der især fire områder, som vi synes det er relevant at fæste blikket på, og som man også blev enige om på den konference, der har været.
Det ene er, at vi skal have fokus på de mindste børn.
Det andet er, at vi skal have alle børn til at trives.
Det tredje er, at vi skal have mere læring og bedre sammenhæng i skolen.
Og det fjerde er, at vi skal have et bedre samspil med forældrene.
Vi ved, at netop dagtilbuddene giver os en enestående mulighed for at få alle børn med.
Gode dagtilbud er nøglen til at styrke den sociale mobilitet, og derfor giver det selvfølgelig også mening at løfte kvaliteten.
Det er også klart, at antallet af hænder selvfølgelig har en betydning for kvaliteten af dagtilbuddene.
Og det kan ikke komme som en overraskelse for nogen, at normeringsspørgsmålet selvfølgelig også optager regeringen rigtig meget.
Det er bl.a.
også begrundelsen for, at regeringen sammen med SF og Enhedslisten har afsat 500 mio.
kr.
årligt specifikt til bedre kvalitet i dagtilbud og derefter også senest 250 mio.
kr.
årligt specifikt til mere pædagogisk personale i dagtilbuddene.
Principielt har jeg ikke selv noget imod minimumsnormeringer, men jeg mener ikke, at tiden er til at indføre centralt fastsatte standarder, først og fremmest fordi det kan være en rigtig dyr løsning.
Og derudover er der en risiko for, at det minimumsniveau, der fastsættes, reelt kan blive til et maksimum for, hvor mange pædagoger der vil være til en børnegruppe.
Det hører også med til historien, at vi ikke på nuværende tidspunkt har et fuldstændigt og retvisende billede af, hvad normeringerne reelt er i dag.
Derfor har regeringen også sammen med Enhedslisten og SF aftalt, at der skal udvikles en ny metode til at opgøre normeringer på dagtilbudsområdet, som implementeres her i år.
Og den nye normeringsopgørelse gør det nemmere for kommunerne at sammenligne sig med hinanden og understøtte mulighederne for lokale drøftelser af prioritering af dagtilbuddene.